سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

تعرفه صادرات صنایع دستی ایران به چه صورت است؟

صنایع دستی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تولیدات هر کشوری محسوب می‌شود. هنرهای صناعی مظهر تجلی ترکیبی از هنر و تفکر در هر منطقه است که از آداب و رسوم، فرهنگ، سنن و سبک زندگی آن منطقه هستی می‌یابد. هنرمندان ناشناس در هر گوشه از کشور با دستان آفریننده‌ی خود اثری ماندگار از روح و جسم خود خلق و به یادگار می‌گذارند که هم در همان خطه، هم در میان مردم مناطق دیگر کشور و هم در بین ملل دیگر از سراسر جهان خواستاران بسیاری را به خود جلب می‌کنند. اگر چه گردشگران خارجی با خریداری محصولات صنایع دستی ایران، بخشی از تاریخ و تمدن کهن این خاک را با خود همراه می‌کنند، اما مهم‌ترین راهی که صنایع دستی کشورمان در سراسر دنیا دیده و خریداری می‌شود، از طریق صادرات اتفاق می‌افتد. صادرات محصولات صنایع دستی یکی از مهم‌ترین صادرات غیر نفتی ایران است که از طریق آن درآمد زیادی نصیب کشور می‌شود. در حال حاضر محصولات صنایع دستی ایران به کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، ترکیه، چین، اندونزی، برونئی، کره، سوریه، کنیا، آفریقای جنوبی، اردن، قطر، جیبوتی، نیجریه، رومانی، اسپانیا، نروژ، اتریش، پرتغال، ایتالیا، آلمان و سوئیس صادر می‌شود و این کشورها از خریداران عمده‌ی هنرهای صناعی کشورمان هستند. در فرآیند صادرات هر گونه کالایی فروشنده و یا خریدار ملزم به پرداخت هزینه‌هایی هستند که بخشی از آن تعرفه‌ی صادرات و یا تعرفه‌ی گمرکی نام دارد که در زیر به طور مختصر به آن خواهیم پرداخت.

تعرفه‌ی صادرات چیست؟

تعرفه‌ی صادرات یا حقوق گمرکی (Customs Duties) مالیات یا عوارضی است که دولت‌ها برای حمایتی که از یک کالای تولیدی انجام می‌دهند، از کالاها دریافت می‌کنند، حمایتی که گاهی هم شامل حمایت مالی می‌شود. تعرفه‌ی گمرکی ممکن است بر اساس ارزش کالا تعیین شود، که در این صورت به آن «تعرفه‌ی ارزشی» می‌گویند و در آن تعرفه بر اساس درصدی از ارزش کالا دریافت می‌شود. در حالتی که تعرفه بر اساس وزن یا تعداد یک کالا محاسبه شود به آن «تعرفه‌ی ثابت» گفته شده و اگر تعرفه‌ی دریافتی بر اساس ترکیبی از تعرفه‌ی ارزشی و ثابت باشد، به آن «تعرفه‌ی مرکب» می‌گویند.

در اینجا به این نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که صادرات محصولات صنایع دستی هیچ‌گونه تعرفه یا حقوق گمرکی ندارد و واردکننده‌ی این نوع محصولات از ایران ملزم به پرداخت هیچ مبلغی نخواهد بود. بنابراین فروشنده تنها باید هزینه‌هایی چون حمل، باربری، بازرسی و … را در هر مرحله محاسبه و پرداخت نماید.

100%
Awesome
  • مفید بودن مطلب
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.