سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

روستای سیاهکشان جذاب‌ترین مکان دیدنی رحیم آباد

(گیلان – رحیم آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب بخش رحیم‌آباد از توابع شهرستان رودسر در ناحیه‌ی کوهپایه‌ای منطقه‌ی اشکورات سفلی)

در زمانی نه چندان دور آدمی در فضای بکر طبیعی به سر می‌برد و تمامی نیازهای خود را در دامان طبیعت مرتفع می‌ساخت. روستاها شکل جمعی ِ زندگی به چنین سبکی هستند که تا پیش از ظهور شهرها و زندگی ماشینی سکونتگاه اصلی بشر به شمار می‌آمدند. زیست شهری در کنار تمامی امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار فرد قرار می‌دهد، از سویی دیگر روح بلندپرواز آدمی را دچار ملال و خمودگی کرده و شور زندگی آزادانه‌ را در اذهان بشری می‌پژمرد. اگر چه امروزه روستاها به سان گذشته نبوده و مهاجرت‌های بی‌رویه باعث شده است تا برخی از آنان خالی از سکنه شوند، اما همچنان مأمنی برای روح آزرده‌ی آدمی هستند.

استان گیلان در شمال ایران یکی از مناطقی است که روستاهای کوچک و بزرگ زیادی را در خود جای داده است. روستای سیاهکشان یکی از روستاهای استان گیلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب بخش رحیم‌آباد از توابع شهرستان رودسر در ناحیه‌ی کوهپایه‌ای منطقه‌ی اشکورات سفلی واقع است. این روستا از شمال به روستای پلام، از جنوب به روستای دیورود (رودسر)، از شرق به روستای نیلو و از غرب به دیواره‌ی صخره‌ای محدود می‌شود.

روستای سیاهکشان
روستای سیاهکشان

از میانه‌ی این روستا یک رودخانه عبور میکند که «پلرود» نام داشته و روستا را به دو قسمت تقسیم می‌کند. اگر چه در تقسیمات کشوری قسمت شرقی رودخانه «سیاهکشان» و قسمت غربی آن «نیلوپردسر» نامیده شده است، اما به کل این منطقه سیاهکشان گفته می‌شود. این دو قسمت شرقی و غربی رودخانه‌ی پلرود که توسط یک پل به یکدیگر متصل شده‌اند، هر کدام به دو بخش بالا محله (جُرمحله) و پایین محله (جیرمحله) تقسیم می‌شوند.

روستای سیاهکشان یکی از دیگر روستاهایی است که به دلیل مهاجرت روستاییان ازجمعیت آن روز به روز کاسته می‌شود. منطقه‌ی سیاهکشان در مجموع دارای ١٢ خانوار است که تعداد ٧ خانوار در قسمت شرقی و ۵ خانوار در قسمت غربی ساکن هستند. کل جمعیت این روستا هشتاد نفر بوده که امروزه تنها سی و هشت نفر در آن ساکن هستند و مابقی به ویژه جوانان روستا به دلایلی چون تحصیل، کار و یا ازدواج به شهرهای استان‌های گیلان، مازندران، تهران و … مهاجرت کرده‌اند. اهالی روستای سیاهکشان به شغل دامپروری و کشاورزی و اخیرا به پرورش مرغ و ماهی اشتغال دارند.

روستای سیاهکشان یکی از مناطق گردشگری استان گیلان به شمار می‌آید. وجود چشمه‌ی آب معدنی در فاصله‌ی یک کیلومتری جنوب روستا (به سمت روستای دیورود) که آب آن برای درمان درد معده مفید است، یکی از دلایلی است که گردشگران زیادی از مناطق مختلف به این روستا آمده و از زیبایی‌های آن بهره ببرند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه دست‌نوشته‌هایی است که از دوران قدیم بر روی قسمت صخره‌ای پلام نقش بسته است.

محوطه‌ی جور محله‌ی سیاهکشان مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در سیاهکشان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۱۰۹۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است («دانشنامه‌ی تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بایگانی ‌شده از نسخه‌ی اصلی در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵. بازبینی ‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.