سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

صنایع دستی هند، سرزمین رنگ‌ها و شادی‌ها

هند یک مکان وسوسه‌انگیز برای خرید است، سرزمینی پر از رنگ‌های شاد و سرزنده با صنایع‌دستی زیبا و منحصربه‌فرد که در تک‌تک آن‌ها ظرافت، زیبایی و عشق موج می‌زند. در هند و در هر منطقه از این کشور صنایع‌دستی خاصی رواج دارد که نسل به نسل گشته و به اینجا رسیده است. این صنایع‌دستی بدون دخالت هیچ‌گونه ماشینی و تنها با دستان توانمند هندی‌ها ساخته می‌شوند و از زمان‌های قدیم در این کشور رواج داشتند.

هندوستان ازنظر فرهنگ و هنر یکی از بهترین و غنی‌ترین کشورهای اصیل دنیا است. بسیاری از مردمان هندی هنوز هم با ساخت این صنایع‌دستی امرار معاش می‌کنند و خلاقیت‌های خود را به نمایش می‌گذارند. در این مطلب قصد داریم با صنایع‌دستی زیبای هندوستان آشنا شویم:

1. شال و روسری پشمینه (Pashmina)

پشمینه نوعی پارچه پشمی است، در واقع این پارچه از کرک کشمیری مرغوب است. تمام مراحل بافت شال از ریسندگی، بافندگی، طراحی و تکمیل کار به‌صورت دستی و توسط زنان هندی انجام می‌شود. شال‌های زیبا با رنگ‌های دلربایی که برق از چشمان شما می دزد. این شال‌های نرم می‌توانند سر و گردن شما را گرم نگه دارند. مرکز عمده تولید پارچه پشمینی منطقه قدیمی سیناگر Srinagar است. زمان تقریبی که برای تولید یک پشمینه Pashmina در نظر گرفته می‌شود حدود 180 ساعت است که نشان‌دهنده زحمت فراوانی است که زنان هندی برای تهیه این شال‌ها، به جان می‌خرند.

2. محصولات چوبی هندوستان

وجود چوب و محصولات چوبی در دکوراسیون خانه، می‌تواند آرامش بخش باشد و انرژی مثبتی از خود متصاعد کند. بیشتر ایالت‌های شمالی هند، صنایع‌دستی چوبی دارند. مثلاً مناطق پنجاب در ساخت مبلمان چوبی بسیار معروف است. در کشمیر می‌توانید صنایع‌دستی ساخته شده از درخت گردو را مشاهده کنید. علاوه بر این ماسک‌ها، درب‌ها، قاب‌ها و مجسمه‌های چوبی بسیار زیادی در هند ساخته می‌شود. جنگل چوب‌های صندل در هندوستان بسیار زیاد است و به همین دلیل هندی‌ها از این چوب برای ساخت صنایع‌دستی بسیار زیادی استفاده می‌کنند.

صنایع دستی هند

3. کوزه‌گری

سفال یک نمونه بارز از هنر و ظرافت در آثار باستانی کهن است. سنت سفالگری به‌صورت دستی در هند از سالیان پیش رواج داشته و اکنون نیز وجود دارد. شهرهای متعددی در هند وجود دارند که این سفال‌های زیبا را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تهیه می‌کنند.

4. محصولات چرمی

درگذشته، چرم نه‌تنها در لباس و کفش بلکه در ساخت کلاه، زین، سپر و .. نیز استفاده می‌شد. محصولات چرمی هند در سرتاسر جهان مشهور است. در هند اقلام چرمی مختلفی مانند کفش، کیف و پوشاک تهیه می‌شود که کاملاً دستی بوده و باظرافت خاصی دوخته شده‌اند.

5. نخ کنف هندی

محصولات و صنایع‌دستی که به‌وسیله کنف ساخته می‌شود در جهان بسیار طرفدار دارد. وسایل متنوعی مانند کیف، کفش، وسایل تزئین دیواری، زیورآلات و … همگی از کنف ساخته شده و بسیار زیبا هستند. گردشگران در بیشتر سفرهای خود از غرفه‌ها و نمایشگاه صنایع‌دستی ساخته شده از کنف استقبال کرده و محصولاتی را به‌عنوان یادگاری می‌خرند. شهرهای West Bengal ،Assam و Bihar در هند محصولات کنفی تولید می‌کنند.

صنایع دستی هند

6. صنایع‌دستی از جنس برنج

فلز برنج بادوام است ازاین‌رو در صنایع‌دستی هند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هندی‌ها از این فلز در وسایل مختلفی مانند گلدان‌ها، جعبه‌های تزئینی، ظرف‌ها، النگوها و مجسمه‌ها استفاده می‌کنند. این نوع صنایع‌دستی غالباً در منطقه Rajasthan رواج دارد.

7. طلای هندی

زیورآلات و طلای هندی بخشی از سنت هندی‌ها است که در بیشتر مراسم‌ها از آن استفاده می‌کنند. این زیورآلات به صورت گوشواره، گردنبند، النگو، سربند، نگین بینی و پابند در بین زنان هندی رواج دارد. در این زیورآلات از طلای 14 عیار و حتی پایین‌تر استفاده می‌شود و برخی نیز از جنس نقره هستند و بر روی آنها از سنگ‌های قیمتی و معمولی استفاده شده است.

