سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین قبایل جهان

در جهان فرهنگ‌ها، آداب‌ورسوم، قوانین، عقاید مذهبی و سنت‌های زیادی وجود دارد که در هر ناحیه مختص به خود است؛ از قبیله‌های آفریقا گرفته تا بادیه‌نشینان عرب، از شهرنشین‌ترین کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تا کشورهای پرشور و نشاط مرکزی و جنوبی آسیا، فرهنگ‌ها و آیین‌های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارند که بیشتر آن‌ها باورنکردنی و عجیب و غریب است. در برخی نقاط جهان این فرهنگ‌ها کم‌کم دست به فراموشی سپرده شده و کمرنگ شده‌اند؛ اما قبایل بسیاری وجود دارند که این سنت‌ها را حذف نکرده و اجازه ندادند که زندگی مدرن به محل زندگی آن‌ها راه پیدا کند؛ شاید این فرهنگ‌ها و این قبائل برای ما عجیب‌وغریب باشد؛ اما برای این انسان‌ها عادی و سبک زندگی‌شان است. در این مقاله جذاب با ما همراه باشید تا با عجیب‌ترین قبایل جهان و برخی از فرهنگ‌های آن‌ها آشنا شوید. قبایلی که شاید هیچ‌وقت باور نمی‌کنید در واقعیت و زندگی مدرن امروزی وجود دارند.

عجیب‌ترین قبایل جهان

1. قبیله کایاپو (Kayapo)

کایاپو قبیله‌ای در برزیل است که در کنار رودخانه Xingu در 44 روستای جداگانه زندگی می‌کنند و با هم در ارتباط هستند. این قبایل خود را Mebengokre می‌نامند که به معنی “مردم آب‌های بزرگ” است؛ در روستا ده کلبه وجود دارد که روستاییان در آن زندگی می‌کنند و یک کلبه در وسط روستا است که تنها مردان اجازه ورود به آن را دارند و در آن کلبه در مورد مسائل مهم مربوط به روستا حرف می‌زنند. بزرگ‌ترین روستای قبیله کایاپو، Gorotire نام دارد که جمعیت آن بیشتر بوده و ثروتمندتر هستند؛ زیرا امتیازاتی مانند معدن طلا در روستای آن‌ها واقع شده است. مردم کایاپو معتقدند که اجدادشان مهارت‌های اجتماعی را از حشرات مانند زنبورها آموخته‌اند. به همین دلیل مادران و کودکان بدن‌های یکدیگر را با الگویی شبیه به نشانه‌های حیوانات یا حشرات نقاشی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که هنگام نقاشی می‌توانند با روح موجود در هر شرایطی – در جنگل، رودخانه و غیره – ارتباط برقرار کنند.

2. قبیله کالاش (Kalash)

این قبیله در کوه‌های پاکستان ساکن هستند و یکی از غیر معمول‌ترین و عجیب‌ترین قبایل جهان به حساب می‌آیند که سفید پوست هستند و به آن کلاش می‌گویند. در واقع این روستا در مرز بین افغانستان و پاکستان است و جمعیتی بیش از 3000 نفر دارند. این قبیله علیرغم انزوا از بازدیدکنندگان سایر جهان استقبال می‌کنند. افراد این قبیله اصولاً بور هستند و چشمان روشنی به رنگ سبز و آبی دارند که نسبت به منطقه شکل متفاوتی دارند. از فرهنگ‌های عجیب این قبیله، احترام و توجه ویژه به حیوان بز و طرد شدن فرد، بعد از مسلمان شدن است. در واقع هرکس مسلمان شود شیخ نامیده می‌شود و باید از روستا برود. در این منطقه بر خلاف سایر کشورهای هم‌جوار روابط بین زن و مرد آزاد است و ازدواج‌های پنهانی زیادی صورت می‌گیرد؛ مردمان این قبیله مردگان خود را دفن نمی‌کنند؛ بلکه آن‌ها را در تابوت‌هایی قرار داده و در گورستان رها می‌کنند تا به‌تدریج پوسیده شوند و استخوان‌ها نیز به‌وسیله حیوانات از بین می‌رود.

3. قبیله Spinifex

قبیله Spinifex یا Pila Nguru مردمان بومی منطقه‌ای هستند که در صحرای بزرگ ویکتوریا زندگی می‌کنند؛ یکی از سخت‌ترین مکان‌ها برای زندگی. بعد از اینکه اروپایی‌ها به این منطقه از استرالیا روی خوش نشان ندادند و به دلیل آب و هوای خشک آن به این مناطق مهاجرت نکردند؛ قبیله اسپینیفکس در این منطقه تنها شد و بیش از 150 قرن است که در این منطقه زندگی می‌کنند. کویر به روش نامعلوم خود به این افراد غذا، آب و سرپناه داده است و آن‌ها از فرهنگ و آداب رسوم پیشینه‌های خود تبعیت می‌کنند.

