سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

روستای سرولات و داستان شکل‌گیری رستوران خاور خانم

(گیلان – چابکسر ٣ کیلومتری جنوب چابکسر- روستایی در فاصله ۳ کیلومتری جنوب چابکسر در کنار رودخانه‌ی پر آب آچی رود در ابتدای دامنه شمالی البرز- با عبور از جاده جنگلی)
زیبایی‌های گیلان تمامی ندارد. به هر سوی این استان سرسبز که نظر بیافکنیم، در هر گوشه و کنار از خاک آن، زیبایی‌های طبیعی بکر و چشم‌نوازی حضور دارند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازند. استان گیلان با داشتن آب و هوایی معتدل و مرطوب در شمال ایران، دارای طبیعتی سرزنده و بکر بوده که همواره گردشگران و طبیعتگردان فراوانی را از سراسر کشور به سوی خود فرا می‌خواند.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان، روستای سرولات است که دارای قدمتی طولانی بوده و پیشینه‌ی سکونت در آن به حدود ۴٠٠ سال پیش باز می‌گردد. این روستا در سه کیلومتری جنوب شهر چابکسر واقع شده است. در تقسیمات رسمی کشوری سرولات جزوی از بخش چابکسر و شهرستان رودسر می‌باشد. روستای سرولات بخشی از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی جواهردشت به حساب می‌آید و توسط کوه‌هایی به نام‌های مهران، شاسروس ولیکام احاطه شده است. روستای زیبای سرولات بر روی یک دره و در میانه‌ی دو رودخانه‌ی آچی رود و کورئه جای قرار گرفته و توسط چند کوه احاطه شده است.

مهم‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی طبیعت سرولات چشم‌انداز زیبا و تماشایی آن است که آدمی را غرق در آرامشی بی نظیر خواهد کرد؛ چشم‌اندازی حیرت‌انگیز از ترکیب جادویی جنگل، کوه، دریا و شهر. جنگل سرسبز گیلان که در مقابل چشمان آدمی گسترده است، صدای خروش آب در رودخانه، خط آبی دریای رامسر و چابکسر که در افق امتداد می‌یابد و دره‌ای پر از کشتزارها و باغات مرکبات مناظر بکر و تماشایی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

دره‌ی سرولات در اثر فعل و انفعالاتی که توسط رودخانه‌ی آچی رود بر روی کوه و برش آن انجام داده، ایجاد شده است. رودخانه‌ی آچی رود نقش مهمی در زندگی مردم و حیات روستا ایفا می‌کند. نسیمی که از سوی این رودخانه به سمت روستا می‌وزد، باعث می‌شود تا هوای روستا خنک‌تر شده و از رطوبت آن نیز کاسته شود. برای رسیدن به این رودخانه باید از میدان اصلی روستا به سمت چپ حرکت کرده تا پس از عبور از چند سربالایی و سرپایینی به رودخانه‌ی آچی رود برسید. در کناره‌ی رودخانه فضای سبز دلنشینی وجود دارد که مکان مناسبی برای پیک نیک و گذران وقت است.

سرولات

یکی از تفریحاتی که در روستای سرولات می‌توان داشت، پیاده‌روی در کوچه پس کوچه‌های سرسبز آن و یا جنگل‌نوردی به سمت روستاهای کوهستانی همسایه مانند جنگسرام، لیکام، لیمه سرا، منه سئه و پشتاسران است. در این روستا به دلیل قرارگیری در ارتفاعات خبری از رطوبت ساحلی نیست و به راحتی می‌توان هوای سالم، تمیز و مطبوع آن را به ریه‌ها کشید.

