سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

شیطان کوه، محبوب‌ترین مقصد گردشگران گیلان

در سراسر ایران جاذبه‌های گردشگری فراوانی نهفته است که بخش زیادی از آن‌ها ناشناخته باقی مانده‌اند. در این میان استان گیلان همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری بوده که حتی توانسته است گردشگران خارجی را نیز به خود جذب کند. استان گیلان با داشتن آب و هوای خوش و طبیعتی زیبا و رویایی یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران در ایام تعطیلات است. در استان گیلان نیز برخی از شهرها و جاذبه‌های گردشگری‌شان بیش از بقیه شناخته شده هستند. برای مثال لاهیجان یکی از مهم‌ترین شهرهای استان گیلان در زمینه‌ی جذب گردشگر است که در ایام تعطیلات ترافیک سنگینی را تحمل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین دیدنی‌های شهر لاهیجان شیطان کوه است. شیطان کوه در استان گیلان و در شرق شهر لاهیجان واقع شده است. این کوه در امتداد سلسله‌ جبال البرز قرار گرفته و سراسر آن پوشیده از لباس سبز طبیعت است. در گذشته به این منطقه شاه نشین کوه می‌گفتند که برکه‌ای با طول ٢٠٠ متر و عرض ٧٠ متر در جلوی آن قرار داشت و از آن برای انبار کردن آب در امر آبیاری استفاده می‌شد. این برکه امروزه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل گشته است که در دل آن جزیره‌ای کوچک و عمارتی زیبا قرار دارد. این دریاچه که بیشتر با نام «استخر لاهیجان» خوانده می‌شود، منبع تأمین آب آبشار مصنوعی‌ای است که از دل شیطان کوه بیرون زده است. آب این آبشار توسط پمپاژ آب از استخر لاهیجان جاری شده و در زیر آن حوضچه‌هایی برای تخلیه و جریان آب تعبیه شده است. می‌توان گفت که شیطان کوه و استخر لاهیجان گردشگرپذیرترین مکان در این شهر محسوب می‌شوند.

شیطان کوه

دلیل نامگذاری این کوه به نام شیطان این بوده است که در گذشته به این منطقه شاه‌نشین کوه می‌گفتند و به مرور زمان این اسم به شیطان کوه تغییر داده شده است. دلیل این تغییر نام خود ماجرایی جالب دارد. گفته می‌شود که بین دو کوه غاری قدیمی وجود دارد که بر اثر گذشت زمان تخریب شده و یا اعلام شده است که تخریب شده و به همین دلیل ورودی‌هایش مسدود گشته‌اند. در زمان‌های گذشته این غار تنها مورد استفاده‌ی شیخان و بزرگان بوده و مردم عادی از وجود آن اطلاعی نداشتند اما صداهایی از دل کوه می‌شنیدند که بر اثر جریان هوا و یا عبور و مرور در داخل غار ایجاد می‌شده است. عدم اطلاع مردم از وجود چنین غاری، در کنار شنیدن صداهای عجیب و غریب از داخل کوه منجر به نقل داستان‌های مختلفی شد و در نهایت نام شاه‌نشین و یا شیخان کوه به نام شیطان کوه تغییر یافت و امروزه همگان این کوه را با نام شیطان می‌شناسند. روایات دیگری وجود دارد که دلیل نامگذاری این کوه به نام شیطان هیچ ارتباطی به خرافه‌پرستی و داستان‌پردازی‌های عامیانه ندارد و تنها دلیل آن این است که وقتی از بالای کوه به پایین نگاه می‌کنید، احساس خواهید کرد که به راحتی می‌توانید به سمت دامنه‌ی کوه بدوید که البته نتیجه‌ای جز سقوط از کوه در پی نخواهد داشت. در واقع مردم این خطای دید را به مثابه‌ی امری شیطانی و فریبنده در نظر گرفته و به همین دلیل این نام را بر این کوه نهاده‌اند.

در قسمت بالای شیطان کوه فضای زیبا و سرسبزی وجود دارد که به «بام سبز» لاهیجان معروف است. این محوطه به قسمت جنوبی پای کوه منتهی می‌شود. مسیر رسیدن به بام سبز توسط هزار پله‌ی سیمانی است که از پایین کوه تا بالای آن تعبیه شده است. مسیر صعود به بام سبز را می‌توان هم از طریق ماشین و هم پیاده‌روی طی کرد؛ اگر چه پیاده‌روی در چنین فضای سبز و خوش آب و هوایی حال و هوای دیگری خواهد داشت. وقتی از میان درختان انار و گردو عبور کرده و به بام سبز رسیدید حتما سری به تله کابین بزنید. تله کابین لاهیجان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری لاهیجان و شیطان کوه است که از میان جنگل‌های این منطقه عبور می‌کند. مسیری که در آن از ابر و مه عبور کرده و زیبایی‌های طبیعت لاهیجان را در برابر دیدگان شما قرار خواهد داد. تله کابین لاهیجان از بام سبز به ارتفاعات تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت هزار نفر را جابجا می‌کند. این تله کابین در ارتفاع ١۵۵٠ متری واقع شده و دارای دوایستگاه و پنج دکل است. وقتی داخل تله کابین نشسته‌اید خواهید توانست باغات چای، استخر لاهیجان، مقبره‌ی کاشف‌السلطنه، دانشگاه آزاد لاهیجان و خانه‌های لاهیجان با سقف‌های شیروانی را به وضوح ببینید. در اینجا باید بگوییم که از تله کابین لاهیجان و از آن ارتفاع چیزهایی دیگری هم به چشم می‌آیند و آن ویلاهای غول‌پیکری است که همانند قارچ در میان طبیعت زیبای این شهر سرسبز روییده و روح طبیعت را از آن گرفته است. ویلاهایی که به واسطه‌ی زمین‌خواری‌هایی که در این منطقه انجام شده، منجر به نابودی محیط زیست و بافت بومی و سنتی این شهر گشته است.

در هر فصلی از سال که خواستید می‌توانید برای سفر به لاهیجان و بازدید از شیطان کوه بروید، اما فصول بهار، تابستان و نیمه‌ی اول پاییز زمان مناسب‌تری برای رفتن به این شهر رویایی است. در شیطان کوه لاهیجان به دلیل اینکه از نظر گردشگری بسیار شناخته شده می‌باشد، امکانات رفاهی مناسبی از جمله سرویس بهداشتی، رستوران و کافه‌های سنتی فراهم بوده و اگر قصد اقامت در این شهر را داشتید می‌توانید برای پیدا کردن مکان دلخواه خود به هتل‌ها و یا ویلاهای اجاره‌ای سری بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.