سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

سفری یک روزه به روستاهای دیدنی اطراف تهران

امروزه به دلیل آلودگی هوا، بسیاری از افراد دچار آلرژی و بیماری های تنفسی شده اند. این معضل در کلان شهرها بیشتر از شهرهای دیگر دیده می شود، به همین دلیل افراد بیشتر از همیشه به سفر و تجدید آب و هوا نیاز دارند. یکی از این کلان شهرها، شهر تهران است که افراد به غیر از معضل آلودگی هوا، دچار کمبود وقت هم هستند. در این مطلب از پرشیا قصد داریم چند روستای اطراف تهران را معرفی کنیم که هم آب و هوای خوبی دارند و هم می توانید سفری یک روزه به این روستاها داشته باشید.

روستای وردیج و واریش
روستاهای وردیج و واریش یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران محسوب می شوند. این روستا به دلیل دامنه هایی که شبیه جمجمه انسان و بدن جانوران است به شهر دامنه ارواح سنگی یا آدمک‌جیان شهرت دارد. روستاهای وردیج و واریش جزء بخش کن و سولقانِ شهرستان تهران محسوب می شوند که جزء منطقه 22 شهری تهران می باشد.

روستای وردیج در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا قرار دارد و از چشمه سارهای متعددی خصوصاً چشمه شاه و چشمه پااورزا و غیره تامین می شود. این روستا حدود 550 نفر سکنه دارد و علاوه بر اینکه آب و هوای خوبی دارد، آبشارهای قشنگی هم دارد. یکی از این آبشارها، آبشار لت مال می باشد، لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و لت مال به معنی مالیده شدن آب روی سنگ و سنگ‌ها می باشد.

برای رفتن به این روستا مسیر زیادی نخواهید پیمود تنها کافی است به انتهای اتوبان همت غرب بروید، هنگام گذر از کنار دریاچه، تابلوی روستای وردیج و واریش را می بینید. با ورود به جاده کوهستانی و طی حدود ۱۰ کیلومتر به روستای وردیج خواهید رسید. پس از رسیدن به وردیج راه خود را تا ۵ کیلومتر ادامه دهید، سپس به روستای واریش خواهید رسید.

روستای واریش در ارتفاع 2250 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن خنک تر از روستای وردیج است. به طوری که بسیاری از افراد در زمستان آنجا را ترک می کنند و به جای دیگر می روند. روستای زیبای واریش جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است که با دیدن آن علاوه بر تنفس هوای سالم، خستگی خود را رفع می کنید:
– ارتفاعات پهنه حصار
– امام زاده بی بی زرین قمر
– جاده مسیح الله دین محمد

روستای تنگه واشی
تنگه واشی یا همان تنگه ساواشی یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران می باشد که در ۱۷ کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. مسیر تنگه واشی از سه قسمت تشکیل شده است مسیر تنگه اول که حدود ۲۵۰ متر می باشد و از تنگه اول شروع می شود و تا ابتدای دشت ساواشی به پایان می رسد. مسیر دوم که حدود ۱۷۰۰ متر است و با راهپیمایی دشت ساواشی به پایان می رسد. این دشت زیبا با چمن زارها و گل هایش یکی از خوش منظره ترین و تماشایی ترین مکان های این ناحیه محسوب می شود. مسیر سوم که از تنگه دوم تا رسیدن به آبشار تشکیل شده است و حدود ۸۰۰ متر می باشد.

ساواشی در زبان آذری به معنی محل برخورد، رودررو شدن، نزاع و درگیری می باشد و وجه تسمیه ساواشی را می توان در باریک بودن مسیر عبور از تنگه دانست. شاید برایتان هیجان انگیز باشد که بدانید یکی از سه کتیبه های معروف که قدمت آن ها به دوره قاجار برمی گردد در اینجا قرار دارد. درجه هوای این منطقه به طور متوسط بیست درجه کمتر از دمای هوای تهران است. بهار، تابستان و اوایل پاییز از زیباترین فصل های سفر به این منطقه می باشد و بهترین زمان رفتن به این روستا مرداد ماه می باشد.

روستای کرکبود
روستای کرکبود از توابع شهرستان طالقان است و یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران محسوب می شود. اگر قصد سفر یک روزه را دارید سفر به این روستا می تواند برایتان لذت بخش باشد و خستگی شما را از بین ببرد. آبشار کر یا آبشار کرکبود که دارای ارتفاع 15 متری می باشد، از کوه های شمالی طالقان سرچشمه می گیرد و سرانجام به رودخانۀ شاهرود می پیوندد. فاصله تقریبی آبشار کرکبود طالقان از آبادی حدود 700 متر می باشد.

خانه های قدیمی این روستا از خشت وگل ساخته شده اند که زیبایی خاصی به این روستا داده است. از جاذبه های دیدنی این روستا می توان به آرامگاه امامزاده زید ابراهیم و ساختمان تاریخی حمام روستا نیز اشاره کرد.

روستای افجه
روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران می باشد که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. ارتفاع این روستا ۲۰۴۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد و بهار و تابستان های مطبوع و پاییز و زمستان های بسیار سردی دارد. دشت هویج یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه است که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال و یا گیاه چال می نامند. این دشت در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا قرار دارد و جمعیت آن حدود یک هزار نفر است. این روستا دارای کشتزار گندم و جو می باشد و میوه‌اش سیب، گیلاس و آلبالو است.

