سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

کشور مکزیک کلکسیونی از صنایع دستی شگفت‌انگیز

مکزیک از 32 ناحیه فدرال تشکیل می‌شود، درواقع 31 ایالت و یک منطقه فدرال (مکزیکو سیتی) در مکزیک وجود دارد که بر اساس قانون تمام این مناطق مستقل و آزاد هستند. صنایع‌دستی این مناطقِ تاریخی چیزی فراتر از وسایل تزئینی است. این وسایل نشان‌دهندۀ سال‌ها فرهنگ و قدمت می‌باشند که در قالب این صنایع ظهور کرده‌اند. اغلب این صنایع‌دستی توسط بومیان و بدون هیچ آموزش رسمی ساخته می‌شوند. زنان مکزیکی بیشتر از مردان این کشور از این هنر برخوردارند و از این راه پول به دست می‌آورند.

در مکزیک فرهنگ مردمان بومی آمریکا، با فرهنگ اسپانیایی در هم آمیخته شده است. این 32 منطقه، دارای صنایع‌دستی مخصوص به خود بوده است و آداب و رسوم و تاریخ خاص خود را دارند که از طبیعت و فرهنگ دیرینه آن‌ها نشئت گرفته شده است. اسامی این ایالت‌ها برای گوش ما اندکی عجیب‌وغریب است اما بهتر است با این مناطق و تاریخ نهفته آن بیشتر آشنا شویم. مثلاً ایالت اوآخاکا (به اسپانیایی: Oaxaca) بیشترین هنر و صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است.

ایالت‌های مکزیک پیوند قوی و محکمی با هنرهای اجدادی خود دارند و توانسته‌اند این نشانه‌ها را بعد از سال‌های سال زنده نگه دارند و آن را به جهانیان عرضه کرده و از این راه امرارمعاش کنند. هنرهایی مانند سفالگری، تزئین جواهرات، پارچه‌های زیبا و رنگارنگ، ساخت ابزارآلات موسیقی، شیشه‌های دست ساز و … از میراث گران‌بهای این مناطق است که به‌جا مانده از تمدن آزتک ها است. آزتک‌ها یک تمدن آمریکای مرکزی در مکزیک مرکزی هستند که دارای اسطوره بسیار غنی می‌باشند.

در مکزیک بیشتر زنان و مردان روستایی به ساخت و فروش این صنایع‌دستی می‌پردازند و درصورتی‌ این صنایع صادر می‌شوند که موردحمایت قرار بگیرند. البته فروشگاه‌های محصولات عادی نیز وجود دارد که به اشتباه صنایع بومی نام‌گذاری شده‌اند و سعی می‌کنند با تولید صنایع‌دستی ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت، ارزش این محصولات را زیر سؤال برده و سود ببرند، بنابراین مراقب اجناس تقلبی باشید.

صنایع‌دستی مکزیک

در این مطلب می‌خواهیم شما را با این صنایع‌دستی ارزشمند آشنا کنیم.

سفال‌های زیبای مکزیکی

ساخت و طراحی سفال و سرامیک یک هنر برجسته در این منطقه است که از هزاران سال پیش به‌جا مانده و نشانگر تمدن باستانی در ایالت‌های مکزیک می‌باشد. این سفال‌ها اغلب در کوره‌های سنتی و با سوخت هیزم ساخته می‌شوند. در این سفال‌ها از طرح‌ها و تزئینات برجسته و مشبک کاری استفاده می شود و در ایالت‌های Oaxaca، Puebla و Jalisco رواج دارد. قدیمی‌ترین نوع لعاب که روی کاشی نیز مصرف می‌شود، Talavera نام دارد و در شهر پوئبلا مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این سفال‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود.

پارچه‌های بافتنی رنگارنگ

قالی‌ها و پارچه‌های بافتنی از هنرهای رنگی این منطقه محسوب می‌شود. این پارچه‌ها با رنگ‌های شاد و زیبای خود یکی از صنایع‌دستی جذاب مکزیک به‌حساب می‌آیند که به چند دسته تقسیم می‌شوند:
• ساراپس: این پارچه از پشم تهیه شده، حالت شل دارد و سنگین است و به‌عنوان روتختی، زیراندازه و یا برروی دیوار استفاده می‌شود.
• ربوزو: این پارچه ترکیبی از پشم و پنبه است و برای تهیه لباس‌های بلند استفاده می‌شود.
• کپنک های پیل: این پارچه برای تهیه کت بلند مردانه استفاده می‌شود که اندازه آن تا زانو است.
• کچ که متل: یک شال مثلثی است که در آن طرح‌ها و رنگ‌های زیبایی به کار برده شده است.

