سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

دریاچه ویستان کجاست؟

دریاچه‌ی بره سر (گیلان- رودبار داماش)

طبیعت سرچشمه‌ی ذوق و هنر بسیاری از هنرمندان است. به عبارتی هنر در طبیعت نهفته است و هنرمند کسی است که بتواند آن را استخراج کند. با وجود گره خوردن زندگی آدمی با طبیعت، اما همچنان ناشناخته‌های طبیعی فراوانی برای بشر وجود دارد. بشر زندگی خود را با کار کردن بر روی طبیعت و تغییر دادن آن برای منافع خود آغاز کرد و در طی قرون متمادی تغییرات زیادی بر روی آنچه که طبیعت بکر می‌نامیم اعمال کرده است. یکی از وجوه طبیعت که روح آدمی را با خود به جاهای دوردست برده و جلادهنده‌ی آن است، زیبایی، آرامش، رویاگونه بودن و وهم‌انگیز بودن طبیعت است.

طبیعت ایران به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاصی که باعث شده است اقلیمی چهار فصل برای کشورمان رقم بزند، دارای انواع مناطق طبیعی زیبا و رویایی شامل دریا، کوهستان، دریاچه، کویر، جنگل، تالاب، آبشار و … است. گیلان نیز همچون نگینی سبز در شمال ایران می‌درخشد و از این حیث گیلان دارای تنوع طبیعی است. از آبشارهای متعدد گرفته تا جنگل و کوه و دریا. علاوه بر دریای کاسپین که در واقع بزرگترین دریاچه‌ی جهان است، در مناطق دیگری از گیلان نیز دریاچه‌هایی وجود دارد. دریاچه‌ی «ویستان» در منطقه‌ی بره سر یکی از این دریاچه‌هاست.

دریاچه ویستان
دریاچه ویستان

دریاچه‌ی ویستان بره سر یکی از جاذبه‌های گردشگری و یکی از مناطق مورد علاقه‌ی طبیعتگردان است که در منطقه‌ی خورگام رودبار واقع شده است. بره سر منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی است که دریاچه‌ی ویستان را در خود جای داده و اطراف دریاچه را حلقه‌ای از درختان سرسبز راش فرا گرفته است.

دریاچه‌ی ویستان در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا و در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری از شهرستان رودبار قرار گرفته است. وسعت دریاچه‌ی ویستان چهار هکتار و عمق آن چیزی در حدود صد متر است. گفته می‌شود که این دریاچه از دل زمین‌لرزه‌هایی که در گذشته رخ داده، به وجود آمده است. آب این دریاچه از طریق چشمه‌های آب زیرزمینی و نیز آب‌های جاری در کوهستان‌های اطراف تأمین می‌شود.

در فصل بهار و تابستان سرسبزی انبوه درختان و آوای خوش پرندگان آدمی را مسحور خود کرده، در فصل پاییز برگ‌های رنگارنگ زرد و نارنجی و قرمز زیبایی این دریاچه و طبیعت اطرافش را صد چندان کرده و در فصل زمستان آبی ِ زیبای دریاچه در میان بستری از برف سپید چشم‌نوازی می‌کند.

در اطراف دریاچه علاوه بر درختان راش، درختان زالزالک و بلوط نیز به وفور دیده می‌شود که دریاچه را احاطه کرده‌اند. همچنین تپه‌ ماهورهایی پوشیده شده با گیاهانی چون گل گاو زبان، لاله کوهی و شیرین بیان و .. در دو طرف دریاچه خودنمایی کرده و جلوه‌ی زیبایی به دریاچه بخشیده‌اند. گونه‌ی نادر و نایابی از سوسن چلچراغ نیز در دریاچه‌ی ویستان رشد کرده است که به دلیل محیط زیست پاک و بکر آن از آسیب در امان مانده است. در بره سر به دلیل داشتن علفزارها و مراتع متنوع، دامداری و زنبورداری رواج دارد و اگر به آنجا رفتید می‌توانید محصولات لبنی و عسل طبیعی را به عنوان سوغات با خود ببرید.

دریاچه ویستان
دریاچه ویستان

پرندگان، حشرات و آبزیان گوناگونی در داخل و اطراف دریاچه زیست می‌کنند. پرندگانی نظیر بلدرچین، تیهو، کبک، قمری و … در میان درختان و بوته‌های اطراف دریاچه لانه گزیده‌اند که نغمه‌ی خوش‌شان زینت‌بخش زیبایی‌های دریاچه است. گراز، روباه، موش خرما و … از پستاندارانی هستند که در این منطقه دیده شده‌اند.

دریاچه‌ی ویستان بره سر با وجود داشتن زیبایی‌های فراوان، هنوز کمتر مورد بازدید طبیعتگردان قرار گرفته و عده‌ی کمی از وجود چنین فضای رویایی و شگفت‌آوری اطلاع دارند. صعب‌العبور بودن مسیر رسیدن به این دریاچه و عدم وجود هر گونه امکانات رفاهی باعث شده است که کمتر کسی به این منطقه ورود کند و به همین سبب وقتی به این مکان پا می‌گذارید هنوز می‌توانید تصویر ماهی‌ها را در آب زلال دریاچه ببینید که نه به دست ماهیگیران شکار و نه از میزان بالای آلودگی تلف شده‌اند. به نظر می‌رسد که طبیعت زیبا و ناب دریاچه‌ی ویستان به دلیل ناشناخته ماندن خود بکر و دست نخورده باقی مانده است و همین بکر بودن مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این دریاچه است. اگر اهل کشف کردن مناطق ناب و بکر هستید، می‌توانید به دیدار دریاچه‌ی ویستان بروید، از مراتع و فضای سبز آن استفاده کنید، هوای پاک آن را تنفس کرده و در آنجا به ماهیگیری بپردازید. اگر مایل باشید می‌توانید در کنار دریاچه چادر زده و در همانجا شب را به صبح برسانید. برای رسیدن به دریاچه باید به شهر بره سر بروید و از آنجا جاده‌ای دو کیلومتری و سنگلاخی را طی کرده تا به ویستان برسید. پیشنهاد می‌شود که این مسیر را با ماشین‌های دو دیفرانسیلی طی کنید. برای اقامت شبانه، علاوه بر امکان چادر زدن در کنار دریاچه، خانه‌های روستایی ییلاقات اطراف نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از مردم محلی کرایه کنید.

دریاچه‌ی ویستان بره سر همچون آیینه‌ای است که رنگ سبز درختان انبوه راش را در خود بازتاب می‌دهد و در کنار آسمان آبی‌اش چنان ترکیب سحرآمیزی می‌آفریند که آدمی را از هر گونه دغدغه‌ای که در زندگی روزمره و شهری با آن مواجه است، برای لحظاتی رها می‌سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.