سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

جاده‌ی رویایی اسالم به خلخال

جاده‌ی گردشگری اسالم و خلخال (جاده‌ی رویایی اسالم به خلخال)

در زمان‌های قدیم جاده‌ها به صورت امروزی خود وجود نداشتند و مردم برای رفتن از مکانی به مکان دیگر بر اساس نشانه‌هایی که در مسیر وجود داشت عبور و مرور می‌کردند. به مرور زمان در مسیرهایی که بیشترین میزان تردد وجود داشت، جاده‌هایی شکل گرفت و این جاده‌ها روز به روز اشکال متفاوتی به خود گرفتند تا اینکه به جاده‌های امروزی رسیدند. برخی از جاده‌هایی که دو شهر را به هم متصل می‌کنند در مناطقی از حیث اقلیمی واقع شده‌اند، که زیبایی چشم‌نوازی را رقم زده‌اند. این جاده‌ها در کنار کارکرد اصلی خود، یعنی اتصال دو مکان به یکدیگر، تبدیل به نقاط گردشگری شده و طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کنند؛ طرفدارانی که نه صرفا برای رفتن از مبدأ به مقصد، بلکه برای طیِ مسیر و لذت بردن از خود جاده است که به این نقاط کشیده می‌شوند.

در ایران نیز به دلیل داشتن طبیعتی چهار فصل، از این دست جاده‌ها فراوان یافت می‌شود. جاده‌هایی که با زیبایی مسحورکننده‌ی خود گردشگران و علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده و رانندگان را بارها مجبور به توقف و غرق شدن در عظمت زیبایی خود می‌کنند. جاده‌ی رویایی اسالم به خلخال یکی از نمونه‌های برجسته‌ی چنین جاده‌هایی است. ورود به این جاده‌، در واقع ورود به یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران است. جاده‌ی اسالم به خلخال چنان زیبایی خیره‌کننده‌ای را در خود جای داده، تو گویی مقصد نهایی آن بهشت برین است.

جاده‌ی اسالم به خلخال جاده‌ای تماشایی و رویایی است که از شهر اسالم در گیلان آغاز شده و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می‌شود. طول این جاده ٧٠ کیلومتر بوده که سراسر آن توسط جنگل‌های زیبا و دیدنی احاطه شده است. موقعیت مکانی این جاده و حضور آن در منطقه‌ی شمالی کشور، در کنار اقلیم خاص شهرهای شمالی باعث شده است که در بیشتر فصول سال شاهد بارش باران در این جاده باشیم. به دلیل اینکه جاده در خلخال در ارتفاع زیادی قرار گرفته است، موجب شده است که مسافران این جاده، حتی در فصل تابستان نیز هوای سردی را تجربه کنند. همچنین به دلیل نزدیکی به دریای کاسپین، رطوبت و مه مهمان همیشگی این جاده‌ بوده و در رویاگونه بودن آن نقشی اساسی دارد.

وقتی از سمت اسالم (در شهر تالش استان گیلان) وارد مسیر این جاده‌ی شگفت‌انگیز می‌شویم، در آغاز جاده‌ای پیچ در پیچ را شاهد خواهیم بود که دو طرف آن با درختان جنگلی پوشیده شده است. پس از حدود یک ساعت رانندگی و با دور شدن از شهر اسالم، با دشت‌های سرسبز و مسحورکننده‌ای احاطه خواهیم شد.

در هر قسمت از جاده‌ی اسالم به خلخال منظره‌ای چشم‌نواز وجود دارد که شما را مجبور به توقف و تماشای این طبیعت زیبا می‌کند. یکی از این مناظر رودخانه‌ای است که از ابتدای جاده همراه شما خواهد بود و در بیشتر طول مسیر می‌توانید آن را ببینید. اطراف این رودخانه جای مناسبی برای گذراندن وقت و لذت بردن از جریان آب در دل طبیعت است. از ابتدا تا انتهای جاده ممکن است شاهد آب و هوای متفاوتی باشید. ممکن است در بخشی از جاده هوا صاف و آفتابی باشد و اندکی جلوتر مه شما را در بر بگیرد و یا اندکی آن طرف‌تر شاهد بارش باران باشید. چشمه‌ی آب گرم کیوی در نزدیکی خلخال مکانی است که در آنجا می‌تواند تنی به آب بزنید و از گرمای آن لذت ببرید.

اسالم به خلخال
اسالم

حضور گله‌های اسب و رمه‌های گوسفندان در دشت‌های سرسبز اطراف این جاده، یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که در زندگی‌تان خواهید دید. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد در دشت‌های سرسبز و تماشایی این جاده گل‌های شقایق روییده که در ترکیب با حضور مه در این مکان شگفتی آفرین خواهد بود. بخشی از این دشت‌ها بالاتر از ییلاقی به نام متش و نرسیده به گردنه‌ی الماس در ییلاق کرمون واقع شده و شما می‌توانید برای تماشای آن‌ها به این ییلاق‌ بروید.

در اطراف این جاده‌ی رویایی تابلوهایی وجود دارند که شما را به روستاهایی نظیر ناو و لاکه راهنمایی می‌کنند. این روستاها در دل طبیعت و دشت‌های گسترده‌ی این منطقه واقع شده و شما می‌توانید با سر زدن به آن‌ها به دیدار زندگی روستایی و باصفای مردم آنجا رفته و محصولات محلی آن‌ها را ببینید و امتحان کنید.

