سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

سفری به ماسال گیلان و ییلاقش

ماسال گیلان و ییلاقش (گیلان – ماسال ۵۵ کیلومتری رشت)

آدمی بخشی از طبیعت است. از آن برآمده، در آن دخل و تصرف به عمل آورده و در نهایت به آن باز می‌گردد. بنابراین با نگاه کردن به طبیعت پیرامون، در واقع به شکوه و عظمتی چشم می‌دوزیم که بخشی از هستی آن بوده و علاوه بر این، در گوشه و کنار آن، رد پای حضور خود را باز می‌شناسیم.

طبیعت ایران سرشار از شگفتی‌های نهان و آشکار است که گاه در قامت یک آبشار خروشان و رویایی و گاه در کوهستان‌های طویل و سر به فلک کشیده‌اش رخ می‌نماید. گاه کویرهای خشک و نامتناهی‌ و گاه جنگل‌های سرسبزش جلوه‌گاه شکوه و زیبایی سحرانگیز طبیعت این مرز و بوم هستند. در این میان طبیعت گیلان همچون تکه‌ای از بهشت بر روی زمین است که هر علاقمند و طبیعتگردی را به خود فرا می‌خواند. گیلان از حیث زیبایی‌های طبیعی دارای کثرت و تنوعی باورنکردنی بوده و یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود که همه ساله آمار زیادی از سفرها را به خود اختصاص داده است.

ماسال شهری در استان گیلان ایران، که در کنار کوه‌های تالش واقع شده ‌است و مردم این شهر به زبان تالشی تکلم می‌کنند. معنی کلمه ماسال کوه‌وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال، مازال و … گرفته شده ‌است (عبدلی، علی، تالشی‌ها کیستند، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ دوم، تابستان ۱۳۶۹). شهر ماسال دارای طبیعتی بکر و زیبایی‌های فراوانی است که از جمله‌ی آن می‌توان به آبشارهای گوناگونی نظیر آبشار ویوز، آبشار خون با ارتفاع بیش از پانزده متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ده متر اشاره کرد. در شهرستان ماسال بیش از هفده غار بزرگ و کوچه قرار دارد که بزرگترین آن‌ها غار آویشو است و بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم‌ آب قرار دارد. این غار یکی از شگفتی‌های طبیعی و بزرگ‌ترین غار استان گیلان است. همینطور می‌توان از غارهای شگفت‌انگیز دیگری که در دل طبیعت این شهر زیبا جای گرفته است همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی و غار کلچال، نام برد.

ماسال
ماسال

روستاها و ییلاقات بسیاری در استان گیلان وجود دارند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده و چنان آرامشی را به آدمی القا می‌کنند، که شما را به دنیایی متفاوت برده و برای مدتی هر چند کوتاه ذهن را از هر گونه اضطراب و نگرانی‌های زندگی مدرن خالی می‌سازند. یکی از معروف‌ترین ییلاقات غرب استان گیلان در ارتفاعات شهر ماسال قرار دارد که شاخص‌ترین ییلاق این شهرستان است.

اگر برای رسیدن به آرامش قصد دارید به دامان طبیعت پناه ببرید، ییلاق اولسبلنگاه (Olasbelangah) می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سفر باشد. اولسبلنگاه ییلاقی است تماشایی و رویایی که در ٢٧ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال و در ارتفاع ١۴٨٩ متری از سطح دریا واقع شده است. نام این روستا از زبان تالشی برگرفته شده است که خود ترکیبی از دو واژه‌ی اولسا و بلنگاه بوده و در زبان تالشی به معنای جای بلندی است که بر روی آن درخت ممرز روییده است.

این ییلاق بهشتی در بستری از ابر و مه، خیال آدمی را با خود همراه ساخته و بر روح و روان او تاثیری ژرف و آرامش‌بخش بر جای می‌گذارد. با رفتن به این منطقه‌ی بکر و رویایی، درخواهید یافت که در گذر زمان و نابودی بافت سنتی روستاها، اولسبلنگاه توانسته است شکل معماری قدیمی خود را که متشکل از کلبه‌های چوبی رنگارنگ است حفظ نموده و تن به سیمان و آجرهای بی‌روح امروزی ندهد.