عکاسی از دیگر تفریحاتی است که می‌توان در این روستای رویایی و زیبا از آن لذت برد. سرولات چنان غرق در مناظر سحرانگیز است که از هر نقطه‌ی آن می‌توان عکاسی کرد. اگر بخت یار باشد، می‌توان تصاویر نابی از روستا و کوهستان مه گرفته ثبت کرد. همچنین در این مکان مغازه‌هایی وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند تا با لباس‌های محلی و رنگارنگ گیلان تصویری از خود و همراهان‌تان فراهم کرده و به عنوان یادگاری از سفر به این منطقه‌ی زیبا با خود همراه کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های روستای سرولات که باعث معروفیت این روستا شده است، رستورانی است به نام خاور خانم. تمام کسانی که به طبیعتگردی علاقمند هستند و یا حداقل یک بار به گیلان سفر کرده‌اند، نام این رستوران را شنیده‌اند. رستوران خاور خانم نه تنها باعث شد که سرولات در میان مردم شناخته شود، بلکه این امکان را فراهم کرد تا راه برای کسب درآمد از طریق سرو غذا توسط بومیان منطقه گشوده شده و امروزه شاهد این هستیم که در اطراف این رستوران، رستوران‌های دیگری نظیر خاله مرضیه، دربند لطفی و … و نیز کافه‌ها و چایخوری‌های گوناگون مشغول به کار باشند.

رستوران خاور خانم با ارائه‌ی غذاهای محلی گیلان مانند کباب ترش، ماهی، مرغ شکم‌پر، باقلاقاتق، میرزا قاسمی، زیتون پرورده، ترشی‌های محلی و … به معروف‌ترین جاذبه‌ی سرولات تبدیل شده است که در بیشتر ایام سال صف طولانی مشتریان در انتظار صرف یک وعده غذای محلی خوشمزه را به خود می‌بیند. این رستوران که تنها در یک نوبت ظهر تا عصر خدمات ارائه می‌کند، در یکی از مرتفع‌ترین مناطق روستا و در لبه‌ی دره‌ای بلند قرار دارد و سه طبقه است. غذاهای محلی خوشمزه در کنار چشم‌اندازی دیدنی باعث شده است تا رستوران خاور خانم به شهرت زیادی رسیده و خود تبدیل به یکی از جاذبه‌های سرولات تبدیل شود.

داستان اینکه رستوران خاور خانم چگونه شکل گرفت طولانی است، اما باید بدانید که خاور خانم و همسرش در همین مکان کنونی پیش از این مشغول کشاورزی و باغداری بودند و از این طریق زندگی را می‌گذراندند. نقطه‌ی عطف ماجرا به سال ٧۴ باز می‌گردد که خانواده‌ای برای گردش به این روستا می‌آیند و به هنگام ظهر، زمانی که موقع تدارک ناهار در مقابل بالکن خانه‌ی خاور خانم بودند، باران شدیدی شروع به باریدن می‌کند. خود خاور خانم این چنین ماجرا را تعریف می‌کند: «خیلی آشفته شده بودند که یک دفعه چشم‌شان به من افتاد و گفتند خانم می‌شود ما بیایم خانه‌ی شما غذا بخوریم؟! من هم قبول کردم و آنها آمدند داخل همین بالکن نشستند، آتش درست کردم، غذایشان را کباب کردند و تا وقتی که باران بند بیاید نشستند. اما آن موقع دیگر هوا تاریک شده‌ بود. به‌ خاطر همین گفتند می‌شود ما امشب خانه‌ی شما بمانیم؟ کرایه‌اش را هم می‌دهیم. آن موقع رسم نبود کسی در این روستا خانه‌اش را به مسافرها اجاره بدهد. با این حال من قبول کردم. آنها ماندند و فردا با هم رفتیم بازار رامسر، ماهی خریدیم من خودم ماهی‌ها را پاک کردم، سرخ کردم، برنج درست کردم و این طوری با هم دوست شدیم. موقع رفتن هم گفتند چقدر می‌شود؟ من قیمت نداشتم. همین طوری گفتم هزار تومن. آن‌ها اما ٩ هزار تومن به من دادند و موقع رفتن گفتند ما خیلی از دستپخت شما خوش‌مان آمد، می‌شود دوباره پیش شما بیاییم. آن موقع خانه‌ی ما تلفن نداشت، من شماره‌ی خانه‌ی برادرم را دادم و بعد از آن دیگر این خانواده شدند مشتری دائمی من». رفتار و دستپخت خوب خاور خانم باعث شد تا این خانواده دوستان و آشنایان خود را برای گردش و تفریح به او معرفی کنند. رفته رفته تعداد مشتری‌های او چنان زیاد می‌شود که خاور خانم و همسرش کار کشاورزی را رها کرده، خانه‌ی خود را گسترش داده و رستوران فعلی را دائر می‌کنند؛ رستورانی که ۵٠٠ متر وسعت داشته و بین ۴٠ تا ۶٠ نفر در آن مشغول به کار هستند.

