سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

راهنمای سفر به تاجیکستان

تاجیکستان به دلیل داشتن کوه‌های مرتفع پامیر، برای کوهنوردان و گردشگران بسیار جذاب است؛ این کشور یکی از کوچک‌ترین کشورهای آسیا میانه به حساب می‌آید؛ با این حال اندازه آن 5 برابر بلژیک است. شما با سفر به تاجیکستان می‌توانید به انواع فعالیت‌ها مانند کوهنوردی، قایقرانی، پاراگلایدر، تور جیپ ماجراجویی، کمپینگ، دوچرخه سواری، اسب سواری و … بپردازید؛ بنابراین بهتر است تاجیکستان را به لیست سفر خود اضافه کنید. در این مقاله شما را با تاجیکستان، مکان‌های دیدنی تاجیکستان و راهنمای کلی سفر به تاجیکستان آشنا می‌کنیم.

تاجیکستان کجاست؟

تاجیکستان در قلب آسیای میانه قرار دارد و با کشورهای قرقیزستان، چین، افغانستان و ازبکستان هم مرز است؛ جغرافیای این کشور شامل 93 درصد مناطق کوهستانی است و یکی از مهمان نوازترین و بهترین کشورها برای مسافرت می‌باشد. اگر اهل کوهنوردی و طبیعت هستید؛ می‌توانید از مناطق کوهستانی و زیبای این کشور دیدن کنید. پایتخت کشور تاجیکستان، دوشنبه نام دارد.

مکان‌های دیدنی تاجیکستان
  • دریاچه اسکندرکول

اسکندر کول نام دریاچه‌ای در شمال تاجیکستان است؛ این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی به حساب می آید که از جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است.

  • دریاچه یاشیلکول

این دریاچه در دره کوه‌های پامیر قرار گرفته و یک دریاچه آب شیرین در جنوب شرق تاجیکستان است؛ عمیق‌ترین قسمت آن 50 متر عمق دارد و اطراف آن را قله‌ها فرا گرفته است.

  • روستا جسیف

روستا جیسف یکی از بهترین مکان‌ها برای پیاده روی است؛ مسیر آن شما را به سمت یک روستانی کوهستانی هدایت می‌کند؛ برای رسیدن به این روستا باید دو ساعت پیاده روی کرده و از مسیرهای باریک و شیب دار عبور کنید.

  • بزرگ راه پامیر

بزرگ راه پامیر یک چشم انداز بی نظیر از تاجیکستان است که بیش از 1300 کیلومتر امتداد دارد و پایتخت دوشنبه را به شهر اوش در جنوب قرقیزستان وصل می‌کند. پامیر رشته کوهای واقع در تاجیکستان است که قله‌های آن بیش از 7000 متر بلندی دارند.

  • واخان

واخان یک منطقه جغرافیای است که عمدتاً در شمال افغانستان قرار دارد؛ اما تا جنوب تاجیکستان نیز ادامه پیدا کرده است؛ در این منطقه تاریخی ویرانه‌های قلعه و چشمه‌های آب گرمی قرار گرفته که از مکان‌های محبوب گردشگران است.

  • دریاچه زورکول

دریاچه زور کول در کوه‌های پامیر و در مرز افغانستان و تاجیکستان قرار گرفته است و همچنین نقطه شروع رودخانه آمو دریا است که توسط یخچال‌های طبیعی آنجا پر می‌شود.

بهترین زمان برای مسافرت به تاجیکستان

سپتامبر بهترین زمان برای سفر به تاجیکستان است؛ هوا مساعد است و در بازار میوه‌ها و محصولات خوبی دیده می‌شود؛ رودخانه‌ها با ذوب شدن برف‌ها جریان دارند و زیبایی‌های طبیعی این کشور بیشتر است. اگر بخواهیم یک بازه زمانی پیشنهاد دهیم بهتر است بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر به تاجیکستان سفر کنید؛ در این بازه می‌توانید به کوه‌های تاجیکستان سفر کرده و از مناطق دیدنی آن بازدید کنید.

ماه‌ها آوریل، مه و اکتبر نیز دمای مطبوعی دارد؛ اما برای کوهنوردی مناسب نیست؛ زیرا ممکن است برخی ارتفاعات برفی باشد. ماه‌های نوامبر تا مارس به دلیل بارش برف و باران توصیه نمی‌شود؛ اما ممکن است برخی از افراد ترجیح دهند در این فصل به تاجیکستان سفر کنند.

