سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

تالاب سوستان تالاب دیدنی و زیبای استان گیلان

زیبایی‌های طبیعی ایران زمین تمامی ندارد و از نظر جغرافیایی یکی از مناطقی است که به دلیل آب و هوای مطلوب و معتدل آن طبیعت بکر و شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است. تالاب‌ها یکی از مناطق بکر و طبیعی هستند که گردشگران و طبیعتگردان زیادی را به خود جذب می‌کنند.

تالاب‌ها محیط‌هایی هستند که ماهیت آن‌ها چیزی میان خشکی و آب است. تعاریف مختلفی برای تالاب ارائه شده است، اما ما تعریفی را که کنوانسیون بین‌المللی رامسر (قدیمی‌ترین معاهده‌ی بین‌المللی که در سال ۱۹۷۱ به منظور حفظ و نگهداری تالاب‌ها امضا شده ‌است) به صورت علمی مطرح کرده است در اینجا می‌آوریم: «تالاب به مناطق مردابی، آب مانند؛ نم‌زارهای سیاه و باتلاقی، برکه‌های مصنوعی یا طبیعی که به طور دائم و یا موقت دارای آب ساکن یا روان، شیرین، شور یا نیمه‌شور هستند و یا مناطقی از سواحل دریا که در هنگام جزر ارتفاع آب در آنها بیش از شش متر نباشد، گفته می‌شود».

استان گیلان به دلیل واقع شدن در شمال ایران از آب و هوای دلپذیر و طبیعتی سرسبز بهره‌مند گشته است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی طبیعت بی‌بدیل خود فرا می‌خواند. این استان تالاب‌های زیادی را در خود جای داده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تالاب سوستان است. سوستان یکی از روستاهای دهستان‌ لیل در شهر لاهیجان است که به خاطر تالابی که در آن وجود دارد معروف شده است.

تالاب سوستان
تالاب سوستان

تالاب سوستان با داشتن طبیعتی زیبا و سحرآمیز بهشت کوچکی است که در شهر لاهیجان واقع شده و در حدود صد سال پیش برای آبیاری شالیزارها توسط اهالی منطقه حفاری شده است. این تالاب یکی از تالاب‌های آب شیرین محسوب می‌شود که آب آن توسط آب باران و رودی از منطقه‌ی کته شال تأمین می‌شود. تالاب سوستان در فصول پاییز و زمستان به دلیل بالا بودن حجم بارندگی پُرآب بوده و در فصل تابستان از میزان حجم آب آن کاسته می‌شود. اطراف تالاب را نیزار و پوشش گیاهی سرسبزی فرا گرفته است که به آن جلوه‌ی خاصی می‌دهد. همچنین در داخل و نیز کناره‌های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی فراوانی به چشم می‌خورد که بیشتر از نوع درختان توسکا است.

تالاب سوستان به دلیل بهره‌مندی از آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان بسیاری است که در دو چندان کردن زیبایی مناظر این تالاب نقش چشم‌گیری ایفا می‌کند. همچنین طبیعت وحشی این تالاب در فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجری چون چنگر و خوتکا است.

تالاب سوستان یکی از مناطق مهم گردشگری برای اهالی استان گیلان و به ویژه شهر لاهیجان بوده و در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها پذیرای جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان است. علاقمندان به ماهیگیری در این تالاب می‌توانند لذت ماهیگیری در فضایی زیبا و آرامش‌بخش را تجربه کنند. این تالاب در تمامی ایام سال زیبایی طبیعی خود را دارد ولی بهترین زمان بازدید از آن ابتدای اردیبهشت تا اواخر شهریور است که سطح تالاب مزین به رویش گل‌های نیلوفر آبی گشته و منظره‌ی دل‌انگیزی را رقم می‌زند. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب رویش پسته‌ی دریایی است که فقط در مناطق استوایی رشد می‌کنند و بر شگفتی‌های تالاب سوستان می‌افزاید.

تالاب سوستان
تالاب سوستان

مسیر دسترسی به این تالاب زیبا بسیار راحت و بدون دردسر است و همین نکته باعث شده است تا بیشتر از مناطق دیگر مورد توجه و استقبال گردشگران و طبیعتگردان قرار گرفته و بازدیدکنندگان بسیاری داشته باشد.

برای رسیدن به این تالاب زیبا و شگفت‌انگیز باید ابتدا به استان گیلان و شهر لاهیجان بروید. در لاهیجان از سه مسیر متفاوت می‌توانید به تالاب سوستان برسید. یکی از مسیرها میدان دانشگاه آزاد اسلامی به سمت روستای سوستان است، که در واقع کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به تالاب سوستان می‌باشد. مسیر دوم میدان تربیت معلم به سمت سوستان و مسیر سوم در انتهای خیابان شقایق و جاده‌ی کناری دانشگاه آزاد است که شما را به معدن شن و سپس به سمت تالاب سوستان خواهد رسانید.

زندگی آدمی را در مسیرهای گوناگونی قرار می‌دهد که در انتخاب آن‌ها نقشی نداشته‌ایم. سفر کردن و بازدید از اماکن و مناطق مختلف نیز نیازمند الزامات و امکاناتی است که ممکن است برای هر کسی فراهم نباشد؛ امکاناتی نظیر وضعیت اقتصادی، همسفر، سبک زندگی و خیلی چیزهای دیگر. اما در این بین آنچه که در اختیار ما است و می‌توانیم روی آن تاثیر بگذاریم، انتخاب مسیر سفری است که شرایطش برایمان فراهم گشته است. سفر به طبیعی‌ترین و بدوی‌ترین مناطق حس آزادی از زندگی پر سر و صدا، درهم و پیچیده‌ی شهری را از آدمی دور ساخته و برای دقایقی آرامش حاصل از نزدیکی به طبیعت را به او ارزانی خواهد داشت. در نهایت اگر شرایط سفر برایتان فراهم شد و تصمیم گرفتید برای لحظاتی از زندگی شهری دور شوید، تالاب سوستان مقصد مناسبی برای این سفر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.