سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آشنایی با جاذبه‌های دیدنی و گردشگری منطقه اشکورات

اشکور- اشکورات رودسر ( گیلان – رودسر جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد)

استان گیلان با داشتن طبیعتی بکر و آب و هوایی معتدل همواره یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران محسوب می‌شود. اشکورات یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان گیلان است که علاوه بر طبیعت خاص و منحصر به فرد خود دارای آثار باستانی و تاریخی ارزشمندی است.

اشکور جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته است. اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار داشته و از جنوبی‌‌ترین نقطه‌ی شهرستان رودسر آغاز و تا جنوبی‌‌ترین نقطه‌ی شهرستان رامسر ادامه دارد. محدوده‌ی اشکور از جنوب به قزوین از غرب به املش و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه‌‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر متصل است. اشکورات رودسر به 3 دهستان تقسیم شده است: اشکور سفلی به مرکزیت زیاز، اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی به مرکزیت ارکم و اشکور مرکزی به مرکزیت شوئیل.

اشکورات رودسر به دلیل دارا بودن از طبیعتی بکر و تماشایی نظیر چشمه‌سارها، دریاچه‌های طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌های زلال، غارهای فراوان و نیز برخورداری از هوایی پاک همواره مورد توجه مردم بوده است، اما به علت عدم وجود راه مناسب این منطقه دور از دسترس و مردم آن محروم از امکانات باقی مانده‌اند.

بر اثر کاوش‌هایی که در مناطق کوهستانی اشکورات صورت گرفته است، آثار و شواهد مختلفی همچون قبوری متعلق به دوران نبوع تا دوران ساسانی و نیز دوران اسلامی یافت شده است که نشان از قدمت تاریخی و فرهنگی این منطقه دارد. همچنین حکومت‎‌‌های آل بویه و آل زیار در این منطقه دارای مراکز حکومتی بوده‌اند و امروزه روستای بویه در اشکورات دارای سکنه است.

اشکورات
منطقه اشکورات

منطقه‌ی اشکورات علاوه بر برخورداری از آب و هوایی پاک و طبیعتی بی‌نظیر و زیبا، دارای منابع زیرزمینی، باغات فندق و گردو، زمین‌های مزروعی گندم، جو، عدس، لوبیا، سیب زمینی، سیر، پیاز و گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان، بنفشه، کنگر، گل پر، گزنه، گون، همیشه بهار، قارچ‌های خوراکی، بابا آدم (کولا کولا) و … نیز می‌باشد که هر کدام به تنهایی می‌توانند منابع درآمدزایی اهالی این منطقه باشند، اما به دلیل عدم توجه به این مکان محصولات آن نیز مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که فندق شاخص‌ترین و مهم‌ترین تولیدات منطقه‌ی اشکورات رودسر محسوب شده و پانزده هزار خانوار در این منطقه به کشت فندق اشتغال دارند. شهرستان رودسر مقام اول تولید فندق در کشور را دارا بوده و بخش زیادی از تولیدات فندق کشور به این منطقه تعلق دارد. از صنایع دستی معروف این منطقه نیز می‌توان به جاجیم، گلیم، چادر شب، نمدمالی، چوخادوزی، خورجین، عرق جین، چموش دوزی، سفال گری، نخ ریسی، کلاه بافی، شال و دستکش بافی، باروت سازی، صنایع چوب، گلوله سازی، منبت کاری و … اشاره کرد.

آب این منطقه از ارتفاعات اشکورات تأمین می‌شود که بر اثر سرمای طولانی منطقه و پوشش برف حداقل نیمی از سال باعث جریان رودخانه‌ها شده که در مجموع به پلرود ختم می‌شوند، ولی در فصل تابستان کشاورزان منطقه همواره در جستجوی آب بوده و این مسئله شاید بیشترین دغدغه‌ی اهالی منطقه را تشکیل می‌دهد.

اشکورات دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است که از جمله‌ی آن می‌توان به تالاب صمدآباد، غار واردار در روستای دلیجان، دارگردان رجه، تونل روستای یازن، کوه عروس و داماد، منطقه‌ی آسمانرود در نزدیکی روستای مایستان و … اشاره کرد. همچنین جاده‌ی اشکور به قزوین نیز یکی دیگر از دیدنی‌های معروف اشکور است.