همه ما با کلاه‌های معروف مکزیکی آشنا هستیم. این کلاه‌ها سمبررو نام دارند که یک کلاه لبه پهن هستند که در گذشته بیشتر مردان مکزیکی از آن استفاده می‌کردند. زنان مکزیکی نیز اکثراً از دامن بلند و یک تاپ به نام Huipil استفاده می‌کنند که بر روی آن یک نیم تنه شل از جنس کچ¬که¬متل و یک شال بلند از جنس ربوزو قرار دارد.

علاوه بر این بانوج یا همان ننو یکی دیگر از صنایع‌دستی است که توسط بومیان بافته می‌شود و در خانه‌ها استفاده می‌شود.

صنایع‌دستی مکزیک

حصیربافی

بومیان با استفاده از نی، ساقه‌ی گیاهان و برگ درخت نخل وحشی انواع سبد، قفس پرندگان، کلاه لبه پهن، حصیر زیرانداز و غیره می‌بافند و در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

نقره‌های زیبا و تراشکاری شده

مکزیک یکی از اولین مناطق صادرکننده نقره است. به‌عنوان مثال شهر Taxco در ایالت مکزیکو به شهر نقره‌ای معروف است. اگر از این شهر بازدید کنید، بازار نقره فراوانی مشاهده خواهید کرد. البته باید مراقب اجناس تقلبی در این بازار باشید. این جواهرات با تراشکاری‌های دقیق و زیبا، زیورآلات ظریفی را خلق می‌کنند که برازنده شما می‌باشد.

اشیا فلزی

ساخت اشیا فلزی شامل مس، برنج، آلیاژ و نیز زیورآلات در بیشتر نقاط کشور متداول است ولی بهترین طراحان سازنده زیورآلات در شهر تاکسکو می‌باشند. اشیا مسی قلم‌زده نظیر انواع گلدان و ظروف مختلف بیشتر در شهر سانتاکلارا ملاحظه می‌گردد.

ساخت آلات موسیقی

به طبع فرهنگ شاد و روحیه خوب مردمان این دیار، موسیقی و رقص در آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و از زمان‌های قدیمی ابزارآلات موسیقی مانند گیتار و ویولن و… را به شیوه‌های سنتی تولید و استفاده می‌کردند.

صنایع‌دستی مکزیک

ماسک‌های متنوع

ماسک‌ها در حین مراسم رقص یا مراسم‌های شاد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. بیشتر آن‌ها از چوب، سنگ، خاک رس و استخوان ساخته‌شده‌اند. شکل آن‌ها اغلب از حیوانات الهام گرفته می‌شود، اما چهره‌های انسان نیز در آن‌ها به کار برده می‌شود.

هنر کاغذسازی

یکی دیگری از هنرهای قومی و محلی مکزیک کاغذسازی است که امروزه نیز وجود دارد ولی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. هنرمندان مکزیکی با استفاده از کاغذ و برش‌های روی آن شکل‌های متقارن، چندبعدی و زیبایی را می‌سازند که برای تزئین خیابان‌ها، دیوارها، ساختمان و خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این هنر فراموش‌شده در بیشتر ایالت‌های مکزیک رواج دارد.

وسایل چرمی کابوها

اگر به چکمه گاوچران‌ها و کابوی‌ها علاقه دارید می‌توانید این وسایل چرمی را از شهر لئون در گوآناخوآتو تهیه کنید. اکثر این وسایل چرمی از چرم گاومیش و پوست گراز تهیه می‌شوند. از وسایل چرمی ساخته‌شده در این منطقه می‌توان به تابلوهای آویز، کیف و ساک و مبلمان اشاره کرد.

شیشه‌های دست ساز

درنهایت، شیشه‌گری نمونه ای دیگر از هنرهای معاصر است که در مکزیک رواج داشته و در بین مردمان محلی و گردشگران محبوب است. مراکز عمده‌ی تولید، شهرهای گودال خارا و مکزیکوسیتی می‌باشد. مردمان این شهر توانسته‌اند با استفاده از تکنیک‌های خاص، محصولات منحصربه‌فردی با رنگ‌های زیبا و پرجنب و جوش خلق کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.