سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار دربند در استان ایلام

ایران کشوری است در منطقه‌ی خاورمیانه که علاوه بر غنای فرهنگی و تاریخی، از حیث منابع و پدیده‌های طبیعی نیز طیف گسترده و ارزشمندی را شامل می‌شود. ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در نزدیکی خط استوا دارای طبیعتی چهار فصل بوده و از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب زیبایی‌های تماشایی منحصر به فردی را در پیش چشمان همگان گسترده است.

استان ایلام یکی از استان‌های مرزی ایران بوده و در ناحیه‌ی غربی این کشور واقع شده است. استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است. منطقه‌ی شمالی این استان دارای اقلیمی کوهستانی بوده و ناحیه‌ی جنوبی آن دارای دشت‌های وسیع است. استان ایلام دارای پدیده‌های طبیعی فراوانی نظیر کوه‌های رفیع، رودخانه‌های جوشان، آبشارهای بلند و دشت‌های تماشایی است. این استان از طبیعت بکری برخوردار است که شاید کمتر از دیگر نقاط کشور شناسانده شده باشد. استان ایلام دارای آبشارهای متعددی است که توانسته‌اند فضایی آرامش بخش و رویایی برای جذب گردشگران و طبیعتگردان فراهم آورند. آبشار «دربند» در استان ایلام یکی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه است که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم.

آبشار دربند

آبشار دربند در موقعیت جغرافیایی E4705 N3315 در استان ایلام واقع است. این آبشار زیبا در فاصله‌ی ۳۸ کیلومتری ناحیه‌ی غربی دره شهر قرار دارد. در منطقه‌ی دربند، در دو سوی تنگه و در دامنه‌های کوه، آثار تاریخی و بقایای شهری قدیمی و بزرگ به چشم می‌خورد. دره‌ی چشم‌نواز دربند دارای طبیعتی بکر و زیباست و حیات وحش متنوعی دارد. منطقه‌ی زیبای دربند با داشتن کوه‌های بلند، آبشار، درختان بلوط، آب جاری شده از ارتفاعات کبیرکوه و نیز آثار تاریخی یکی از مناطق مهم استان ایلام در جذب گردشگران و طبیعتگردان است.

همانطور که گفته شد آبشار دربند در ۳۸ کیلومتری غرب دره شهر واقع شده است. مسیر فرعی رسیدن به آبشار دربند که طول آن به چهار کیلومتر می‌رسد، از جاده‌ی دره شهر به ایلام و از نزدیکی شهر کوچک بدره جدا می‌گردد. در کنار این مسیر فرعی، لوله‌های انتقال آب از تصفیه خانه‌ی دربند برای استفاده‌ی شرب اهالی این ناحیه کشیده شده است. اختلاف دمای منطقه‌ای که آبشار دربند در آن واقع شده است، با شهر بدره و دره شهر، به ده تا بیست درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد.

یکی از سرچشمه‌های اصلی آب جاری شده در آبشار دربند، آبشار کوچک دیگری بوده است که در گذشته آب این آبشار را تأمین می‌کرده است. اما امروزه این آبشار کوچک خشک شده و به نام آبشار «خشکه» خوانده می‌شود. پایین‌تر از آبشار خشکه، سرچشمه‌های اصلی آبشار دربند قرار دارند که «چهارچشمه» و یا «چوارکینی» نام دارند. این منطقه قسمت شمالی ناحیه‌ی دربند بوده و یکی از اماکن بکر، زیبا و تماشایی دربند است. آب‌های جاری در چهارچشمه بعد از طی کردن مسافتی در حدود ۵۰۰ متر، به بلندی پشت آبشار دربند رسیده، از آن سرازیر شده و آبشاری زیبا و دیدنی را رقم می‌زنند. همچنین آبی که از آبشار دربند جاری می‌شود در مسیر حرکت خود بسیاری از درختان خودرو مانند درخت گردو، درخت انجیر، درخت گلابی، سماق و سنجد را آبیاری کرده و منظره‌ای چشم‌نواز و تماشایی را شکل می‌دهند. این منطقه به واسطه‌ی امکاناتی که در آن فراهم گشته است، در ماه‌های گرم سال توانایی پذیرایی از گردشگران را داشته و خاطرات خوشی را برای بازدیدکنندگانش رقم خواهد زد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.