اگر اهل ماجراجویی و کشف کردن مکان‌های بکر و ناشناخته هستید و زمان کافی در اختیار دارید، می‌توانید در مسیر دل به جاده‌های فرعی شده و به مکان‌های دیگری چون دریاچه، آبشار برسید. اگر خیلی خوش شانس باشید و از ماجراجویی خسته نشده باشید، شاید بتوانید گوشه‌ای از حیات وحش این منطقه و حیواناتی چون خرس و گوزن را نیز ببینید.

در مسیر زیبا و شگفت‌انگیز جاده‌ی اسالم به خلخال، دیگر رانندگی فعالیتی خسته‌کننده برایتان نخواهد بود. زیبایی‌های پیش چشم شما به قدری گیرا و چشم‌نواز است که ترجیح می‌دهید زمان بیشتری را در آن بگذرانید. برخی ترجیح می‌دهند این مسیر را با دوچرخه طی کنند تا بیشتر بتوانند از مسیر لذت ببرند. همچنین اگر اهل پیک‌نیک کردن هستید، در جای‌جای این مسیر زیبا این امکان وجود دارد که بساط خود را پهن کرده و از لحظات دلپذیری زیر سایه‌ی درختان زیبا و انبوه این منطقه بهره ببرید. در نقاط مختلف این جاده رستوران‌های فراوانی وجود دارند که میزبان گردشگران این مسیر رویایی هستند. مردم محلی نیز در مسیر محصولات خود را به شما عرضه می‌کنند که بهتر است از چشیدن طعم آن‌ها چشم‌پوشی نکنید. عسل از معروف‌ترین محصولات مردمان این منطقه بوده و در کنار آن نان‌های محلی، محصولات لبنی و کشاورزی نیز عرضه می‌شوند.

جاده‌ی اسالم به خلخال یکی از مکان‌هایی است که همه ساله و در تمامی فصول سال، عکاسان زیادی را به خود جذب می‌کند. مناظر زیبا و دلنشین این جاده به همراه مه همیشگی آن سوژه‌ی بکری برای عکاسی خواهد بود.

اسالم به خلخال
اسالم

اگر قصد دارید که شب را در این طبیعت ناب به صبح برسانید، می‌توانید با همراه بردن وسایل لازم شب را دل طبیعت بگذرانید. اما اگر به دنبال مکانی برای اقامت هستید می‌توانید سری به روستاهای این جاده زده و از مردمان محلی آنجا برای کرایه‌ی کلبه و خانه کمک بگیرید.

به طور کلی بهترین زمان برای رفتن به جاده‌ی اسالم به خلخال در فصول بهار، تابستان و اواسط پاییز است، اما بسته به آنچه که شما می‌خواهید ببینید زمان سفر به این مکان بهشتی نیز متفاوت است. اگر مایلید که دشت‌های شقایق این منطقه را تماشا کنید، باید در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به دیدار این جاده‌ی زیبا بروید، اگر در گرمای جانسوز تابستان به دنبال طبیعتی سرسبز و در عین حال خنک برای گذران اوقات فراغت می‌گردید، در فصل تابستان دل به جاده بزنید و اگر علاقه به دیدن برگ‌های رنگارنگ درختان و شنیدن صدای خش‌خش برگ‌ها زیر پاهای خود هستید، فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید. در اینجا باید گفت که فصل زمستان به دلیل بارش برف‌های شدید و احتمال بسته شدن جاده، زمان مناسبی برای گردشگری در این منطقه نخواهد بود.

برای رفتن به این مکان رویایی، اگر در گیلان هستید به شهر اسالم در شهرستان تالش بروید و سفر خود را از آنجا آغاز کنید. اگر در اردبیل هستید، به شهر خلخال رفته و از آنجا به سمت جاده‌ی بهشتی اسالم به خلخال حرکت کنید. برای عبور از این جاده‌ی پیچ در پیچ که در برخی از نقاط آسفالت آن دچار مشکل است، احتیاط در رانندگی را از یاد نبرید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که با باک پُر وارد این جاده شوید، چرا که در سراسر این جاده هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد.

با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد این جاده و طبیعت ناب و بکر آن، امکانات قابل قبولی برای جذب گردشگران به آن اختصاص داده نشده است. رستوران‌های بین راهی، سوپرمارکت‌ها و کلبه‌های اجاره‌ای تنها امکاناتی است که در این مکان برای شما فراهم است و شاید همین عدم وجود امکانات رفاهی و گردشگری و عدم توجه به وجود چنین فضای رویاگونه‌ای، خود دلیلی بر این شده است که طبیعت این منطقه چندان دستخوش تغییر نشده و محیط زیست آن رو به نابودی نگذاشته است.

کلام آخر اینکه، برای دیدن این حجم از زیبایی و شگفتی که در دل طبیعت کشورمان نهفته است، لحظه‌ای تردید به خود را ندهید. آنچه که در این جاده‌ی رویایی در انتظار شما خواهد بود، قطعا شما را شگفت‌زده کرده و بر سر ذوق خواهد آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.