در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه دیدنی‌های فراوانی در انتظار شما خواهد بود؛ از درختان انبوه و در هم تنیده گرفته تا صدای خروش رودخانه‌ی خالکایی که از قله‌ی شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و تجربه‌ی لمس خنکای دل‌انگیز آب آن خستگی سفر را از تن می‌زداید. در مسیر ییلاقات کوچک شلما، نساء، بورا و دیگر روستاهای کوچک را خواهید دید و نیز آلاچیق‌ها و دکه‌های فراوانی برای نوشیدن یک فنجان چای گرم وجود دارند که می‌توانید سری به آن‌ها بزنید.

ییلاق اولسبلنگاه
ییلاق اولسبلنگاه

اگر چه زندگی در روستا به دلیل عدم دسترسی به برخی امکانات و دور ماندن از دید سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه، مشقات فراوانی دارد، اما با اقامت کوتاه مدت در اولسبلنگاه خواهید توانست زیبایی‌های ناب زندگی روستایی را که در فیلم‌ها دیده‌اید تجربه کرده و غرق لذت شوید. تجربه‌ی همزیستی با حیوانات اهلی، زندگی در طبیعتی رویایی و سراسر سبز، صدای پرندگان، صدای جوشش آب و سوختن هیزم در آتش از آن دسته تصاویر نابی است که در اولسبلنگاه یافت می‌شود. به دلیل ارتفاع زیاد این منطقه از سطح دریا، اگر شب را در اولسبلنگاه ساکن بودید و صبح زود از خواب بیدار شدید، خواهید توانست جنگل ابرهای سفید را در زیر پاهای خود تماشا کنید. طبیعت بکر و زیبای اولسبلنگاه از چنان چشم‌انداز شگرفی برخوردار است که عکاسان زیادی برای ثبت این تصاویر روانه‌ی این ییلاق می‌شوند. پیاده‌روی، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری از جمله فعالیت‌هایی است که در کنار برپایی پیک نیک می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

برای اقامت شبانه در اولسبلنگاه گزینه‌های زیادی وجود دارد؛ از هتل و مهمانسرا گرفته تا کلبه‌های کوچک و چوبی روستایی که تجربه‌ی ناب زندگی در فضای روستا را به شما هدیه می‌دهند. در این روستا امکاناتی چون سرویس‌های بهداشتی، دکه‌های کوچک برای تأمین مایحتاج و دکان قصابی وجود دارد. آب این روستا از چشمه‌های خود روستا تأمین شده و امکانات گرمایشی آن به هیزم و کپسول‌های گاز محدود می‌شود.

ییلاق اولسبلنگاه به دلیل قرارگیری در ارتفاعات دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب بوده که شب‌ها و صبح‌های سردی دارد. به همین دلیل بهترین فصل سفر به این منطقه‌ی زیبا و خوش آب و هوا اواسط بهار و فصل تابستان است. اگر چه پاییز هم حال و هوای خاص خودش را دارد، ولی اگر قصد داشتید که در این فصل و یا نیمه‌ی اول فصل بهار دل به جاده بزنید، حتما قبل از حرکت پیش‌بینی وضعیت هوا را بررسی کنید. لازم به ذکر است که زمستان فصل مناسبی برای سفر به ییلاق اولسبلنگاه نیست، چرا که به دلیل ارتفاع بسیار زیاد، زمستان سرد و سختی داشته و همین مسئله راه رسیدن به این ییلاق را خطرناک می‌سازد.

به طور کلی باید گفت که ییلاق اولسبلنگاه بهشتی رویایی است که با داشتن طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز هوش از سر آدمی پرانده و ذهن را غرق در زیبایی‌های بی‌کران خود می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.