سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

استخر لاهیجان مهم‌ترین مقصد گردشگری در استان گیلان

بدون شک هیچ ایرانی‌ای نیست که اسم شهر لاهیجان را تا کنون نشنیده باشد. شهری که با چای بهاره‌ی لاهیجان و کلوچه‌های منحصر به فردش، با آب و هوای روح‌نواز و مناظر طبیعی بیشمارش در اذهان همگان ثبت شده است. شهر لاهیجان یکی از شهرهای توریستی استان گیلان و برزگترین شهر در بخش شرقی این استان می‌باشد که از شهر رشت، مرکز استان گیلان، در حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. لاهیجان پس از رشت و انزلی سومین شهر پرجمعیت استان گیلان به شمار می‌رود. استخر لاهیجان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان است که در تمامی روزهای سال و به ویژه در ایام تعطیلات بازدیدکنندگان فراوانی را به خود جذب می‌کند.

استخر لاهیجان در بخش شرقی شهر لاهیجان و در پایین قله‌ی شیطان کوه که در قدیم به آن شاه نشین می‌گفته‌اند واقع شده است. این استخر دارای وسعتی به اندازه‌ی ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر است. مکنزی درسفرنامه‌ی خود از استخر لاهیجان یاد می‌کند و طول این استخر را ۷۰۰ گام و پهنایش را ۲۰۰ گام معین کرده است. آب استخر لاهیجان در گذشته از طریق آب‌هایی که از کوه جاری می‌شده تأمین می‌گردید و به عنوان منبع آبی برای آبیاری مزارع برنج مورد استفاده قرار می‌گرفت. حاشیه‌ی استخر لاهیجان دارای طولی به اندازه‌ی ۲ کیلومتر بوده و در کنار بلوار زیبایی که دور تا دور استخر را فرا گرفته است، یکی از مهم‌ترین مناطق دیدنی و گردشگری شهر لاهیجان به شمار می‌آید. استخر لاهیجان دریاچه‌ای نیمه ساخته و نیمه طبیعی است. از قدیم در این مکان سل طبیعی وجود داشته و به مرور زمان دور تا دور آن را سیمان کشیده و پس از آن پیاده‌راه به حاشیه‌ی آن اضافه گشته است.

استخر لاهیجان

در میانه‌ی استخر جزیره‌ی کوچک و زیبایی قرار دارد که در قدیم به آن میان پشته گفته می‌شد. این جزیره توسط یک پل سیمانی طویل به حاشیه‌ی جنوبی استخر متصل گردیده است. بنا بر گفته‌ها، استخر لاهیجان در زمان و به دستور شاه عباس صفوی احداث شده و بر اساس آنچه که در کتاب «تاریخ عالم‌آرای عباسی» آمده است، وی در جزیره‌ی استخر قصری عظیم برای گذران اوقات فراغت خود ساخته است که در حال حاضر هیچ گونه اثر و شواهدی از آن باقی نمانده است. جزیره‌ی داخل استخر لاهیجان ماجراهایی طولانی را از سر گذرانده است. میرشمس‌الدین پورباقری، شهردار اسبق لاهیجان، در سال ۷۴ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که «با تجهیز و تکمیل رستوران داخل استخر (میان‌پشته) بخشی از نیازمندی‌های توریست‌هایی که به این شهر مسافرت می‌کنند، تأمین خواهد شد». اما در ادامه حجم بالایی از سوءمدیریت‌ها باعث شد تا پس از سال‌ها، شهردار لاهیجان طی صورتجلسه‌ی شماره‌ی ۸۸۲۴ در تاریخ بیست و دوم تیر ماه سال ۷۶ این محل عمومی را به‌ صورت اجاره‌ی ۹۹ ساله واگذار و به امضای میرشمس‌الدین پورباقری (شهردار) و عزیزالله طاووسی (نماینده‌ی خریداران) رساند. قیمت ثب شده برای معامله‌ی سرقفلی جزیره، ۱۰ میلیون ریال و ماهیانه ۲۵۰ هزار ریال بوده است، در حالی که داود بخشی (خریدار) نیز در همین زمینه با تأیید غیرواقعی بودن مبلغ صلح‌نامه می‌گوید: «تا کنون (۱۵ دی ۷۸) بابت خرید سرقفلی و ساختمان درون جزیره دو میلیارد ریال هزینه کرده است». از نظر قانونی شهرداری مالک اموال عمومی نیست و آنچه در مورد جزیره‌ی استخر لاهیجان اتفاق افتاده است خلاف قوانین، ضد منافع عمومی مردم لاهیجان و برخلاف خواست عمومی آنان بوده است. جزیره‌ای که تا کنون باید مورد استفاده‌ی مردم بومی لاهیجان و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند قرار می‌گرفت، سال‌ها قفل بزرگی بر ورودی آن زده شد. اخیرا طی فرآیندی که همچنان برای عموم شهروندان شفاف نیست، سرقفلی جزیره پس از هفده سال آزاد گشته و ورود به آنان برای عموم مردم آزاد است.

کنار هم نشستن نمای زیبا و سرسبز شیطان کوه در کنار استخر و یا دریاچه‌ی لاهیجان منظره‌ای به یاد ماندنی و تماشایی رقم زده است تا فضای مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب شود. پیاده‌روی در بلوار حاشیه‌ی استخر یکی از تفریحات معمول در این منطقه است. چنانچه قصد بازدید از استخر زیبای لاهیجان را داشتید، پیشنهاد می‌کنیم لذت چشیدن طعم چای ناب بهاره‌ی لاهیجان را در حاشیه‌ی استخر از خاطر نبرید. همچنین اگر صبح زود به این مکان بروید خواهید دید که عده‌ی زیادی از مردم شهر این مکان را برای دویدن و ورزش صبحگاهی انتخاب می‌کنند.

اگر به قصد تماشای استخر لاهیجان و دیگر زیبایی‌های شهر لاهیجان به این شهر سرسبز و رویایی سفر کردید و اگر قصد اقامت شبانه در این شهر را داشتید اصلا نگران نباشید. برای اقامت در این شهر می‌توانید از هتل‌ها، مهمانسراها و همچنین ویلاها و سوییت‌هایی که تبلیغات آن‌ها را در جای جای شهر می‌بینید استفاده کنید.

برای رفتن به استخر لاهیجان و تماشای منظره‌ی شگفت‌انگیزش باید ابتدا به استان گیلان و شهر لاهیجان بروید. برای رفتن از شهر رشت به شهر لاهیجان باید ابتدا به میدان جانبازان در شهر رشت رفته و از آنجا مسیر جاده‌ی لاهیجان را در پیش بگیرید. پس از عبور از کوچصفهان، لولمان، آستانه‌ی اشرفیه و بازکیاگوراب به شهر لاهیجان خواهید رسید. پس از ورود به شهر و پس از عبور از میدان‌های ابریشم و انتظام باید مسیر را ادامه دهید تا استخر لاهیجان در مقابل چشمان‌تان ظاهر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.