سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

پرفروش ترین صنایع دستی ایران

صنایع دستی یکی از زمینه‌هایی است که کشور ایران در آن زبانزد جهانیان است. فرهنگ و تمدن در ایران تاریخچه‌ای چند هزارساله دارد و این قدمت باعث شده تا صنایع دستی بسیار زیادی در دل آن به وجود آمده و رشد کند. هر یک از نقاط کشور ایران با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی خود دارای صنایع دستی مخصوصی است. مثلاً مناطق جنوبی از فراورده‌های دریایی برای تولید این صنایع دستی استفاده می‌کنند و مناطق شمالی از گیاهان، پشم گوسفند و ابریشم این آثار ارزشمند را می‌سازند. این آثار زیبا نشان‌دهنده فرهنگ متنوع و قدیمی کشور است که در سرتاسر ایران وجود دارد. این فرهنگ‌ها در نقاط مختلف ایران متفاوت است و بسته به این تفاوت، تنوع صنایع دستی در ایران بسیار زیاد شده و سرآمد بسیاری از کشورهای جهان است.

در ایران صنایع دستی در زمینه‌های مختلفی مانند سفالگری، قالی و فرش، نگارگری، خوشنویسی، انواع محصولات نساجی، پوشاک، صنایع دستی چوبی و چرمی، فلزی و سنگی و … وجود دارند. هر شهر و استان ایران در یک یا چند مورد از این زمینه‌ها فعالیت دارند و با توجه به موقعیت جغرافیایی، دسترسی به مواد اولیه و ذوق و هنر خود آثار زیبایی خلق می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد پرفروش‌ترین صنایع دستی ایران حرف بزنیم. برخی از این صنایع دستی در ایران و جهان طرفداران زیادی دارند و مردم تمایل دارند این صنایع دستی را خریداری کنند. این آثار هنری ایرانی در دنیا نمونه‌های مشابه کمتری دارند، به همین دلیل مورد استقبال قرار می‌گیرند. مثلاً فرش ایرانی به‌عنوان یک صنعت دستی ارزشمند در جهان شناخته شده است که تقاضا برای آن در ایران و جهان بسیار زیاد است. در این مقاله می‌خواهیم به این مدل از صنایع دستی بپردازیم و شما را با پرفروش‌ترین صنایع دستی ایران آشنا کنیم. با ماهمراه باشید.

نکته: ترتیب ذکر شده در صنایع دستی تصادفی است و به‌صورت صعودی و یا نزولی نوشته نشده است. همه صنایع دستی ذکر شده در این مطلب جزء پرفروش‌ترین ها هستند.

1. فرش

فرش

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد فرش دستبافت یکی از ارزشمندترین صنایع دستی ایرانی بوده که فروش آن بسیار زیاد است. در ایران افراد بسیاری به فرش‌های دستبافت علاقه دارند و سعی می‌کنند از آن در خانه‌های خود استفاده کنند. در مقابل برخی از کشورهای خارجی مانند آمریکا، آلمان، لبنان، انگلستان، ژاپن، امارات، پاکستان، آفریقای جنوبی، ایتالیا و استرالیا خواهان این صنایع دستی باارزش هستند و صادرات آن‌ها بسیار رونق دارد. بافت فرش روش‌های مختلفی دارد که با توجه به مناطق گوناگون ایران به سبک‌های متنوعی بافته می‌شوند. نوع بافت، تاروپود، جنس نخ و ظرافت آن قیمت فرش را تعیین می‌کند. اصفهان، کرمان، تبریز، کاشان و یزد از جمله شهرهایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند و معروف می‌باشند. البته این صنعت تنها به فرش محدود نمی‌شود و صنایع دیگری مانند گلیم و جاجیم نیز طرفداران بسیار زیادی در ایران و جهان دارد.

2. میناکاری اصفهان

میناکاری اصفهان

میناکاری یکی از آثار هنری است که قدمت بسیار زیادی دارد. این هنر از طریق نقاشی روی فلزات ایجاد می‌شود. درواقع طرح‌های بسیار ظریفی بر روی ظرف‌های طلایی نقره‌ای و مسی ایجاد می‌شود و سپس رنگ‌آمیزی شده و در قالب آثار زیبایی مانند بشقاب، گلدان، جام، لیوان و جعبه به فروش می‌رسد.

3. نقاشی روی سفال و سرامیک در همدان، کاشان و یزد

نقاشی روی سفال

در این هنر بر روی سرامیک، سفال و کاشی طرح‌ها زیبا ایجاد کرده و از آن‌ها برای تزئین ساختمان‌ها و مکان‌های دیگر استفاده می‌کنند. طراحی نقوش سنتی و مدرن بر روی بدنه سفالی کاشی و سرامیک به روش نقاشی روی بدنه لعابی، نقاشی زیر لعابی، نقاشی‌های رنگ روغن، نقاشی آب طلا و نقره انجام شده و طرفداران زیادی دارد.

