سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

جنگل و ساحل گیسوم شهرستان رضوانشهر

آدمی هر چقدر هم که در پیچ و خم زندگی شهری و فضاهای خودساخته ادغام شود، باز هم نیاز به طبیعت و دامان آرامش‌بخش آن را احساس خواهد کرد. زندگی شهری در کنار امکانات و موهبت‌هایی که برای نوع بشر به ارمغان آورده، به همان میزان تشویش و اضطراب و تألمات روحی نیز به همراه داشته است. بنابراین آدمی همواره برای تجدید قوای تحلیل‌ رفته‌ی خود در گیر و دار زندگی پر شتاب زندگی شهری، به طبیعت، همان پناهگاه همیشگی خود پناه آورده تا بتواند برای پس از اندکی آسودن، به ادامه‌ی راه بپردازد.

ایران کشوری است که دارای تنوع پدیده‌های طبیعی بوده و استان گیلان در شمال این کشور یکی از مهم‌ترین نقاط کشور از حیث جذب گردشگر به شمار می‌رود. استان گیلان به دلیل قرار گیری در حاشیه‌ی جنوبی دریای کاسپین و به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل و مرطوب دارای طبیعتی سرسبز و بکر بوده که در نوع خود منحصر به فرد است.

روستای گیسوم یک منطقه‌ی ساحلی و گردشگری کم نظیر می‌باشد که از توابع بخش پره‌سر شهرستان طوالش در استان گیلان است. این روستا در دهستان دیناچال واقع است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، دارای ۶۸ خانوار بوده و جمعیت آن بالغ بر ۲۳۳ نفر است.

روستای گیسوم دارای جنگلی سرسبز و زیباست که تبدیل به یک پارک جنگلی شده و دارای امکاناتی نظیر آلاچیق، پارکینگ، رستوران و اتاق‌های اجاره‌ای برای گردشگران است. پارک جنگلی گیسوم در انتهای خود به ساحل تماشایی گیسوم متصل شده و از این حیث کم نظیر است. در جنگل و ساحل گیسوم فرصت لذت بردن از سرسبزی درختان انبوه سر به فلک کشیده با لذت تماشای امواج خروشان دریای کاسپین به یکدیگر می‌پیوندند. پارک جنگلی گیسوم دارای مساحتی در حدود ۸۰ هکتار بوده که در حدود ۷۰ گونه‌ی گیاهی اعم از درختان و چمنزار را در خود جای داده است. درخت آزاد، آلو، ازگیل، انار، انجیر، ‌به، زردآلو، شب‌خسب و سیب از جمله درختانی هستند که در جنگل گیسوم به چشم می‌خورند. همچنین از میان گونه‌های جانوری رویت شده در این منطقه می‌توان به آهو، بز کوهی، پلنگ، تورنگ (قرقاول)، خز، خوتکا، روباه، سمور، شغال، غاز وحشی، گراز، ببر (به ندرت)، آبیا، گرگ، خرس قهوه ای، راسو، خرگوش، گیلانشاه و روباه اشاره کرد. جاده‌ی باریک و جنگلی گیسوم که به ساحل زیبای گیسوم منتهی می‌شود توسط درختان سر به فلک کشیده‌ای پوشیده شده که از دو سوی جاده به سوی هم خم شده و سقفی سرسبز را برای این جاده‌ی جنگلی رقم زده‌اند.

ساحل گیسوم

در ساحل گیسوم علاوه بر تماشای امواج و شنا کردن، امکان قایق سواری نیز وجود دارد. همچنین می‌توان با موتورهای چهارچرخ اجاره‌ای در ساحل شنی گیسوم چرخی زد و یا به سراغ تفریحاتی نظیر اسب سواری، دوچرخه سواری، جت اسکی، شاتل، پاراسل و پاراگلایدر رفت. از دیگر تفریحات مورد علاقه‌ی گردشگران در منطقه‌ی زیبای گیسوم، عکاسی از طبیعت تماشایی و ثبت مناظر کم نظیر آن است. برای کودکان نیز در حاشیه‌ی ساحل گیسوم پارک بادی و ترامپولین تعبیه شده است. در کنار ساحل بازارچه‌ی کوچکی وجود دارد که در آن محصولات مختلفی شامل انواع ترشیجات، مربا، وسایل حصیری، صنایع دستی، لباس‌های رنگارنگ، بلال، آش، فالوده و لبو به فروش می‌رسند. از تجربه‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در ساحل گیسوم تجربه کنید، ماهی تازه‌ی کبابی است که در مغازه‌های اطراف ساحل به فروش می‌رسند.

با توجه به آب و هوای معتدل و مرطوب استان گیلان و نیز با توجه به اینکه هوای این استان در فصل گرما بسیار شرجی است و ممکن است برای عده‌ای آزاردهنده باشد، بنابراین بهترین زمان سفر به منطقه‌ی گردشگری گیسوم ماه‌های فروردین، اردیبهشت، شهریور، مهر و آبان است.

اگر به منطقه‌ی گیسوم رفته و قصد دارید که در آنجا اقامت کنید، گزینه‌های فراوانی برای انتخاب دارید. اگر به اصول کمپینگ آشنا هستید می‌توانید در داخل جنگل گیسوم چادرهای خود را بر پا کنید. همچنین امکان اجاره‌ی اتاق در این منطقه وجود دارد ولی باید بدانید که این اتاق‌ها دارای امکانات خاصی نبوده و نیاز دارید تا لوازم مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. خانه‌های روستایی نیز اجاره‌ای در روستاهای گتگسر و لاهارود که در بالا و پایین پارک جنگلی گیسوم قرار دارند، یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما است. اگر برای اقامت به دنبال هتل هستید، می‌توانید از هتل‌هایی که در شهرهای انزلی، رضوانشهر و یا تالش وجود دارد استفاده کنید.

منطقه‌ی گردشگری گیسوم در ۱۷ کیلومتری شهر تالش و در ۳۰ کیلومتری جاده‌ی اسالم به خلخال واقع شده است. فاصله‌ی تهران تا گیسوم در حدود ۴۰۶ کیلومتر و فاصله‌ی شهر رشت، مرکز استان گیلان، تا گیسوم در حدود ۸۸ کیلومتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.