سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

استون هیج، سنگ‌های اسرارآمیز در انگلستان

سفر به سرزمین‌های عجیب‌وغریب و مشاهده اشیاء اسرارآمیز یکی از هیجان‌انگیزترین سفرهای توریستی به‌حساب می‌آید. اسرار و رمز و رازهای نهفته در این مکان‌ها، انسان‌ها را به سمت خود جذب کرده و تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استون هیج (Stonehenge) بنایی عجیب و شگفت‌انگیز در بریتانیا است که امروزه به یکی از جاذبه‌ها گردشگری دنیا تبدیل شده است. سالانه بیش از یک میلیون نفر از این مکان عجیب‌وغریب دیدن می‌کنند و در روزهای خاص سال، طلوع و غروب خورشید را در آن نظاره می‌کنند. این سنگ‌های عجیب‌وغریب که با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند، در انگلستان و در دشت سالسبری بنا شده‌اند. این سنگ‌ها به صورت کاملاً رمزآلود در کنار هم و روی هم قرار داده شده اند و منظره عجیبی را به وجود آورده‌اند که دیدن آن از نزدیک می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

بنای استون هیج، بازمانده دوران نوسنگی و عصر برنز است و شامل حلقه‌ای از سنگ‌های سارسنی است. این سنگ‌ها به صورت نعل اسب گرد هم جمع آمده‌اند و شامل 5 سه سنگ سارسنی برش خورده در مرکز می‌باشند. ارتفاع آنها به 6 متر می‌رسد و وزنی معادل با 50 تن دارند. تمام این سنگ‌ها به صورت دایره‌ای متحدالمرکز و به صورت کاملاً دقیق در کنار هم قرار گرفته‌اند که نتیجه یک محاسبات دقیق و طاقت‌فرسا است.

استون هیج

این بنا و محوطه‌های اطراف آن در زمینی به مساحت 2600 هکتار قرار دارند. اطراف این سنگ‌های بلندِ دایره‌ای شکل، یک محوطه‌ی دایره شکل بزرگ‌تری نیز در نظر گرفته‌شده است که قطر آن 115 متر می‌باشد. این محوطه از سنگ‌های کوچکتری تشکیل شده است و دو شکاف به صورت ورودی در شمال شرق و جنوب آن تعبیه شده است که در عکس‌های هوایی و با تخمین محاسبات مشخص می‌باشد. در میان این سنگ‌های برافراشته نوعی سنگ‌های کبود نیز قرار دارد که فقط در تپه‌های ولز دیده می‌شود و در فاصله 250 کیلومتری غرب استون هیج واقع شده است. در کنار این سنگ‌ها، سنگی به نام سنگ هیل وجود دارد که بیش از 6 متر ارتفاع داشته و توجیه نجومی دارد. در طولانی‌ترین روز سال وقتی خورشید طلوع می‌کند، با تابش نور خورشید بر روی سنگ هیل، سایه بلندی ایجاد می‌شود که از مرکز این سازه می‌گذرد. همین باعث شده تا دانشمندان این بنا را یک سازه مذهبی و برای پاسخ به سؤالات نجومی در آن عصر، بدانند.

در مسیرهای داخلی بنا، گودالی عمیق وجود دارد که به نام گودال آبری شناخته می‌شود که هنوز علت ایجاد این گودال‌ها کشف نشده است.

البته این بنای با این عظمت را نمی‌توان به یک باره و در طی چند سال ساخت؛ بلکه ممکن است قرن‌ها برای ساخت آن تلاش کرده باشند و در هر دوره قطعه‌ای جدید به آن اضافه کرده باشند. برخی از دانشمندان روند ساخت آن را به سه دوره تقسیم بندی کرده‌اند و طبق آزمایشات رادیو کربن، عمر این سازه به 3600 سال پیش از آن باز می‌گردد.

استون هیج

گذشته مرموز این بنای تاریخی باعث شده نظریه‌های بی‌شماری در مورد آن مطرح شود، بااین‌حال هنوز نظریه قطعی و تأیید شده‌ای در مورد آن وجود ندارد. مثلاً یکی از افسانه‌های مطرح شده در مورد آن، این است که استون هیج توسط مریلین جادوگر افسانه‌ای آرتورین ساخته شده است و این سنگ‌های عظیم را توسط غول‌هایی جمع‌آوری کرده و روی هم قرار داده است. افسانه دیگری می‌گوید این سنگ‌ها ویرانه‌هایی از یک معبد رومی هستند. البته این افسانه‌ها پایه علمی ندارند، در نظریه‌های مدرن برخی از محققان معتقدند این منطقه و سنگ‌های روی آن، منطقه فرود فضاپیمای بیگانگان است.

در این میان و در طی سال‌ها، حفاری‌هایی در این منطقه صورت گرفته است. در حفاری‌های انجام‌شده در استون هنج، اقلام فلزی، سنگ‌های قیمتی و سکه‌هایی یافت شده که عمر برخی از این سکه‌ها به قرون وسطی برمی گردد.

با این تفاسیر، سنگ‌های شگفت‌انگیز استون هیج می‌تواند یک مکان رمزآلود برای گردشگران به‌حساب بیاید تا با عظمت این بنا آشنا شده و از دیدن آن لذت ببرند. امیدواریم که رمز این بناهای تاریخی زودتر فاش شده و تاریخچه آن مشخص شود.

موقعیت جغرافیایی استون هیج:

استون هنج در ۳٫۲ کیلومتری غرب آمسبوری و ۱۳ کیلومتری شمال سالزبری در دشت سالزبری ویلتشر در جنوب انگلستان جای دارد. محوطهٔ امروزیش مثلثی است به مساحت ۴۶٫۹ هکتار که از دو طرف با جاده‌های اصلی A303 و A344 و از طرف دیگر با راه لارکهیل محصور است (ویکی پدیا).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.