4. قبیله باتاک (Batak)

محققان بر این باورند که، قبیله باتاک حدود 50000 سال پیش به عنوان اولین انسان‌ها از سرزمین اصلی آسیا به مجمع‌الجزایر عبور کردند و وارد فیلیپین شدند و اکنون تنها چند صد نفر از آن‌ها در کشور باقی مانده‌اند و آن‌ها با تهدیدهای زیادی روبرو هستند. اجتماع آن‌ها در جنگل‌های بخش شمالی جزیره پالاوان قرار دارد. افراد قبیله باتاک از نظر قد و قامت کوچک است و موهای فرفری دارند. به طور سنتی، زنان لباس خاص می‌پوشند، درحالی‌که مردان خود را تنها با زیر پوش و احتمالاً پر می‌پوشانند. کل افراد این قبیله برای شکار و جمع شدن با هم کار می‌کنند و اغلب آن‌ها با رقصیدن و نواختن طبل‌های خانگی خود جشن می‌گیرند. به طور کلی، آن‌ها مردمانی خجالتی و صلح آمیز هستند که ترجیح می‌دهند به جای مقابله با افراد خارجی، در اعماق جنگل پنهان شوند.

5. قبیله آندامانسه (Andamanese)

قبیله آندامانسه در خلیج بنگال سکنی دارند و یکی از عجیب‌ترین قبایل جهان است؛ مردمان این قبیله در گروه Negritos قرار دارند؛ اما از آنجا که قد و قامتشان کوتاه است؛ مردان بالغ آن‌ها زیر یک و نیم متر قد دارند؛ به قبیله کوتوله‌ها شهرت پیدا کردند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که افرادی از نژاد نگریتو در جزایر آندامانسه حضور داشته و قدمت آن بیش از 30 هزار تا 60 هزار سال پیش است.

6. قبیله پیراها (Piraha)

اگرچه بسیاری از قبایل کوچک و بدوی پراکنده در سراسر برزیل و آمازون وجود دارند، اما قبیله Piraha استثنا و جذاب هستند؛ زیرا بر خلاف سایر مردم کره زمین فرهنگ و زبان مخصوص به خود را دارند؛ زبان پیراها یک زبان آوایی است که در آن از رنگ و عدد استفاده شده است؛ با این حال پیشینه زیادی دارد و تاکنون زنده مانده است. درحالی‌که ممکن است برخی این زبان را ساده گرایانه بدانند، این اصطلاحات غیرمجاز نتیجه ارزش‌ها و سنت‌های پیراهاست. علاوه بر این، از آنجا که آن‌ها کاملاً اجتماعی زندگی می‌کنند، نیازی به شمارش یا جیره‌بندی منابع خود ندارند.

7. قبیله تاکو آتول (Takuu Atoll)

این قبیله از جمله قبیله‌های منزوی به حساب می‌آید که به ارتباط برقرار کردن با سایر افراد غریبه هیچ علاقه‌ای ندارند و فرهنگ آن‌ها یکی از دست نخورده‌ترین فرهنگ‌ها به حساب می‌آید؛ متأسفانه بالا آمدن سطح دریا، که ناشی از گرم شدن کره زمین یا عوامل دیگر است، وجود این جزایر را که توسط یک صخره مرجانی تشکیل شده‌اند، تهدید می‌کند.

8. قبیله هیمبا

قبیله هیمبا، قبیله‌ای است که تصویرپردازی همه چیزشان است. آن‌ها به دلیل پوشاندن بدن خود با اوتیژزه – یک کرم قرمز ضخیم ساخته شده از سنگ خرد شده و گیاهان دارویی – که در بین قبیله آن‌ها جذاب و نمادین است، شناخته می‌شوند. این کرم همچنین از پوست آن‌ها در برابر نیش حشرات و گرمای خورشید آفریقایی محافظت می‌کند. یک زن Himba فقط قبل از ازدواج فقط یک بار در زندگی خود حمام می‌کند. موهای خود را رنگ کرده و همان مدل مو را تا زمانی که بمیرد، حفظ خواهد کرد.

9. قبیله هالی (Huli)

قبیله هالی از چندین گروه بومی تشکیل شده که در ارتفاعات Papaua گینه نو زندگی می‌کنند و یکی از عجیب‌ترین قبایل جهان هستند. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، Huli Wigmen دارای یک رسم برای مو است؛ آن‌ها سال‌ها را صرف ساخت کلاه گیس‌ها می‌کنند و پسران جوان با به سر گذاشتن این کلاه‌گیس‌ها مرد می‌شوند.

10. قبیله گوروکا (Goroka)

افراد قبیله گوروکا نیز در ارتفاعات Papaua گینه نو زندگی می‌کنند این افراد از شکار برای گذراندن زندگی خود استفاده می‌کنند و یکی از قبیله‌های قدیمی با فرهنگ غنی هستند. جنگ‌های بین قبیله‌ای در قبیله گوروکا بسیار رایج است و از آرایش و وسایل زینتی برای تحت تأثیر قرار دادن دشمن استفاده می‌کنند؛ گردنبندهای تزئینی درست شده از صدف، یکی دیگر از نشانه‌های این قبیله به حساب می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.