سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار ویسادار، آبشاری در دل جنگل‌های گیلان

آبشار ویسادار (گیلان- پره‌سر ١٧ کیلومتری رضوانشهر، ٣٠ کیلومتری هشتپر تالش)

زندگی در فضای شهری در کنار مزایایی که دارد، گاه می‌تواند برای آدمی ملال‌آور باشد. اگر چه زیست شهری به ما فرصت استفاده از امکاناتی را می‌دهد که در سایر فضاها فراهم نیست، اما هجوم همین فرصت‌ها و امکانات در کنار دغدغه‌های پیچیده‌ی چهارچوب زندگی شهری می‌تواند آدمی را به مرز افسردگی و پژمردگی بکشاند. در چنین زمان‌هایی دل کندن از شهر و پناه بردن به طبیعت بخشنده یکی از تاثیرگذارترین راه‌های فرار از ملال است. هم‌نشینی با طبیعت، زندگی روستایی و به طور کلی دل سپردن به فضای طبیعی می‌تواند اضطراب و خستگی را از روح دردمند آدمی بزداید و به او فرصت و انرژی دوباره‌ای عطا کند تا بتواند در مسیر زندگی گامی به پیش بگذارد.

کشور ایران به دلیل داشتن اقلیمی چهار فصل، غنی از پدیده‌های طبیعی گوناگون بوده و از نظر زیست طبیعی دارای کثرت و تنوع بسیاری است. در این میان استان گیلان در شمال ایران با دارا بودن طبیعتی سرسبز و زیبا همواره یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری برای علاقمندان به طبیعت بوده است. طبیعت زیبای استان گیلان به گونه‌ای است که اگر به هر طرف آن بنگریم شاهد پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیزی خواهیم بود؛ از غارهای طبیعی و دریا و جنگل گرفته تا کوه و دشت و آبشار. یکی از این پدیده‌های طبیعی بکر و زیبا، آبشار ویسادار است.

کشور ایران ۳۹۲ آبشار فصلی و ۲۸۷ آبشار غیرفصلی دارد که بیشتر آن‌ها در استان لرستان واقع هستند، با این حال استان‌ گیلان نیز از این نعمت بی بهره نیست. آبشار ویسادار در شهرستان رضوانشهر و ١۶ کیلومتری شهر پره‌سر قرار دارد. این آبشار یکی از مهم‌ترین شگفتی‌های طبیعی ایران و پس از آبشارهای لاتون و چالدشت، سومین آبشار مرتفع استان گیلان است که هر ساله گردشگران و طبیعتگردان زیادی را به خود جذب می‌کند. ارتفاع این آبشار ١۵ متر بوده و آب از فراز ساختاری سنگی به شکل نیم دایره بر روی صخره‌ای تیره رنگ جاری می‌شود.

آبشار ویسادار
آبشار ویسادار

«ویسادار» واژه‌ای تالشی است اما تا کنون زبان شناسان نتوانستند معنای دقیق آن را بیابند. در مورد معنای این واژه گمانه‌زنی‌های بسیاری زده می‌شود. برخی معتقدند که این کلمه از کلمه‌ی «ووزه‌دار» گرفته شده است که به معنای درخت گردو است. برخی دیگر بر این باورند که ویسادار از دو بخش «ویسا» به معنی فرستادن و «دار» به معنی درخت تشکیل شده است. با وجود این عدم قطعیت در معنای کلمه‌ی ویسادار، به طور کلی در زبان گیلکی ویسادار به معنای سایه‌ی درخت بید در نظر گرفته می‌شود.

آبشار ویسادار بر سر راه رودخانه‌ی لمیر قرار دارد. آب این رودخانه از کوه‌های تالش که به گردنه‌ی الماس معروف است، سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه‌ی پره‌سر به دریای کاسپین می‌ریزد. دیواره‌ی آبشار به صورت لایه لایه و در طی زمانی طولانی به این صورت شکل گرفته است. آبی که در آبشار جاری است به درون حوضچه‌ای سقوط می‌کند که توسط همین دیواره‌ها ساخته شده و جلوه‌ای متفاوت و تماشایی دارد.