4. معرق‌کاری و خاتم‌کاری شیراز

معرق‌کاری

شیراز یکی از شهرهای تاریخی ایران است که جاذبه‌های تاریخی و صنایع دستی ارزشمندی دارد. جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی شیراز گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. خاتم‌کاری یکی از زیباترین صنایع دستی شیراز است که از پرفروش‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید. در این اثر هنری از چوب‌های آبنوس، گردو، فوفل، عناب و … عاج فیل، استخوان، طلا و برنج استفاده می‌شود. درواقع در این اثر دستی سطح چوب را با مثلث‌هایی از جنس استخوان، فلز و چوب می‌پوشانند و سپس از آن برای تهیه قاب، تابلو، جعبه، صفحه‌ی شطرنج، میز، جاقلمی و تابلوهای نفیس استفاده می کنند.

معرق‌کاری نیز به دو صورت معرق روی چوب و چرم تهیه می‌شود. تابلوهای خوشنویسی، نقاشی و مینیاتور به کمک چوب از محصولات معرق‌کاری است. در برخی از آثار معرق‌کاری بر روی تکه‌های چوب نقش و نگارهایی ایجاد می‌شود که پیشینه آن به هند برمی‌گردد. در معرق‌کاری ایرانی از چوب‌های رنگی زیادی استفاده می‌شود.

5. مس و چاقو زنجان

چاقوی زنجان

زنجان یکی از شهره‌های تاریخی ایران است که صنایع دستی در آن بسیار رواج دارد. بسیاری از قسمت‌های شهر هنوز بافت سنتی خود را داشته و ساکنان آن به ساخت صنایع دستی مشغول هستند. صنایع دستی مانند ظروف مسی، چارق، ملیله‌دوزی و چاقو در زنجان بسیار رواج دارد. در این میان چاقوهای زنجان بسیار معروف است و در کنار ظروف مسی از پرفروش‌ترین صنایع دستی این شهر به‌حساب می‌آید.

6. قلم کاری اصفهان

قلم کاری اصفهان

این اثر هنری اصفهان از گذشته‌های دور وجود دارد و طرفداران بسیار زیادی دارد. در ابتدا بهتر است این نکته را بدانید که قلم کاری به دو قسمت قلمکاری روی پارچه و قلمکاری روی فلز تقسیم می‌شود. پارچه قلمکار درواقع از ایجاد نقش و نگار، طرح‌ها و نقوش اصیل و سنتی به‌وسیله قلم بر روی پارچه ایجاد می‌شود. البته به علت وقت‌گیر بودن آن امروزه برای ایجاد طرح از قالب‌ها استفاده می‌کنند. این هنر در دوره صفویه به اوج خود رسید. در برخی از پارچه‌های باارزش و قدیمی از نخ‌های طلا و نقره در بافت این پارچه‌ها استفاده می‌شد. در قلمکاری روی ظروف اصولاً از ظرف‌های مس و نقره استفاده می‌شود و طرح و نقش‌های بسیار زیادی بر روی آن ایجاد خواهد شد. امروزه این اثر هنری و دستی در ایران رواج بسیاری پیدا کرده است و به کشورهای ایتالیا، انگلیس و چین نیز صادر می‌شود.

7. حصیربافی در گیلان

حصیربافی در گیلان

حصیربافی یکی از صنایع پرفروش و رایج در استان گیلان است. گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی خود به مواد اولیه این حصیرها یعنی لی یا سوف دسترسی دارند که به‌صورت خودرو و در حاشیه ‏مرداب‌ها و آبگیرها رشد می‌کند. البته این گیاهان از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه در این مناطق رشد می کنند و گیلانی‌ها این گیاهان را در اواخر تابستان برداشت می‌کنند و از آن محصولات حصیری مانند سبد نان و میوه، کیف‌های حصیری، زنبیل، زیرانداز، پاراوان و… می‌سازند.

8. تزئین جواهرات و سنگ‌های قیمتی

تزئین جواهرات

یکی دیگر از صنایع دستی که در ایران بسیار محبوب بوده و گردشگران خارجی به آن علاقه دارند تزئین جواهرات و استفاده از سنگ‌ها در جواهرات است. این جواهرات از جنس طلا، نقره و قلع بوده و در آن از سنگ‌های فیروزه، عقیق و … استفاده می‌شود. هنرمندان با ظرافت بسیار زیاد بر روی این فلزها نقش‌ها زیبایی ایجاد کرده و با خلاقیت خود و قرار دادن سنگ‌هایی که هر کدام از آن‌ها خواص گوناگونی دارند، زیورآلاتی مانند گوشواره، النگو، دستبند، انگشتر، بازوبند و … می‌سازند. این جواهرات زیبا و ظریف یکی از صنایع پرفروش ایران به‌حساب می‌آید.

9. کپو بافی جنوب

کپو بافی جنوب

در این هنر دستی از برگ نخل و کامواهای رنگی برای بافتن سبدهای زیبا استفاده می‌شود. در این هنر تمام سطح نخل و یا قسمتی از آن را با کامواهای رنگی و شاد می‌پوشاند و به هم می‌بافند. در نهایت از آن سبدهای کوچک و بزرگی تهیه می‌کنند که جزئی از پرفروش‌ترین و باارزش‌ترین صنایع دستی در جنوب کشور است. شما می‌توانید از این سبدها برای نگهداری نان، وسایل کوچک و جواهرات و یا هر چیزی دیگری استفاده کنید.

1 نظر
  1. کارن می گوید

    عالی عالی درود بر شما.
    برای اینفوگرافی نیاز داشتم به این مطلب مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.