سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار سرطاف در استان ایلام

طبیعت همواره نقشی اولیه و ضروری در زیست بشر ایفا کرده است. پدیده‌های طبیعی طیف وسیعی از احساسات را در آدمی برمی‌انگیزانند و این احساسات می‌توانند از کنجکاوی تا شگفتی، از ترس تا لذت متغیر باشند.

کشور ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی خود، گستره‌ی پهناوری از انواع پدیده‌های طبیعی را در خود جای داده است. ایران به دلیل داشتن آب و هوایی چهار فصل، طبیعتی بکر و ناب را در هر گوشه و کنار از خود جای داده است؛ طبیعتی که گاه شهرت جهانی دارد، گاه ناشناخته باقی مانده و گاه چندان در مورد آن سخنی به میان نیامده است.

استان ایلام در غرب ایران واقع شده و دارای وسعتی در حدود بیست هزار کیلومتر مربع است. اگر چه که استان ایلام به دلیل فراوانیِ سوءمدیریت‌های صورت گرفته در تقسیم منابع، امکانات و فرصت‌ها و به طور کلی اداره‌ی نقاط مختلف کشور، به عنوان یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌آید، اما شایان ذکر است که این منطقه از خاک ایران دارای طبیعتی بکر و زیبا بوده که آنگونه که باید در مورد آن سخن به میان نیامده است. طبیعت بی‌نظیر و شگفت انگیز استان ایلام شامل کوه‌ها، رودخانه‌ها، دشت‌ها و آبشارهای فراوانی است، و آبشار «سرطاف» تنها یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت بخشنده در این استان است.

آبشار سرطاف

آبشار سرطاف در موقعیت جغرافیایی E4624 N3336 در استان ایلام قرار داد. این آبشار زیبا در ناحیه‌ی جنوبی استان ایلام و در شرق روستای شهید کشوری واقع شده است. آبشار سرطاف یک آبشار چندپله‌ای است که محوطه‌ی وسیعی را شامل می‌شود. این آبشار که در فصول کم آبی خشک شده و آبی در آن جریان ندارد، یکی از مکان‌های اصلی برای گردشگرانی به شمار می‌آید که استان ایلام را برای سفر خود برگزیده‌اند. متاسفانه آبی که در آبشار سرطاف در جریان است، همچون آب رودخانه‌ی چم آو، گرفتار آلودگی‌های زیست محیطی مشابه گشته و محیط پیرامون آن نیز، در خطر آسیب‌های جدی قرار دارد.

اگر در بازدید از آبشار سرطاف مسیر را ادامه دهید، به روستای مهدی آباد خواهید رسید و در آن شاهد انواع باغ‌های میوه‌هایی نظیر گردو، انار و زردآلو خواهید بود. در اینجا خواهید توانست کوه زیبا و پرشکوه قلاقیران را از دور تماشا کنید. در این منطقه همچنین آبشار کوچک و زیبای «وه ریز» قرار دارد که در نزدیکی روستای چشمه کبود (از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام) و در هفت کیلومتری جنوب شهر ایلام به سوی قلعه‌ی ملکشاهی واقع شده است. در این منطقه صخره‌های هلالی شکل ِ زیبایی وجود دارند که نظرها را به خود جلب می‌کنند. ارتفاع آبشار وه ریزه در حدود ده متر می‌باشد. آب این آبشار از ارتفاعات کبیرکوه در غرب ایلام سرچشمه گرفته و بر روی صخره‌های هلالی شکل این منطقه سرازیر می‌شود.

برای گردشگرانی که قصد سفر به طبیعت بکر و ناشناخته‌ی مناطق مختلف ایران را دارند، سفر به استان ایلام و بازدید از آبشارهای متعدد آن، به ویژه آبشار چندپله‌ای سرطاف یکی از گزینه‌های مهم و مناسب پیش روی آن‌ها است. قطعا شگفتی‌های فراوانی در دل طبیعت این استان به انتظار کشف شدن نشسته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.