سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

منطقه‌ی ساحلی حاجی بکنده مکانی بکر و زیبا در گیلان

منطقه‌ی ساحلی حاجی بکنده (جاده‌ی زیباکنار- ما بین کیاشهر و سه راه حسن رود گیلان)
آدمی برای اینکه بتواند تألمات زندگی در فضای شهری را در خود حل کرده و قوای روحی خود را احیا کند، نیازمند مأمن آرامشی است تا در آن دمی بیاساید. طبیعت آن پناهگاه امنی است که به آدمی فرصت تجدید قوا برای رویارویی با مشکلات و دشواری‌های زندگی را می‌دهد.

طبیعت ایران به دلیل دارا بودن آب و هوایی چهار فصل دارای کثرت و گوناگونی فراوانی است و مقاصد گوناگونی را به عنوان گزینه‌ای برای سفر در اختیار گردشگران قرار داده است. در این میان استان گیلان در شمال ایران به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل و مرطوب و نیز موقعیت جغرافیایی آن، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌آید. این استان با داشتن جنگل‌های انبوه سرسبز و سواحل مواج یکی از محبوب‌ترین نقاطی است که گردشگران و طبیعتگردان آن را به عنوان مقصد گردشگری خود برمی‌گزینند.

منطقه‌ی ساحلی حاجی بکنده یکی از سواحل دریای کاسپین در استان گیلان است که امکان تماشای امواج خروشان دریا و لذت بردن از حضور در ساحل زیبا را برای مسافران و گردشگران فراهم می‌سازد. این منطقه در حوزه‌ی ساحلی و جلگه‌ای یکی از مناطق مصوب طبیعتگردی گیلان است. ساحل حاجی بکنده در شهرستان رشت قرار داشته و از توابع بخش خشکبیجار محسوب می‌شود. این ساحل زیبا در ۹ کیلومتری شمال شرقی خشکبیجار و در فاصله‌ی ۳۲ کیلومتری از شهر رشت واقع شده است. این منطقه‌ی ساحلی که در جوار ساحل جفرود و منطقه آزاد انزلی قرار دارد، دارای مساحتی به وسعت تقریبی ۱۰۰ هکتار می‌باشد.

حاجی بکنده

حاجی بکنده نام دهستانی در بخش خشکبیجار است و منطقه‌ی ساحلی حاجی بکنده بخشی از این دهستان است. این روستا ۲۶ متر از سطح دریا پایین‌تر بوده و مشخصات جغرافیایی این منطقه ۴۹ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲۶ دقیقه عرض شمالی است. در دو سوی این دهستان دو رودخانه‌ی امین آباد در شرق و رودخانه‌ی حاجی بکنده در غرب در جریان است که در نهایت به دریای کاسپین می‌ریزند. دهستان حاجی بکنده مرکز روستاهای منطقه محسوب می‌شود. ساحل حاجی بکنده در سال‌های اخیر به خاطر طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‏‌های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید (پره صیادی) گروهی و زمستانی، خرید ماهی تازه از صیادان و ده‏ها جاذبه‌ی دیگر توانسته است تا دهستان حاجی بکنده را به یک منطقه‌ی گردشگری مهم تبدیل کرده و گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. منبع درآمد اکثر اهالی این روستا، از فعالیت‌های زراعی و باغداری تامین می‌شود. محصول عمده‌ی زراعی روستای حاجی بکنده، برنج است ولی باقلا، خیار و کدو نیز به میزان زیادی در این روستا کشت می‌شود. صیادی از دیگر فعالیت‌های اقتصادی اهالی این روستا است که زیر نظر سازمان شیلات به صید انواع ماهی‌های سفید، کپور، آزاد، سیاه کولی، کاس کولی، کیلکا و نیز به صید ماهی‌های خاویاری مانند فیل ماهی، چالباش و ازون برون می‌پردازند. در کنار زراعت و صید ماهی، دامداری به شیوه‌ی سنتی نیز در این روستا متداول است و پرورش طیور خانگی مانند مرغ، اردک و بوقلمون در آن رواج دارد.

تماشای طلوع و غروب خورشید در ساحل حاجی بکنده یکی از بکرترین و زیباترین تصاویری است که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره سازد. بنابراین اگر قصد سفر به منطقه‌ی ساحلی حاجی بکنده را داشته و در نظر دارید که در آنجا شب را به صبح برسانید، می‌توانید از اماکن اقامتی‌ای که در روستا و یا ساحل حاجی بکنده (ویلا یا پلاژ) برای مسافران در نظر گرفته شده استفاده نمایید. همچنین برخی از روستاییان در حیاط خانه‌های خود سوییت‌های کوچکی برای اجاره به گردشگران ساخته‌اند که می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای اقامت شبانه در این منطقه باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.