رستوران خاور خانم

راه‌اندازی رستوران خاور خانم از طریق افزایش تعداد گردشگران توانسته است تاثیر به سزایی در رونق روستای سرولات داشته باشد. پس از افزایش حضور گردشگران و طبیعتگردان در این منطقه مردم محلی به فکر اجاره‌ی خانه‌های خود افتادند، برخی با فروش محصولات محلی کسب درآمد کردند و برخی دیگر راه خاور خانم را در پیش گرفته و به سرو غذا روی آوردند. همه‌ی این مسائل در کنار یکدیگر باعث شد تا سرولات رشد مناسبی داشته و بیکاری و مهاجرت به طور محسوسی کاهش یابد.

از دیگر خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در روستای سرولات یافت می‌شود می‌توان به پرتقال‌های آبدار، چای زغالی، ترشی‌های محلی، لواشک‌ها و آلوچه‌های محلی، رب انار، نان خانگی و سبزی تازه‌ی محلی اشاره کرد. همچنین عروسک‌های بافتنی، شال و رودوشی، لوازم حصیری و لوازم چوبی از صنایع دستی این منطقه به شمار می‌روند.

اگر قصد سفر به این منطقه‌ی رویایی را دارید و می‌خواهید در آنجا شب را به صبح برسانید، برای اقامت شبانه اصلا نگران نباشید. خانه‌ها و ویلاهای فراوانی در روستای سرولات وجود دارند که امکان یک اقامت دلنشین به همراه چشم‌اندازی تماشایی را برای شما فراهم می‌سازند. همچنین در روستا مغازه‌هایی وجود دارند که می‌توانید کالاهای مورد نیاز خود را از آنجا تهیه نمایید.

روستای سرولات به دلیل نزدیکی به ساحل دریا و نیز شهر چابکسر، در فصول سرد سال چندان سرد نبوده و دمای تقریبا معتدلی دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در هر چهار فصل سال مکان مناسبی برای سفر کردن محسوب می‌شود، اما همچنان بهترین فصل سفر به این روستای زیبا فصول بهار و تابستان در نظر گرفته می‌شود.

برای رفتن به این روستای تماشایی و زیبا لازم است تا ابتدا به شهر چابکسر در استان گیلان بروید. برای رفتن به شهر چابکسر هم می‌توانید از استان گیلان حرکت کنید و هم می‌توانید از استان مازندران و شهر رامسر خود را به این شهر برسانید. اگر قصد کرده‌اید تا از سمت رامسر وارد چابکسر شوید، باید راه را درون شهر ادامه دهید تا به آخرین میدان، میدان سرولات، برسید. از اینجا میدان را دور زده و به سمت کوه حرکت کنید. پس از سه کیلومتر به روستای سرولات خواهید رسید. اما اگر از سمت استان گیلان و شهرستان رودسر می‌خواهید به چابکسر برسید، باید جاده‌ی ساحلی را تا کلاچای و بعد از آن تا میدان سرولات ادامه دهید. در نزدیکی میدان دو پمپ بنزین و گاز را می‌بینید، راه را ادامه دهید و در میدان به دست راست و رو به کوه بپیچید. روستا در پیش روی شما خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.