کشور تاجیکستان، مردم و فرهنگ آن

پس از منحل شدن اتحاد جماهیر شوروی در 1991، تاجیکستان دوره‌ای سخت از جنگ داخلی را پشت سر گذاشت که تا سال 1997 به طول انجامید و سرانجام توانست در سال 1999 یک دولت با ثبات تشکیل دهد. این کشور یکی از کشورهایی بود که تحت تأثیر تجزیه اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت، زیرا تمام اقتصاد و توسعه آنها به روسها بستگی داشت و بعد از جدایی از روسیه با تغییرات شدیدی رو به رو شد که برای مدیریت کردن آن سال‌ها به زمان نیاز داشت. حتی با گذشت سال‌ها کشور تاجیکستان هنوز هم نتوانسته به شرایط استانداری برسد و نرخ بیکاری در کشورشان زیادتر از حد استاندارد است.

زبان و دین در تاجیکستان: تاجیک‌ها از گویش فارسی استفاده می‌کنند؛ زبانی که در ایران و افغانستان نیز رواج دارد و زبان رسمی آنها است. برخی از افراد ساکن در تاجیکستان نیز زبان روسی بلدند و تعداد محدودی از این افراد به زبان انگلسیی تسلط دارند. تاجیک‌ها مذهبی‌ترین افراد در آسیا میانه هستند که دین آنها اسلام است و در واقع اهل سنت هستند.

سفر به تاجیکستان

از طریق زمینی: اگر قصد دارید به صورت زمینی به تاجیکستان سفر کنید؛ این کشور با 4 کشور دیگر مرز زمینی دارد؛ به طور مثال این کشور با قرقیزستان 6 گذرگاه مرزی دارد که 4 تا از آن باز است. ازبکستان 5 گذرگاه مرزی با تاجیکستان دارد که همه آنها باز هستنند؛ افغانستان و چین نیز از کشورهای دیگر هستند که با تاجیکستان مرز مشترک دارند.

از طریق هوایی: علاوه بر این سفر با تاجیکستان از طریق هوایی بسیار آسان است؛ زیرا پروازهای بین المللی زیادی وجود دارد که می‌تواند از اروپا و سایر کشورها به شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بنشیند.

آیا سفر به تاجیکستان امن است؟

تاجیکستان کشوری امن است که میزان جرم و جنایت در آن کم بوده و آمار منفی کمی دارد. به هر حال شما برای مسافرت به هر نقطه از کره زمین باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید؛ بنابراین به دلیل مرز مشترک این کشور با افغانستان دچار ترس و تردید نشوید. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در این کشور با آن مواجه شوید ضعف بهداشت است؛ بنابراین از غذاهای بهداشتی استفاده کرده و آب تمیز به همراه داشته باشید. در صورتی که برای کوهنوردی به این کشور آمده‌اید؛ در مناطق دور دست به تنهایی سفر نکنید و حتماً یک همراه داشته باشید.

واحد پول تاجیکستان چیست؟

واحد پول تاجیکستان سامانی است؛ این واحد پول از سال 2000 به عنوان واحد پول رسمی این کشور انتخاب شده است؛ واحد پول قبلی تاجیکستان روبل بود که در واقع واحد پول روسیه می‌باشد. واحد پول سامانی تاجیکستان در فوریه 2019 در مقابل یک دلار آمریکا ارزشی معادل SOM USD = 9.50 داشته است. شما می‌توانید در شهرهای بزرگ از دستگاه‌های خودپرداز بین الملی استفاده کنید.

هزینه سفر به تاجیکستان بستگی به خود شما دارد؛ اینکه قصد دارید در کجا ساکن شوید و در نهایت از چه امکاناتی بهره مند شوید. وعده‌های غذایی این کشور چیزی بین یک تا 3 دلار است و برای کرایه خانه‌ها به صورت شبانه باید 10 تا 20 دلار هزینه کنید که شامل صبحانه و شام می‌شود.

1 نظر
  1. حسین می گوید

    سرکار خانم راستگو از اطلاعات جامع و کامل شما بانوی بزرگوار کمال تشکر و قدر دانی را دارم.لطفا در صورت امکان مرقوم فرمایید آیا شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان می توان کوهنوردی داشت یا خیر.من به کوهنوردی اعتیاد دارم و تصمیم دارم به جایی برای فرصت مطالعاتی به مدت دو سال بروم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.