سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

دریاچه سد خاکی سقالکسار زیباترین دریاچه‌های استان گیلان

دریاچه سد خاکی سقالکسار (روستای بخش مرکزی رشت گیلان)
کشور ایران دارای تنوع طبیعی فراوانی است که باعث شده است از حیث جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. استان گیلان در شمال ایران واقع شده است و به سرسبزی و طبیعت بکر و زیبایش شناخته شده است. در گوشه و کنار این استان پدیده‌ای طبیعی و چشم‌نواز قرار دارد که می‌توان روح آدمی را جلا داده و آرامش را به اذهان ناآرام و مغشوش هدیه دهد.

یکی از زیبایی‌هایی که در دل طبیعت تماشایی استان گیلان نهفته است، دریاچه‌ی سد خاکی سقالکسار است که همواره گردشگران زیادی را از داخل و خارج از استان به خود جذب می‌کند. در این منطقه گردشگران سکوت و آرامشی را تجربه می‌کنند که در کمتر جایی می‌توان نظیر آن را یافت. سد خاکی سقالکسار منظره‌ای را در برابر چشمان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد که چشم هیچ بیننده‌ای از دیدنش سیر نخواهد شد.

دریاچه‌ی سقالکسار یکی از زیباترین و نیز پاک‌ترین دریاچه‌های استان گیلان و حتی در تمام ایران است که در اطراف آن امکانات مناسبی برای گردشگران فراهم گردیده است. دریاچه‌ی سقالکسار در روستای سقالکسار قرار دارد. روستای سقالکسار در فاصله‌ی ١۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، مرکز استان گیلان، و در دهستان لاکان واقع شده است. روستای سقالکسار تا شهر رشت تنها ١۶ دقیقه فاصله دارد. مردم محلی این روستا به دامپروری، کشاورزی و پرورش ماهی اشتغال دارند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. براساس سرشماری‌ای که در سال ۱۳۸۵ انجام گرفته است جمعیت این روستا ۵۸۴ نفر (۱۶۸ خانوار) بوده است.

سقالکسار

برای نام «سقالکسار» چندین معنی در نظر گرفته شده است. در معنای اول سقالکسار از سه بخش «سقا» به معنی آبشخور، «لک» و «سار» نام دو پرنده است و سقالکسار محل آبخوری لک و سار در نظر گرفته می‌شود. در معنای دوم «سقالک» معرب شده‌ی «سیالخ» است که به معنای خار سه پهلو به کار می‌رود و سار، معنی سر را می‌دهد. و در معنای سوم «سقالک» یعنی تپه و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه می‌دهد.

سد خاکی سقالکسار دریاچه‌ای را در منطقه‌ی جنگلی این روستا به وجود آورده است که طول آن ۶٠٠ متر، عرض آن ۵٠٠ متر، مساحت آن ١۵ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۶۴ متر است. آب دریاچه‌ی سقالکسار از طریق بارندگی و نیز چشمه‌هایی که در اطراف آن وجود دارند تأمین می‌گردد.

دریاچه‌ی سقالکسار پاک‌ترین دریاچه‌ی کشور خوانده می‌شود، چرا که مردم بومی منطقه تلاش فراوانی برای حفظ پاکیزگی این مکان داشته و تمهیداتی برای آن اندیشیده‌اند. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای حفظ نظافت این دریاچه به کار گرفته شده بود، دادن کیسه‌ی زباله به گردشگران به هنگام ورود به سقالکسار بود. گردشگردان در صورتی که زباله‌های خود را به هنگام خروج از این مکان تحویل می‌دادند، دو سوم مبلغ ورودی به آن‌ها پس داده می‌شد؛ راهکار موثری که متاسفانه به مرور زمان کمتر به آن توجه نشان داده می‌شود.