کوه عروس و داماد در روستای زیاز واقع شده است. این روستا با روستاهای آغربن کندسر، گرمابدشت، دیورود و سجیران همسایه بوده و در ٢۶ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۴١ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر قرار دارد. در بخش شمالی منطقه‌ی سی پل، کوهی سنگی با شیبی بسیار تند واقع شده است که در بالاترین نقطه‌ی آن دو مجسمه‌ی سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد که در بین دیگر کوه‌های اشکور قرار گرفته و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دارگردان رجه در روستای گیری واقع شده است. این روستا با روستاهای کیاشکول، میانرود و محمودلات همسایه بوده و در ۶٨ کیلومتری بخش رحیم آباد و ٨٣ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر قرار دارد. این روستا در منتهی الیه اشکور بالا و در پای قله معروف بزاکو واقع است. در میان منطقه زورو و قله بزاکو، دارگردان رجه قرار دارد که استان گیلان و استان مازندران را از همدیگر جدا می‌کند.

اشکورات

سرچشمه رودخانه آسمانرود نیز در روستای گیری قرار دارد و آسیاب قدیمی در جنوب روستا واقع است. این آسیاب یکی از معدود آسیاب‌های اشکور است که از مناطق دور و نزدیک برای آسیاب کردن گندم، مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گیرد. علت اصلی وجود این آسیاب، آب فراوانی است که از دهانه‌ی یک سنگ بزرگ در سرچشمه‌ی رودخانه‌ی آسمانرود بیرون می‌آید. علت نام‌گذاری چشمه‌ی آسمانرود به این نام، صافی و زلالی آبی است که در آن جریان دارد.

تالاب روستای صمد آباد از دهستان شوئیل یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی منطقه‌ی اشکورات رودسر است که در روستای صمدآباد واقع است. این روستا با روستاهای اکبرآباد، برمکوه، تلابنک، وگلخانی، دشتک و زراکی همسایه بوده و در ۵۴ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۶٩ کیلومتری شهرستان رودسر قرار دارد.

غار وادار روستای دلیجان از دیگر زیبایی‌های دیدنی اشکورات و مورد علاقه‌ی طبیعتگردان و گردشگران است. این روستا با روستاهای تواسانکش و یاسور همسایه بوده و در ۴٧ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۶٢ کیلومتری شهرستان رودسر قرار دارد. غار وادار، آثار آبادی و آجرهای قدیمی در کجیل سرا و آسیاب قدیمی بومی تله از نقاط معروف و قدیمی این روستا محسوب می‌شوند. غار وادار در شرق روستا واقع شده و از منطقه‌ی ونکش شروع و تا غار وادار امتداد دارد. در حد فاصل بین این دو نقطه که بصورت تونلی زیرزمینی است دهانه‌ی آن در منطقه‌ی وادار گشاد و پهن می‌‌شود. این غار در امتداد سرچشمه‌ی رودخانه‌ی آسمانرود قرار دارد و از حیث قدمت دارای تاریخی کهن بوده و از دیگر جاذبه‌های گردشگری اشکورات رودسر به حساب می‌آید.

تونل روستای یازن یکی دیگر از جاذبه‌های اشکورات گیلان است که در روستای یازن واقع شده است. یازن با روستاهای تمل، نارنه و سپارده همسایه بوده و در ١١٨ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر قرار دارد. در این روستا در انبار کاه شخصی به نام صدرالله یازنی یک تونل بسیار طولانی وجود دارد که به عقیده‌ی اهالی ادامه‌ی آن راه به جایی دارد.

منطقه‌ی اشکورات دارای آب و هوایی سرد و پر برف در فصول پاییز و زمستان و نیز دارای تابستانی خنک و ملایم است. با داشتن چنین اقلیمی جمعیت ساکن در اشکورات در طی فصول زمستان و پاییز در کم‌ترین حالت خود قرار داشته و دارای بیشترین میزان جمعیت در فصول بهار و تابستان است. بنابراین اگر قصد سفر به این منطقه‌ی بکر و چشم‌نواز را دارید، بهترین فصول برای رفتن به آنجا فصول بهار و تابستان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.