سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار اَما در استان ایلام

یکی از موهبت‌هایی که به گونه‌ای طبیعی در ایران یافت می‌شود، طبیعت زیبا و پدیده‌های طبیعی تماشایی آن است. طبیعتی بکر و خارق‌العاده که اگر انسان به آن مجالی داده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد، می‌تواند از طریق گسترش صنعت توریسم و جذب گردشگر، تبدیل به منبعی برای کسب درآمد غیرنفتی شده و چرخ اقتصاد کشور را به چرخش در آورد. اما با وجود چنین امکانی، طبیعت ایران یا توسط دست‌اندازی‌های خصوصی و دولتی رو به سوی تخریب گذارده و یا بخش زیادی از آن ناشناخته باقی مانده است.

یکی از استان‌هایی که شاید کمتر در زمینه‌ی طبیعت بکر و زیبای آن سخن به میان آمده باشد، استان ایلام است. استان ایلام در ناحیه‌ی غربی کشور واقع شده و هم مرز با کشور عراق است. ناحیه‌ی شمالی این استان پوشیده از کوه‌های متعدد بوده و در ناحیه‌ی جنوبی آن دشت‌های وسیع گسترده است. یکی از پدیده‌های طبیعی مهم و تماشایی در این استان، آبشارهای آن است که از ارتفاعات به سمت پایین سرازیر است. آبشار «اَما» یکی از این آبشارها است.

آبشار اَما

آبشار اَما در موقعیت جغرافیایی E462543 N332753 و در غرب ایران واقع شده است. این آبشار در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری جنوب استان ایلام و پشت سد ایلام قرار دارد. لازم به ذکر است که آبشار اَما به شماره‌ی ۲۳۷ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار زیبا و تماشایی در نزدیکی روستایی به همین نام (روستای اَما) قرار دارد. آبشار اَما دارای ارتفاعی در حدود ۲۰ متر بوده و آب جاری در آن در جهت دریاچه‌ی سد ایلام جریان داشته و به آن می‌ریزد. این سد برای تهیه‌ی آب شرب و صنعتی مردم ایلام ساخته شده و دریاچه‌ی آن که پذیرای آب سرازیر شده از آبشار اَما است، زیبایی و جلوه‌ی خاصی دارد. این دریاچه به عنوان مکانی برای ماهیگیری، شنا و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیواره‌های زیبای آبشار اَما که با خز و سرخس پرسیاوشان پوشیده شده است، جلوه‌ای شگفت انگیز به آن بخشیده است. پوشش گیاهی محیط پیرامون آبشار نیز در فراهم آوردن فضایی دلنشین و آرامش بخش تأثیرگذار بوده و درختانی نظیر انجیر کوهی، انگور و بلوط زیبایی این مکان را صد چندان کرده‌اند. آبشار اَما در تمامی فصول سال می‌تواند میزبان گردشگران و طبیعتگردان بوده و حتی در فصول سرد سال نیز دیدنی و تماشایی است.

برای بازدید از آبشار زیبای اَما باید ابتدا به استان ایلام در غرب کشور بروید. برای رسیدن به این محل باید از میدان قرآن در شهرستان ایلام به سوی ملکشاهی حرکت کرده و از روستای چشمه کبود عبور کنید. پس از روستای چشمه کبود مسیری فرعی وجود دارد که بسیار چشم‌نواز و زیبا بوده و دارای فضای جنگلی زیبایی آکنده از درختان بلوط است. آبشار اَما در روستای اَما و در میان یک دره واقع شده است. اگر مسیر منتهی به دریاچه‌ی اَما را ادامه دهید، به روستای مهر و پس از آن به شهر ملکشاهی خواهید رسید.

اگر قصد سفر به غرب ایران و استان ایلام را دارید، بازدید از آبشار شگفت انگیز اَما را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.