صاحب طرائق که به سال ۱۳۱۵ قمری از آنجا دیدن کرده در باب آن چنین نوشته:
«افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد… جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است… از جمله عمارات خوب افچه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.»

فیلبند
نام این ییلاق در اصل “فلبند” است. “فل” در گویش مازندرانی به معنای خستگی و “بند” هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. علت نام‌گذاری این روستا، ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن بسیار دشوار است. این روستای کوچک در ارتفاع دو هزار و 700 متری از سطح دریا واقع شده است و یکی از مرتفع ترین نقاط مسکونی استان مازندران محسوب می شود.

فیلبند را روستای چهارفصل هم می‌خوانند؛ به قول محلی‌ها در یک روز می ‌توانید بارش باران، تگرگ، وزش باد، تابش آفتاب و رنگین‌کمان را با هم ببینید. اگر برای رفع خستگی به یک سفر یک روزه نیاز دارید و تعطیلات هم ندارید، می توانید با رفتن به روستای فیلبند یک سفر یک روزه به یادماندنی داشته باشید.

روستای زرین دشت
روستای زرین دشت یکی از مناطق بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد که ارتفاع آن از سطح دریا 1640 متر می باشد. این روستا در 120 کیلومتری شهر تهران و 25 کیلومتری جنوب فیروزکوه واقع شده است.

چشمه آب معدنی خمده یکی از دیدنی‌ترین نقاط این روستا به حساب می‌آید و دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه پس از تنگه واشی محسوب می شود. روستای زرین دشت دارای چهار بخش مزداران، آتشان، دهگردان، انزاها است که یک آخر هفته زیبا را برایتان رقم می زند.

برای رفتن به روستای زیبای زرین دشت کافی است به سمت جاده تهران- فیروزکوه بروید. سپس از شهرهای دماوند، آبسرد، جابان و سربندان عبور کنید و از ۲ تونل رد شوید. سپس با توجه به تابلوی (به سمت زرین دشت) یک مسیر 18 کیلومتری را طی کنید و وارد روستا شوید.

روستای کردان
کردان منطقه‌ ای سرسبز و خوش آب و هوا در نزدیک تهران است که می توانید به راحتی به آنجا سفر کنید. کردان در ۲۵ کیلومتری کرج و ۶۵ کیلومتری غرب تهران قرار دارد و به دلیل آب و هوای خوب و مجاورت در تهران روز به روز بر جمعیت آن افزوده می شود. این روستا دارای باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت می باشد که جای خوبی برای استراحت کردن است. در این روستا یک یادگار تاریخی به نام برج مقبره کردان وجود دارد که در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد.

روستای آبنیک
روستای آبنیک، روستایی سرسبز و خوش آب و هوا در شمال شرقی فشم می باشد که طبیعت زیبایی دارد. آبنیک که در گویش محلی به آن “آب نک” یا “اونک” نیز می‌گویند به سه محله: بالا محله (جور سره)، پایین محله (جیر سره) و ملا محله تقسیم می‌شود. اوج سرسبزی و زیبایی دره و رودخانه آبنیک از اواسط خرداد تا اوایل مرداد ماه است که زیبایی خیره کننده ای دارد و به راستی تکه ای از بهشت می باشد.

دکتر غیاث الدین جزایری در کتاب زبان خوراکی‌ها درباره این روستا می‌نویسد:
“در نزدیکی فشم شهرکی به نام آبنیک وجود دارد که ساکنان آن بلند قد می‌باشند و فرزندان آن‌ها نیز خوش هیکل و بلند قامت می‌شوند. چشمه‌های این شهرک نیز به حد کافی مواد معدنی برای بلندی قد دارد.”
از جاذبه های گردشگری آبنیک می توان به مکان های زیر اشاره کرد:
– غار بیوک آقا
– دشت جانستون
– پل تاریخی
– امامزاده ابراهیم

برای رفتن به آبنیک، از طریق بزرگراه شهید بابایی و یا جاده تلو-لشگرک به سمت دوراهی لواسان-فشم بروید. سپس ۱۵ کیلومتر به سمت اوشان و فشم رفته تا به میدان فشم برسید. از میدان فشم به سمت راست بروید و 12 کیلومتر به راه خود ادامه دهید. سپس از روستاهای زایگان و لالان عبور کنید تا به تابلوی روستای آبنیک برسید. از سر جاده تا داخل روستا حدود 500 متر بیشتر راه نیست.

روستای خور
روستای خور یکی از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ می باشد که دارای پیشینه ای بیشتر از 2000 سال است. این روستا که در ناحیه سردسیری کوهستان‌های شمال هشتگرد قرار دارد آب و هوای بسیار خوبی دارد.

از دیدنی‌های این روستا و منطقه اطراف آن می‌توان به امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دو چنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار 800 ساله‌اش اشاره کرد.

برای رفتن به این روستا کافی است به سمت جاده چالوس بروید. پس از طی مسافت 17 کیلومتر از شهر کرج به سمت چالوس وارد مسیر فرعی آسفالته خوزنکلا شوید. با طی مسافت تقریبی 17 کیلومتر و گذشتن از خوزنکلا، ارنگه و سیجان به روستای خور می‌رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.