سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

پارک جنگلی گیسـوم گذر از جنگل به دریا

پارک جنگلی گیسـوم (گیلان- اسالم ۱۸کیلومتری جاده‌ی تالش به بندرانزلی)

زندگی در فضای شهری که سرشار از آلودگی و استرس و اضطراب است، روح آدمی را دچار تألم و یأس نموده و سرزندگی و شادابی را از او دریغ می‌نماید. زندگی ماشینی و سرعت بالای اتفاقات در مختصات شهری، آدمی را ترغیب می‌کند تا از این فضای پر دغدغه جدا شده و برای لحظاتی به دامان طبیعت بکر و بخشنده پناه ببرد. طبیعت چونان مادری دل نگران همیشه آماده‌ی میزبانی از ما بوده و آغوش گرمش همیشه پذیرای قدم‌های خسته و روح دردمند ماست.
جاذبه‌های طبیعی بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که هر ساله گردشگران و طبیعتگردان بسیاری را به خود جذب می‌کنند. کشورمان ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از آب و هوا و طبیعتی چهار فصل برخوردار بوده و به همین دلیل در هر نقطه از آن جنبه‌ای از زیبایی‌های هستی هویدا است. از کویر خشک و کوهستان‌های سر به فلک کشیده گرفته، تا دریا و جنگل سرسبز همگی در جغرافیای پهناور و متنوع ایران یافت می‌شود و هر یک نوعی از طبیعت بکر این مرز و بوم را پیش چشمان مشتاق طبیعتگردان می‌گستراند.
استان گیلان با داشتن پوششی سرسبز و نشسته بر شمالی‌ترین نقطه‌ی این خاک، یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور است که همه ساله دوستداران زیادی را به خود فرا خوانده و حجم زیادی از ترافیک کشور را در ایام تعطیل به خود اختصاص می‌دهد. پوشش سرسبز این استان حاصل در هم تنیدن جنگل‌های انبوه گیلان است که به وفور در این منطقه یافت می‌شود. یکی از این نقاط سرسبز و دیدنی که طرفداران بسیاری دارد، پارک جنگلی گیسوم است.
پارک جنگلی گیسوم محل تلاقی و در هم غلتیدن دریا و جنگل است. این جنگل در حدود هشتاد هکتار مساحت دارد و دریا در چند قدمی آن واقع شده است. جنگل گیسوم مکانی است که به شما این امکان را می‌دهد تا از تونل درختان در هم تنیده عبور کرده و اگر خواستید در انتهای این مسیر زیبا و شگفت‌انگیز، سری به ساحل آرام و دلپذیر گیسوم بزنید. در این جنگل امکانات مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است که خود دلیلی بر پرطرفدار بودن این پارک جنگلی است. آلاچیق‌هایی که در جنگل گیسوم تعبیه شده است، امکان برگزاری یک پیک نیک خانوادگی را برای شما فراهم می‌کند. از دیگر امکاناتی که در مسیر جنگلی گیسوم برای شما فراهم است می‌توان به بوفه، رستوران، امکانات اقامتی و پذیرایی از قبیل ویلا، سوییت، پلاژ، محل کمپینگ، نانوایی، بازار روز و سرویس بهداشتی اشاره کرد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، رانندگی و عکاسی فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید با حضور در این جنگل سرسبز و تماشایی از آن لذت ببرید و خاطراتی به یاد ماندنی را ثبت نمایید.
عبور از میان درختان سر به فلک کشیده که از دو سوی مسیر قدم‌های شما به سمت یکدیگر متمایل شده‌اند در کنار تابش نور خورشید از لابه‌لای برگ‌ها، فضایی آرامش‌بخش و سرشار از لذت و شگفتی برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ فضایی که تمامی آلام و دردهای زندگی مشقت‌بار شهری را برای لحظاتی چند از خاطرتان خواهد زدود و تصاویری در پیش چشمان‌تان ظاهر خواهد شد که شاید تنها در رویاهای شبانه قابل تصور باشد. از همین رو است که پیشنهاد می‌شود در جنگل گیسوم از سرعت خود بکاهید و غرق در لذت بی‌حد و حصر زیبایی‌های طبیعت بکر این مکان رویایی شوید.