8. صنایع‌دستی بامبو

صنایع‌دستی که از بامبو ساخته می‌شود سازگار با محیط زیست هستند. از این نی‌ها در تولید انواع ظرف‌ها، سبدها، عروسک و اسباب بازی‌ها، مبل، جعبه جواهرات و … استفاده می‌کنند. صنایع‌دستی بامبو به‌طور عمده در بنگال غربی، آسام و تریپور تهیه می‌شود.

صنایع دستی هند

9. پارچه‌های گلدوزی شده

در تکنیک گلدوزی از طرح‌های پیچیده و به‌صورت عمودی، مورب و افقی استفاده می‌شود. این گل‌دوزی‌ها بیشتر روی پارچه‌های مرغوب انجام می‌شود و زنان هندی از این گلدوزی‌ها برای تزئین لباس‌ها، شال و هر نوع پوشاکی استفاده می‌کنند.

10. زردوزی

در این تکنیک از نخ‌های طلا و نقره به ضخامت موی سر استفاده می‌شود و در مرحله پودگذاری در بافت پارچه استفاده می‌کنند. این پارچه‌ها بسیار درخشان و زیبا هستند و وزن آن‌ها نیز زیاد است. از این پارچه‌ها برای لباس، پرده و یا رویه مبل استفاده می‌شود. این نوع بافت بیشتر بر روی پارچه‌های ابریشمی صورت می‌گیرد که این ابریشم‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شود و هندی‌ها با تولید نخ‌های طلا و نقره این پارچه‌ها را زینت می‌بخشند. شهر بنارس در شمال شرقی هند شهرت زیادی در بافت پارچه‌های زری با استفاده از رشته‌های طلا به دست آورده است.

11. لباس ساری

مطمئناً در فیلم‌های هندی لباس‌های زیبای هندی موسوم به “ساری” را دیده‌اید. ساری یک قواره پارچه 4.5 تا 8 متری است که زنان هندی به تن می‌کنند. یک سمت آن بر روی کمر قرار گرفته و سمت دیگر بر روی شانه قرار می‌گیرد. ساری بافی یک سنت خانگی در جنوب هندوستان است. البته هر منطقه از هند آن را به‌گونه‌ای زیبا و چشم‌نواز می‌بافد. مثلاً شهر بَنارَس در این رشته شهرت داشته و با استفاده از نخ‌های ظریف طلا و نقره این پارچه را می‌بافد. گاهی تعداد طرح‌ها و نقش‌های کار شده بر روی این پارچه خیلی زیاد شده و ارزش آن را بالاتر می‌برد. اگر به هند سفر کردید حتماً یک “ساری” زیبای هندی بخرید.

صنایع دستی هند

12. قالی‌بافی

قالی‌بافی و بافت فرش تنها در کشور ایران پیشینه تاریخی ندارد، این هنر زیبا از زمان‌های قدیم در هند نیز رواج داشته و توسط دستان زحمتکش هندی‌ها بافته می‌شود. هنر بافت فرش و قالی در هندوستان رواج دارد و فرش‌های بسیار زیبایی به‌صورت دستی در این کشور بافته می‌شوند. فرش‌های ابریشمی هند یکی از صنایع‌دستی باارزش و گران‌قیمت این کشور به‌حساب می‌آید.

13. میناکاری

هنر میناکاری روی ظروف و وسایل طلایی، نقره و مس در هند بسیار رواج داشته و مورد استقبال گردشگران است. این طرح‌ها به‌صورت کاملاً ماهرانه‌ای بر روی ظرف‌های موردنظر طراحی می‌شود و نیازمند دقت بسیار زیادی است. در ابتدا این طرح‌ها پیاده می‌شود و سپس مواد موردنظر بر روی فرو رفتگی‌هایی قرار می‌گیرد که ناشی از طرح‌های ایجاد شده بر روی ظروف است. درنهایت در کوره تحت حرارت تثبیت می‌شود. از این مهارت برای تزئین و رنگ‌آمیزی وسایلی مانند دستبد، گردنبند، دسته‌ی چاقو، قاشق، انواع ظروف مصرفی و تزیینی و جعبه‌های تزیینی استفاده می‌شود.

14. ادویه‌های هندی

مگر می‌شود به هند سفر کرد و سراغ ادویه‌های آن نرفت. بیشتر غذاهای هندی عطر و طعم‌های خاصی دارند که آن را مدیون ادویه‌های خود هستند. این ادویه‌ها از گیاهان باستانی هندی درست می‌شوند و دارای خواص درمانی نیز می‌باشند.

تور گرجستان
تور گرجستان ارزان ارائه شده توسط معتبرترین آژانس های مسافرتی ایران با بهترین امکانات در سایت لحظه آخر. در این صفحه می توانید جزئیات برگزاری تورهای گرجستان را به همراه قیمت، هتل های رزروی و مدت زمان اقامت مشاهده کنید و خریدی مطمئن را انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.