سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار ماربره در استان ایلام

اگر چه که صنعت توریسم در ایران به دلیل مشکلات عدیده‌ و عدم مدیریت سامان‌ یافته به درستی شکل نگرفته و نتوانسته است یکی از بازوان اساسی اقتصادی کشور باشد، با این حال ایران به دلیل داشتن تاریخی کهن و قدمتی طولانی، یکی از کشورهایی است که مورد توجه گردشگران خارجی است. آثار باستانی، معماری منحصر به فرد و فرهنگ کهن ایرانی همواره برای دیگر ملل شگفتی‌آور بوده و بر اساس سفرنامه‌های متعددی که در طی ادوار مختلف نگارش شده، مستشرقین فراوانی را به خود جذب کرده است.

علاوه بر جاذبه‌های بیشمار فرهنگی، ایران از حیث جاذبه‌های طبیعی نیز طرفداران فراوانی در میان گردشگران و طبیعتگردان دارد. ایران به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی خود، دارای طبیعتی چهار فصل بوده و در هر گوشه و کنار از آن پدیده‌های طبیعی شگفت انگیزی قرار دارد که شامل دریا، دریاچه، غار، آبشار، دشت، کوهستان، کویر، جنگل و … می‌باشد.

استان ایلام نیز همانند دیگر نقاط این مرز و بوم از نعمت جاذبه‌های طبیعی برخوردار است. این استان در ناحیه‌ی غربی کشور واقع شده و یکی از استان‌های مرزی به شمار می‌آید که با کشور عراق همسایه بوده و طولانی‌ترین مرز بین‌المللی را با این کشور دارد. طبیعت بکر استان ایلام به طور کلی شامل کوه‌های متعدد، رودخانه‌های خروشان، دشت‌های وسیع و آبشارهای تماشایی است و آبشار ماربره یکی از زیبایی‌های طبیعی این استان به شمار می‌آید.

آبشار ماربره

آبشار زیبا و تماشایی ماربره در موقعیت جغرافیایی E4730 N3305 واقع شده است. این آبشار زیبا در بیست کیلومتری جاده‌ی دره شهر به سمت پلدختر و در بین دو روستای آرمو و کل سفید قرار دارد. شهرستان دره‌ شهر یکی از شهرستان‌های غربی ایران و کوهپایه‌ای کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس و مرکز آن شهر دره شهر است. این شهرستان از شرق به استان لرستان و از غرب به شهرستان ایلام محدود بوده و گویش مردمان آن به طور عمده لری خرم‌ آبادی و لکی و بخشی ازساکنان شهرستان نیز به زبان‌های کردی و عربی حرف می‌زنند. شهر تاریخی ماداکتو (شهر قدیمی دره شهر) در امتداد ضلع جنوبی شهر کنونی دره‌ شهر قرار دارد و پایتخت عیلامیان بود. شهرستان دره شهر اماکن تاریخی و طبیعی فراوانی نظیر تنگه بهرام چوبین، ساحل رود کرخه، پل گاومیشان، طبیعت زیبای روستاهای زرانگوش و فرهادآباد و … را در خود جای داده است.

یکی از نکات قابل توجه و جالب در مورد آبشار ماربره این است که معمولا آبشارها از بالای کوه به سمت پایین سرازیر می‌شوند، ولی این آبشار در نقطه‌ای پایین‌تر از سطح زمین و به گونه‌ای است که در داخل دره‌ای کوچک قرار گرفته است. به همین دلیل آبشار ماربره برخلاف بسیاری از آبشارهای دیگر از دور قابل مشاهده نبوده و برای تماشای این آبشار لازم است تا نزدیک خود آبشار بروید.

سراسر منطقه‌ی پیرامون آبشار ماربره با درختان سرسبز و گیاهان دارویی پوشیده شده است. در این منطقه درختان انجیر، انگور و نیز نیزارهای بلند مشاهده می‌شوند. یکی دیگر از گیاهانی که اطراف آبشار را پوشانده و جلوه‌ای زیبا به این منطقه بخشیده است، سرخس پرسیاوشان است.

آبشار ماربره در تمامی فصول سال جاری و پُرآب است ولی پیشنهاد می‌شود که فصول بهار و تابستان را برای بازدید از این آبشار تماشایی انتخاب کنید، و اگر مایل هستید که آب گل‌آلود این آبشار را از نزدیک مشاهده کنید، ماه‌های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان ممکن برای شما خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌شود که برای بازدید از آبشار ماربره صبح زود خود را به آنجا برسانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.