پیاده‌روی در کناره‌های دریاچه‌ی سقالکسار یکی از تفریحاتی است که در هر جایی امکان تجربه‌ی آن وجود ندارد. دور تا دور این دریاچه مناظر چشم‌نوازی وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد؛ از چرای حیوانات اهلی گرفته تا انعکاس تصویر درختان در آب دریاچه. در کنار پیاده‌روی، قایق‌سواری از دیگر تفریحاتی است که در سقالکسار می‌توانید از آن لذت ببرید. پیک نیک در اطراف دریاچه می‌تواند فرصت گذران یک روز رویایی را در آرامش روحنواز دریاچه‌ی سقالکسار برای گردشگران فراهم سازد. همچنین عکاسی در این منطقه‌ی زیبا و بکر، از دیگر تفریحاتی است که بازدیدکنندگان از سقالکسار به آن علاقه نشان داده و با ثبت تصاویری ناب از طبیعت تماشایی سقالکسار خاطرات خود را با خود همراه می‌سازند. لازم به ذکر است که تفریحاتی چون شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است.

سقالکسار

یکی از نکات جالب در مورد دریاچه‎ی سقالکسار خانه‌ای است که در میانه‌ی آب‌های دریاچه قرار داشته و به نظر می‌رسد که غرق شده است. برخی بر این باورند که این خانه در اثر بالا آمدن آب نیمی از آن پنهان شده و با پایین رفتن سطح آب بیرون می‌آید. برخی دیگر معتقدند که این خانه در واقع قایقی است که در میانه‌ی دریاچه لنگر انداخته است. خانه‌ی مذکور چند سالی است که در این دریاچه قرار داشته و همواره سوژه‌ی مناسبی برای عکاسی بوده است.

در دریاچه‌ی سقالکسار امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، آلاچیق، باربیکیو و کافه رستوران مهیا می‌باشد. هنگام ورود به این منطقه پارکینگ مناسبی برای روزهای شلوغ وجود دارد تا خودروی خود را در آن پارک نمایید. اما در روزهای خلوت این امکان وجود دارد تا با خودروی شخصی وارد محوطه شده و تا محل برگزاری پیک نیک بروید. در ورودی دریاچه مغازه‌ای وجود دارد که می‌توانید از آنجا وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین کافه‌ای دو طبقه در سقالکسار وجود دارد تا برای شما امکان تجربه‌ی نوشیدن چای گیلان را در حال تماشای دریاچه فراهم نماید.

اگر قصد سفر به این دریاچه‌ی رویایی و اقامت شبانه در این مکان را داشتید، و اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در محیط سقالکسار چادرهای خود را بر پا کنید. اگر آشنایی کافی به کمپینگ ندارید می‌توانید از اقامتگاه بومگردی‌ای که در نزدیکی سقالکسار وجود دارد برای اقامت استفاده کنید و یا برای اجاره‌ی خانه‌های محلی و یا ویلا به شهرهای اطراف مراجعه کنید.

اگر به این فکر هستید که سقالکسار در چه فصلی برای سفر کردن مناسب‌ است، باید گفت که این دریاچه در تمامی فصول سال بازدیدکنندگان خود را داشته و جذابیت خاص خود را در هر فصلی حفظ می‌کند. اگر چه فصول بهار و تابستان و پاییز شلوغ‌ترین روزهای سقالکسار است، اما در فصل زمستان نیز مسافران و طرفداران خاص خود را دارد.

برای رفتن به این دریاچه‌ی رویایی باید ابتدا به استان گیلان و شهر رشت رفته، از سمت فلکه‌ی انتظام به ١٠ کیلومتری جاده جیرده بروید. پس از عبور از بقعه‌ی آقاسیدشریف به روستای سقالکسار خواهید رسید. هزینه‌ی ورودی دریاچه‌ی سقالکسار در ایام هفته ٣٠٠٠ تومان و در روزهای آخر هفته و ایام تعطیلات ۵٠٠٠ تومان است. همچنین ورود به محوطه‌ی دریاچه تا ساعت هشت شب امکانپذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.