سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار لاتون بلندترین آبشار ایران

آبشار لاتون (گیلان-آستارا 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه)

طبیعت زیبایی‌های بیشماری را در خود نهفته است که با تماشای آن‌ها روح زندگی در وجود آدمی به جوشش در آمده و او را غرق در لذتی آرامش‌بخش می‌کند. تماشای طبیعت و زیبایی‌هایش فرصتی برای دور شدن از روزمرگی‌ها و دغدغه‌های زندگی ماشینی است، آنجا که آدمی خود را جزئی از طبیعت باز‌می‌شناسد و انرژی دوباره‌ای برای پرداختن به زندگی پر فراز و نشیب خود دریافت می‌کند.

ایران به دلیل داشتن اقلیمی چهار فصل دارای طبیعتی بکر و متنوع در نقاط مختلف کشور است و طبیعت مناطق شمالی کشور با درختان سرسبز، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها و کوه‌های سرسبز پوشیده شده است. استان گیلان یکی از مناطق شمالی کشور است که دارای طبیعتی بکر و رویایی بوده و مقاصد گردشگری زیادی را در خود جای داده است. بسیاری از این مناطق همچنان ناشناخته و بکر باقی مانده و برخی از آن‌ها گردشگران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. آبشار لاتون یکی از این مناطق بکر استان گیلان است که در دل کوه واقع شده است.

آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌ است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار ایران به حساب می‌آید. علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی‌نظیر و منحصر به ‌فرد منطقه‌ی لاتون است (ایسنا). این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته است و به رودخانه‌ی لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتری خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود.

 آبشار لاتون
آبشار لاتون

از روستای کوته کومه تا آبشار لاتون حدود شش کیلومتر فاصله است و در طی سه ساعت و نیم مسیری که به این آبشار منتهی می‌شود، ارتفاع در حدود ٧۵٠ متر افزایش می‌یابد. آبشار لاتون از فاصله‌ی پانصد متری نیز قابل رویت است. در مسیر رسیدن به آبشار شاهد تپه‌هایی جنگلی سرسبزی خواهید بود که در جای‌جای آن چشمه‌های آب روان است. انتهای مسیر آبشار دارای پرتگاه‌های خطرناک و مرگباری است که ضرورت احتیاط در این منطقه را یادآور می‌شود. همچنین در مسیر جنگل‌های متراکم، بکر و دست‌نخورده‌ای را خواهید دید که انواع درختان آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی را شامل می‌شوند. حیات وحش این منطقه نیز بسیار دیدنی است و اگر کمی خوش شانس باشید می‌توانید جوجه تیغی، گرگ، گراز، خرس (نادر)، اسب، گاو و … را مشاهده کنید. در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان بر خواهید خورد که امروزه خالی از سکنه است. در زبان تالشی آسیو به معنای آسیاب و شوان به معنای کنار رودخانه است. در این روستا قهوه‌خانه‌ای به نام نورمحمد وجود دارد که جای مناسبی برای استراحت و صرف چای است. در انتهای مسیر و در بالای آبشار لاتون، قلعه‌ی لاتون وجود دارد که متعلق به بابک خرم‌ دین بوده و به نام اسپیناس نیز معروف است. اگر اهل ماجراجویی و کوهنوردی و یا سنگ نوردی هستید، بازدید از این قلعه می‌تواند لحظات فرح‌بخشی را برای شما به ارمغان بیاورد.

آبشار لاتون که به آن آبشار «بارزاو» هم گفته می‌شود، لقب بلندترین آبشار ایران را با خود یدک می‌کشد. آبی که در این آبشار در جریان است در هر زمان و بسته به میزان بارندگی‌ها حجم متفاوتی به خود می‌گیرد، اما هرگز به صفر نرسیده و همیشه در جریان است.

در تمامی فصول سال می‌شود به دیدن آبشار لاتون رفت، اما با توجه به آب و هوای شرجی و گرم این منطقه و با در نظر گرفتن اینکه مدت زمان تقریبا زیادی باید به پیاده‌روی اختصاص داده شود، بهترین زمان ممکن برای رفتن به این مکان و لذت بردن از زیبایی‌های چشم‌نواز آن، اواخر زمستان و اوایل بهار است. در این زمان رطوبت هوا کمتر، دما معتدل‌تر و برای یک پیاده‌روی طولانی مناسب‌تر است. فصل زمستان به دلیل بارش برف و صعب‌العبور شدن منطقه برای سفر کردن به اینجا پیشنهاد نمی‌شود.

آبشار لاتون
مسیر پیاده‌روی آبشار لاتون

اگر قصد سفر به آبشار لاتون و یا هر جای دیگری را دارید که به مدت هشت ساعت رفت و برگشت پیاده‌روی و کوهنوردی در پیش است، حتما از بردن وسایل ضروری چون کلاه، لباس اضافه، عینک آفتابی، ضد آفتاب، کیف کمک‌های اولیه و آب و خوراکی به میزان لازم غفلت نکنید.

اگر به فکر اقامت در این منطقه هستید و از راه دوری آمده‌اید، می‌توانید در شهر آستارا و یا شهر لوندویل از خانه‌های اجاره‌ای استفاده کنید. اگر می‌خواهید در میان طبیعت بکر این ناحیه شب را به صبح برسانید و در مخارج خود صرفه‌جویی کنید، بهترین جا برای شما اقامت در کلبه‌های اجاره‌ای روستای کوته کومه خواهد بود. اگر هم به اصول کمپینگ آشنایی داشته و وسایل ضروری را در اختیار دارید، می‌توانید در دل طبیعت و زیر سقف آسمان به انتظار صبح بنشینید.

برای رسیدن به این آبشار زیبا و شگفت‌انگیز، باید ابتدا به شهرستان آستارا رفته، از آنجا به شهر لوندویل و روستای کوته کومه بروید. از این روستا تا آبشار چیزی حدود چهار ساعت پیاده‌روی در پیش روی شماست که باید در کنار افرادی که به مسیر آشنایی دارند طی کنید، چرا که امکان گم شدن در مسیر وجود داشته و پرتگاه‌های خطرناکی نیز در دل مسیر رسیدن به آبشار قرار دارد. مسیر صعود به آبشار لاتون اندکی دشوار است، اما انتهای راه در خواهید یافت که عبور از این مسیر سخت ارزش آنچه که در پیش رویتان قرار گرفته را داشته است. مقصد رویایی و مسحورکننده‌‌ی آبشار لاتون خستگی چهار ساعت پیاده‌روی دشوار در دامنه‌ی کوهستان را از تن شما خواهد زدود. اگر در فکر تماشای یکی از شاهکارهای طبیعت ایران زمین هستید و حاضرید وقت و انرژی خود را به دیدن باشکوه‌ترین و بلندترین آبشار ایران اختصاص دهید، بار و بنه را جمع کرده و رخت سفر بپوشید؛ آبشار لاتون در لوندویل آستارا در انتظار شما و میزبان قدم‌های شماست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.