سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

بهترین زمان برای مسافرت به قشم

قشم یکی از جزیره‌های زیبا و جذاب در ایران است و سالیانه گردشگران زیادی به این جزیره سفر می‌کنند. این جزیره می‌تواند یکی از رؤیایی‌ترین سفرهای شما را رقم بزند؛ بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای سفر به این جزیره دوست داشتنی برنامه‌ریزی کنید. یکی از دغدغه‌ها و سؤالاتی که در سفر به قشم مطرح می‌شود، بهترین زمان برای مسافرت به آنجا است. البته پاسخ به این سؤال متفاوت است و با توجه به نیت سفر شما فرق می‌کند. مثلاً سفر شما تفریحی است یا تجاری، برای گشت‌وگذار به قشم سفر می‌کنید و یا فقط قصد خرید دارید؟ همه این جنبه‌ها در پاسخ به سؤال نهایی تأثیرگذار است. در این راهنما سعی کردیم با توجه به ابعاد مختلف، بهترین زمان برای مسافرت به قشم را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

همه‌چیز در مورد جزیره زیبا قشم

جزیره قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس است؛ 1490 کیلومترمربع وسعت دارد که طبق آخرین آمار 117 هزار و 774 نفر در آن سکونت دارند. این جزیره از سمت شمال به بندرعباس و از سمت شرق به جزیره لارک متصل می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین جزایر غیر مستقل دنیا به حساب می‌آید.

جزیره قشم در هر فصل از سال جذابیت‌های خاص خودش را دارد و شما می‌توانید از آن لذت ببرید، اما در برخی از فصول، مسافرت به جنوب و جزیره قشم لذت‌بخش‌تر خواهد بود. به‌طورکلی آب‌وهوای قشم گرم و خشک است و با توجه به نزدیکی به دریا رطوبت آن نیز بسیار زیاد می‌باشد؛ گرمای قشم در تابستان به‌قدری است که به‌سختی می‌توان در محیط‌های بیرونی قرار گرفت. همان‌طور که اشاره شد این جزیره دوست داشتنی در فصل تابستان گرمای زیاد و شدیدی دارد و متوسط دما از 34 تا 38 درجه سانتی گراد است. بنابراین اگر طاقت گرما ندارید بهتر است از اوایل تیر تا وسط‌های شهریور به قشم سفر نکنید.

خریدهای هیجان‌انگیز در جزیره قشم

اگر هدف از سفر شما به قشم، خرید و رفتن به پاساژهای مختلف است، هیچ محدودیتی در زمان نخواهید داشت. بیشتر این پاساژها دارای سیستم‌های گرمایشی و خنک کننده هستند؛ بنابراین در هر ماه از سال با خیال آسوده به قشم بروید و از مراکز خرید آن لذت ببرید. این پاساژ ها در ماه‌های گرم سال که میزان گردشگران کمتری وارد قشم می‌شوند؛ دارای تخفیف های خوبی است. اما قیمت‌ها در بهار و عید اندکی بیشتر می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی در قشم

جزیره قشم

اگر هدف از مسافرتتان به جزیره قشم، دیدن ساحل و دریا، جاذبه‌های دیدنی و پارک‌های قشم است، بهتر است در فصل‌هایی با آب‌وهوای مساعد به این جزیره بروید تا بتوانید از این مکان‌ها دیدن کنید. بنابراین فکر مسافرت در ماه‌های مرداد و شهریور را از سرتان بیرون کنید. زیرا هوا فوق‌العاده گرم است و بیشتر مکان‌های دیدنی قشم به‌صورت روباز و تنها در روزها فعال هستند. البته موزه ژئو پارک و پارک کروکدیل نوپک را می‌توانید در شب نیز تماشا کنید. اگر اهل شنا و غواصی هستید علاوه بر فصل‌های گرم سال، در فصل‌های سرد مثل دی و بهمن نیز ممکن است فرصت شنا و آب بازی نداشته باشید، زیرا این فعالیت‌ها در درجه هوای سرد اندکی غیرقابل‌تحمل می‌شود. بنابراین بهترین زمان برای گشت‌وگذار و شنا کردن، فروردین تا اواسط خرداد و از روزهای آخر شهریور تا دی‌ماه است. در این زمان‌ها نیز می‌توانید دلفین‌ها را تماشا کنید.

رویدادهای محلی در قشم

آداب‌ورسوم یکی از مشخصه‌های فرهنگی هر منطقه به حساب می‌آید. در قشم رویدادها و جشن‌های زیادی به مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. بنابراین درصورتی‌که به این جشن‌ها علاقه دارید و می‌خواهید از نزدیک آن‌ها را تماشا کنید؛ بهتر است زمان‌بندی سفرتان را با این رویدادها و جشن‌ها هماهنگ کرده و از این آداب‌ورسوم زیبای قشم لذت ببرید.