گیسوم منطقه‌ای جلگه‌ای است که در آن ٧۶ گونه‌ی گیاهی یافت شده است. درختان زیادی در این منطقه قابل مشاهده است که عبارتند از درختان انجیری، آزاد، آلو، ازگیل، انار، انجیر، به، زردآلو، سیب، شب‌خسب و… . اگر خوش شانس باشید خواهید توانست گونه‌های جانوری‌ای که این منطقه را به عنوان زیست‌گاه خود برگزیده‌اند ببینید. جانورانی نظیر آبیا، آهو، ببر (به ندرت)، بز کوهی، پلنگ، تورنگ (قرقاول)، خرس قهوه‌ای، خرگوش، خز، خوتکا، راسو، روباه، سمور، شغال، غاز وحشی، گراز، گرگ، گیلانشاه و… در این منطقه زندگی می‌کنند.
در انتهای مسیر جنگلی و پس از عبور از روستای دیناچال، به ساحل زیبای دریای کاسپین خواهید رسید تا لذت تماشای جنگل انبوه گیسوم با زیبایی امواج آبی دریا ادغام گشته و لذتی وصف‌ناپذیر عایدتان شود که در هر جایی آن را نخواهید یافت.
مسیر دسترسی به جنگل گیسوم آسفالت است، اما برخی که علاقمند به تجربه‌ی ماشین‌سواری هیجان‌انگیز دارند، همچنان می‌توانند خود را از مسیرهای آفرود به این جنگل زیبا برسانند. برای عبور از این مسیرهای هیجان‌انگیز شما نیازمند راهنمایی هستید که به مسیر آشنا بوده و بتواند امنیت شما را تأمین کند.
گذراندن شب در زیر نور ماه و در میان انبوه درختان حال و هوایی دارد که هر کسی را مجذوب خود می‌کند؛ به ویژه که آسمان جنگل گیسوم در برخی از نقاط که آلودگی نوری وجود ندارد، می‌تواند کهکشان راه شیری را در پیش چشمان شما به نمایش بگذارد و لذت این جنگل‎نوردی شگفت‌انگیز را صد چندان نماید. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید ولی اهل چادر زدن و کمپینگ نیستید، می‌توانید شهرهای اطراف آن را برای اسکان انتخاب کنید و یا می‌توانید در خانه‌های روستایی روستاهای گتگسر و لاهارود که در بالا و پایین این منطقه‌ی جنگلی قرار دارند شب را به صبح برسانید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که در سوییت‌های اجاره‌ای داخل گیسوم اقامت کنید.
«بهترین زمان سفر» در مورد جنگل گیسوم معنایی ندارد و نمی‌توان گفت که این پارک جنگلی در چه فصلی برای سفر مناسب‌تر است، چرا که در تمامی فصول زیبایی منحصر به فرد خود را داراست. در فصل بهار جوانه‌های کوچک بر روی درختان جنگلی شکوفه زده‌اند و فصل زایش دوباره‌ی طبیعت است، در تابستان جنگل سراسر سبزپوش شده و در فصل پاییز برگ‌های رنگارنگ درختان بر روی شاخه‌ها و بر روی زمین تصویری اعجاب‌انگیز می‌آفرینند. در نهایت فصل زمستان است که شگفتی آن جنگل و درختانی است که لباس سپیدی از جنس برف بر تن کرده و زیبایی خاص خود را به نمایش می‌گذارد.
نام پارک جنگلی گیسوم از روستایی به همین نام گرفته شده است که از توابع بخش اسالم شهرستان تالش در استان گیلان است و در ١٨ کیلومتری جاده‌ی تالش به بندر انزلی قرار دارد. پارک جنگلی گیسوم در حدود پانزده سال پیش و با سرمایه‌گذاری شهرداری تالش به یک منطقه‌ی گردشگری تبدیل شد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. گیسوم در ٩٠ کیلومتری جاده‌ی رشت به آستارا و ١۵ کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است. برای رفتن به جنگل گیسوم باید ابتدا به استان گیلان و به سمت شهر آستارا حرکت کنید. پس از عبور از منطقه‌ی پره سر و طی کردن حدود ۵ کیلومتر در سمت راست جاده، کم کم به پارک جنگلی گیسوم خواهید رسید.

1 نظر
  1. عبداله می گوید

    جای بسیار زیبا و با صفایی است که با خانواده صفا دارد. فکر کنم سه یا چهار سال پیش جنگل گیسوم رفته ام و خیلی خوب بود و خوش گذشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.