نه تنها آبشار ویسادار، بلکه جاده‌ی منتهی به آبشار نیز طرفداران بسیاری در میان علاقمندان به طبیعت دارد. انبوه درختان سر به فلک کشیده در دو طرف جاده فضایی دلنشین و زیبا را رقم می‌زنند که چشم هر بیننده‌ و رهگذری را به خود جلب می‌کنند. با پیشروی در داخل جاده صدای ریزش قطرات آب است که به گوش می‌رسد و نوید دهنده‌ی این امر است که به آبشار نزدیک می‌شوید. کمی آن طرف‌تر از آبشار درختان قطور و سر به فلک کشیده‌ای را خواهید دید که ریشه‌هایشان در هم تنیده و فرم خاص و منحصر به فردی را به خود گرفته است. آبشار ویسادار در ارتفاع پایین‌تری نسبت به محیط اطرافش واقع شده است و پله‌های سنگی‌ای که در اطراف آن شکل گرفته به شما این امکان را می‌دهد تا به بالای آبشار دسترسی پیدا کنید. درست روبه‌روی آبشار پلی فلزی قرار دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا از ارتفاع بالا شاهد سقوط قطرات ریز آب باشید. برخی بالای آبشار را برای لذت بردن از آن انتخاب می‌کنند و برخی دیگر به حوضچه‌ی پایین آبشار رفته تا تنی به آب بزنند و از خنکای آن لذت ببرند. همچنین محیط اطراف آبشار ویسادار فضای مناسبی برای پیک نیک فراهم ساخته است. مناظر زیبا و تماشایی این منطقه این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا عکاسی هم یکی دیگر از فعالیت‌هایی باشد که بتوانید به آن بپردازید. اگر به دنبال خرید سوغاتی هستید عسل طبیعی ویسادار بهترین گزینه برای شما خواهد بود که توسط مردم بومی این منطقه تولید و به فروش می‌رسد.

آبشار ویسادار
آبشار ویسادار

در نزدیکی آبشار کلبه‌‌های سنتی و چوبی‌ای وجود دارند که برخی از آن‌ها قهوه‌خانه‌های سنتی بوده و برخی دیگر مکانی برای فروش صنایع دستی و سوغات است. برای اقامت شبانه علاوه بر کمپینگ، می‌توانید از هتل‌ها، مهمانسراها و خانه‌های محلی اجاره‌ای استفاده کنید و شبی دل‌انگیز و رویایی را پشت سر بگذارید.

منطقه‌ی ویسادار دارای آب و هوایی معتدل بوده و بهترین زمان سفر به این منطقه و بازدید از این آبشار شگفت‌انگیز و زیبا، فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است. در فصل پاییز بارش باران در این منطقه شدت می‌گیرد. در فصل زمستان نیز به دلیل بارش برف سفیدپوش خواهد شد و به همین دلیل دسترسی به آبشار دشوار است. بنابراین اگر در فصل پاییز یا زمستان قصد سفر به آبشار ویسادار را داشتید، لباس ضدآب، لباس گرم و چتر را فراموش نکنید.

برای رسیدن به آبشار ویسادار باید ابتدا به شهر رشت در استان گیلان بروید و سپس راه خود را به طرف آستارا ادامه دهید. پس از گذشتن از انزلی و شهر رضوانشهر و طی ۱۷ کیلومتر به شهر پره‌سر خواهید رسید. در این شهر، از سه‌راه احمد باید به طرف روستای سِکَرَه‌سرا یا صیقلسرا حرکت کنید. با عبور از صیقلسرا و گذشتن از روستای اووییار وارد جاده‌ی جنگلی سرسبز و زیبایی می‌شوید که به روستای لمیر منتهی خواهد شد و در میانه‌ی راه شما را به محل آبشار خواهد رساند. یک سوم این جاده‌ی روستایی آسفالت و قسمت انتهایی آن خاکی است. لازم به ذکر است که جاده‌ی منتهی به آبشار کم‌عرض و خطرناک بوده و در فصول پاییز و زمستان ممکن است مخاطراتی را به همراه داشته باشد، لذا توصیه می‌شود که در این فصول از سفر به این منطقه خودداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.