سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار آبتاف در استان ایلام

در تمام طول تاریخ حیات بشر، طبیعت همراه و همیار او بوده است. آدمی همواره برای تأمین نیازهای اولیه و ثانویه‌ی خود به طبیعت رجوع کرده و از منابع و ذخایر آن سود جسته است. از طرفی دیگر پدیده‌های طبیعی علاوه بر تأمین مواد اولیه‌ی مورد نیاز بشر، مأمن همیشگی انسان برای بازسازی روح خسته و دردمند او بوده است.

پدیده‌های طبیعی شگفت انگیزی در سراسر این کره‌ی خاکی وجود دارند و ایران یکی از کشورهایی است که از این حیث منطقه‌ای بسیار غنی به شمار می‌آید. ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود و قرارگیری در نزدیکی خط استوا، دارای پدیده‌های طبیعی متنوع و متعددی است و تمامی استان‌های آن از شمال گرفته تا جنوب، از شرق گرفته تا غرب، همگی از این موهبت‌های طبیعی برخوردار هستند.

استان ایلام در ناحیه‌ی غربی ایران، دارای طبیعتی کوهستانی و آب و هوایی نیمه گرم می‌باشد. این استان مرزی که دارای طولانی‌ترین مرز بین‌المللی با کشور عراق است، دارای ده شهرستان بوده که شامل آبدانان، ایلام، ایوان، بدره، دره شهر، دهلران، چرداول، ملکشاهی، مهران و سیروان می‌باشد. استان ایلام دارای طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز بوده که شامل کوه‌های رفیع، دشت‌های وسیع، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز می‌باشد. یکی از این آبشارها، آبشار آبتاف نام دارد.

آبشار آبتاف

آبشار آبتاف در مسیر میمه به پهله زرین آباد شهرستان دهلران قرار دارد. پَهله یکی از شهرهای استان ایلام است که مرکز بخش زرین آباد شهرستان دهلران در این استان به شمار می‌آید. شهر پهله در ۱۲۲ کیلومتری جنوب خاوری شهر ایلام قرار دارد. آبشار آبتاف که محدوده‌ی وسیعی را شامل می‌شود، در نزدیکی روستای زرآب واقع شده است. روستای زرآب از توابع بخش زرین آباد محسوب می‌شود که در میانه‌ی شهرهای میمه و پهله‌ی زرین آباد واقع قرار گرفته است. فاصله‌ی این روستا تا مرکز بخش ۱۱ کیلومتر می‌باشد و در کنار جاده‌ای ارتباطی که مرکز بخش را به مرکز استان متصل می‌کند واقع گردیده است.

آبشار آبتاف یکی از آبشارهای زیبا و چشم‌نواز استان ایلام است که اطراف آن مکانی مناسب برای گردش، تفریح و گذران اوقات فراغت است. این آبشار در موقعیت جغرافیایی N3305 E4654 و در منطقه‌ای با آب و هوای زاگرسی واقع شده است.

پوشش گیاهی موجود در منطقه‌ی آبشار آبتاف شامل انواع گیاهان خوراکی، دارویی، صنعتی، درختان میوه و صمغی می‌شود. از بین گیاهانی که در این منطقه می‌رویند می‌توان به درخت ون یا سقز، درخت بلوط، درختچه‌ی بادام، بوته‌ی کتیرا، گون، انجیر کوهی، زالزالک، کنگر، گل نیلوفر، بلالیک (آلبالوی وحشی)، انواع سبزیهای خوراکی نظیر تربچه‌ی کوهی، تره، طوله و … اشاره کرد. منطقه‌ی آبشار آبتاف از نظر پوشش جانوری نیز بسیار غنی بوده و انواع حیوانات اهلی شامل گاو، گوسفند، بز، اسب، قاطر، الاغ و انواع پرندگان مانند مرغ خانگی، بوقلمون، غاز، اردک و … در این منطقه زیست می‌کنند. همچنین این ناحیه زیستگاه طبیعی حیوانات وحشی نظیر نسل نادر پلنگها، گرگ، خرس، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و پرندگان بومی مثل کبک، تیهو، کبوتر، کلاغ، عقاب و جغد می‌باشد.

آبشار آبتاف یکی از آبشارهای هفتگانه‌ی استان ایلام در غرب کشور است، که محل مناسبی برای گردشگران و طبیعتگردانی است که به دنبال کشف و تماشای لذتبخش طبیعت بکر و شگفت انگیز مناطق غربی ایران هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.