سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

کوه‌ قلاقیران در استان ایلام

ایران به دلیل قرارگیری در نزدیکی خط استوا و موقعیت جغرافیایی خاص و نیز به دلیل داشتن آب و هوایی چهار فصل از طبیعتی زیبا و گونه‌گون برخوردار است. کشوری که نه تنها از حیث تمدن و فرهنگ تاریخی، بلکه از جهت منابع و پدیده‌های طبیعی نیز دارای غنا شگفتی‌های فراوانی است.

استان ایلام در ناحیه‌ی غربی و مرزی کشور یکی از مناطقی است که با وجود داشتن منابع طبیعی عدیده کمتر مورد توجه و شناسایی قرار گرفته است. استان ایلام دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است که با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای افزایش پتانسیل گردشگرپذیری، می‌توان بخشی از محرومیت‌ همه‌جانبه‌ی آن را کاهش داد. این استان که طولانی‌ترین مرز را با کشور عراق دارد، برخلاف نیمه‌ی جنوبی آن که پوشیده شده از دشت‌های پهناور است، در نیمه‌ی شمالی خود کوهستان‌های در هم تنیده را جای داده و به همین دلیل دارای آب و هوایی نیمه کوهستانی است. کوه‌هایی نظیر قلاقیران، کبیرکوه، کوه دالپری، مانشت و میمک از جمله ارتفاعاتی هستند که در استان ایلام واقع شده‌اند و در این مطلب می‌خواهیم به معرفی کوه قلاقیران بپردازیم.

کوه قلاقیران بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب کشور بوده و در ۳ کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. این کوه باشکوه دارای ۲۱۵۲ متر ارتفاع بوده و برای صعود به آن نیاز به داشتن تجهیزات صخره نوردی حرفه‌ای است. کوه قلاقیران به لحاظ مردم شناسی در میان مردم استان ایلام بسیار حائز اهمیت بوده و در ادبیات شفاهی مردمان این خطه به عنوان نماد استان ایلام به حساب می‌آید، تا جایی که در بسیاری از لوگوهای مربوط به این استان، مانند لوگوی شبکه‌ی استانی استان ایلام، سازمان تاکسیرانی و … مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته‌ی معماران طرح اولیه برای ساخت میدان آزادی تهران در دوره‌ی پهلوی از کوه قلاقیران ایلام الهام گرفته شده و شاید برایتان جالب باشد که بدانید چند صحنه از فیلم معروف «دالاهو» با بازی بازیگر معروف و سرشناس ایران، بهروز وثوقی، در پای این کوه فیلمبرداری شده است.

کوه‌ قلاقیران

در دامنه‌ی کوه قلاقیران که پوشیده از درخت و گیاه است، درختان کهنسال بلوط روییده است و در نزدیکی آن تفرجگاه ششدار و منجل واقع شده‌اند. وجود این تفرجگاه‌های جنگلی در اطراف کوه قلاقیران جلوه‌ای زیبا و روحبخش به این منطقه بخشیده است و آن را به یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری و طبیعتگردی استان ایلام کرده است.

همچنین در محیط پیرامون این کوه منطقه‌ای باستانی مربوط به دوره‌ی ساسانیان قرار دارد و حتی این نکته را می‌توان از نام «قلاقیران» حدس زد، چرا که «قلا» در زبان کردی ایلامی به معنی «قلعه» بوده و وجود آن در نام قلاقیران اشاره به وجود قلعه‌ای باستانی در اطراف این کوه است. این منطقه‌ی باستانی در ۶ کیلومتری شهر ایلام و ۷۰۰ متری بخش شمال پادگان نظامی شیشدار واقع شده و در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۸۴۳۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

کوه قلاقیران در استان ایلام یکی از مهم‌ترین و بهترین نقاط کوهستانی سراسر کشور است که می‌تواند گردشگران، طبیعتگردان و کوهنوردان فراوانی را به خود جذب کند، اما به دلیل کمبود امکانات رفاهی در محیط پیرامون آن کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

1 نظر
  1. سعید می گوید

    خط استوا؟؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.