جزیره قشم

یکی از این جشن‌ها، جشن نوروز صیاد نام دارد که صیادان در یک روز آخر تیرماه (اول مرداد) به صید نرفته و برای تکریم و سپاس گذاری از نعمت‌های خدا در دریا، در ساحل به جشن و پای‌کوبی و رقص می‌پردازند. در این روز هم صید ماهی و هم خوردن غذاهای دریایی ممنوع است.

جشن میگوی قشم یکی دیگر از جشن‌های زیبا در جزیره قشم است. میگو یکی از فراورده‌های دریایی مهم این منطقه به حساب می‌آید و بالغ بر 1500 نفر با لنج های صیادی به صید میگو می‌پردازند. به همین دلیل مردم قشم هر سال بعد از اتمام فصل صید میگو به شکرگزاری و جشن مشغول می شوند.

جشن سنتی نخل و خرما یکی از رویدادها و جشن‌های مهم قشم است که سابقه‌ای طولانی دارد. از آنجایی که قشم بیش از 20 نوع نخل خرما دارد و از این طریق محصولات متنوعی را به مردم ارائه می‌دهد؛ مردم قشم نیز سپاس‌گزار این درخت بوده و برای آن احترام زیادی قائل هستند. به‌طوری‌که هیچ‌کس نخل‌های پیر را نیز قطع نمی‌کند. در جشن نخل انواع نهال‌هاى کشت یافته و اصلاح‌شده درخت نخل (شامل مجول، پیارم، دیرى، زاهدى، تورى، خاصویى، خنیزى) عرضه مى‌شود و انواع محصول خرما (خنیزى، خاصویى، پیارم، شیره، سرکه و…) در بسته‌بندى‌هاى مختلف به فروش مى‌رسد.

جزیره قشم

سفری ارزان در قشم

درصورتی‌که می‌خواهید با هزینه و بودجه کمتری به این جزیره سفر کنید باید در فصل‌های خلوت به آنجا بروید. در این فصل‌ها (سه ماهه تابستان) به دلیل گرمی هوا و کمبود مسافر قیمت‌ها ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است. اما مسافرت در عید نوروز یکی از گران‌ترین زمان‌ها برای سفر به قشم می‌باشد؛ زیرا حجم مسافرت‌ها به دلیل هوای خوب قشم در این ماه‌ها بسیار بالا می‌رود.

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود سفری ارزان‌تر داشته باشید؛ استفاده از چادرهای مسافرتی است. اما درصورتی‌که می‌خواهید در چادر مستقر شوید، سعی کنید در فصل تابستان به قشم نروید؛ زیرا هوا فوق‌العاده گرم است. در فصل سرد نیز ممکن است شب‌های سردی را پیش رو داشته باشید، بنابراین پتو، وسایل و لباس‌های گرم به همراه داشته باشید. بنابراین در فصل گرم می‌توانید از هتل و سوئیت‌ها استفاده کنید؛ زیرا در این موقع از سال قیمت‌های آن‌ها نیز کمتر و منصفانه‌تر است.

سفر به قشم

در نهایت وقتی متناسب با نیت سفرتان، زمان مناسب برای سفر به قشم را انتخاب کردید؛ بهتر است با روش‌های مسافرت به این جزیره نیز آشنا شوید. شما می‌توانید از طریق هواپیما، قطار، اتوبوس، یا ماشین به قشم سفر کنید. درصورتی‌که از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، بهتر است در طول مسافرت استراحت کنید تا خسته نشوید. برای رفتن به جزیره باید از لندینگ‌کرافت استفاده کنید که هزینه دارد. در مقابل می‌توانید از تمام مکان‌های دیدنی قشم بازدید کنید و ماشین شخصی از این نظر بسیار مناسب است.

قطار گزینه‌ای دیگری است که شما را تا بندرعباس می‌رساند؛ از آن به بعد می‌توانید از ماشین‌های مسافربری و یا ون استفاده کرده و با اتوبوس دریایی به قشم بروید. استفاده از اتوبوس و هواپیما نیز مانند مسیر قطار تا بندرعباس شما را همراهی می‌کند. البته باید زمان‌های رفت‌وآمد اتوبوس دریایی را بررسی کنید تا معطل نشوید. طبق آخرین آمار این اتوبوس‌ها از ساعت 6 صبح تا 11 و نیم شب در مسیر بندرعباس و قشم تردد دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.