سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

صومعه‌های معلق متئورا در یونان

مکانی آرام، معنوی، جادویی، خارق‌العاده، نفس‌گیر و الهام بخش!! همه این کلمات صفاتی هستند که اغلب افراد در بازدید اول از متئورا بر زبان می‌آورند؛ سفر به متئورا تجربه‌ای بی نظیر از عظمت اعتقادات، تاریخ، طبیعت و معماری را نشان می‌دهد که توسط انسان‌ها خلق‌شده و مکانی برای ارتباط با خالق  می‌باشد؛ با ما همراه باشید تا با صومعه‌های متئورا در یونان بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه صومعه‌های متئورا

راهبان برای اولین بار در قرن 11 راهی متئورا شده‌اند و مدتی در این غارها ساکن شده بودند؛ اما در قرن 14  تصمیم گرفتند این صومعه‌ها را بر روی صخره‌های بزرگ و غول‌پیکر بنا کنند و این کار را به خاطر غیرممکن بودن آن انجام دادند و به این دستاورد بزرگ رسیدند. راهبان با ساخت این صومعه‌ها خود را از این جهان جدا کردند و به راز و نیاز مشغول شدند. این صومعه زیبا در ارتفاع 400 متری دره پینداس قرار گرفته و در گذشته غیرقابل دسترس بود و از طناب و سبدها برای رسیدن به این صومعه‌ها در بالای صخره استفاده می‌شد؛ اما امروزه مسیرهای جاده‌ای به سمت این صومعه وجود دارد که می‌تواند شما را به آن برساند.

این 6 صومعه در ارتفاع  زیاد و بر روی صخره های مشرف به منطقه محلی ساخته شده است که یکی از شگفت انگیز‌ترین بناهای تاریخی جهان می‌باشد. این صومعه همانند چند مکان دیگری که در یونان وجود دارد؛ در میراث جهانی یونسکو  ثبت شده است. این مکان در سال 1988 در لیست یونسکو ثبت شده و آن را به یکی از تاریخی‌ترین و بااهمیت‌ترین صومعه‌ها تبدیل کرده است. حدود 50 هزار تا 5000 سال پیش، قبل از ساخت بناهای صومعه در Meteora، راهبان در غارها سکونت داشتند؛ در این غارها، یک دیوار سنگی برای مسدود کردن ورودی غار ساخته شده که نخستین سازه شناخته شده دست بشر در این منطقه بوده و عمری به اندازه 23000 سال دارد. بسیاری معتقد بودند که این دیوار سنگی برای محافظت از راهبان غار در برابر بادهای سرد ساخته شده بود. به مرور بناهای دیگر صومعه نیز ساخته شد و راهبان از این غارها به درون صومعه‌ها منتقل شدند.

 چگونه می‌توانیم از صومعه‌های متئورا بازدید کنیم؟

در میراث فرهنگی یونسکو 24 صومعه از متئورا ثبت شده است که امروز تنها 6 عدد از آن باقی مانده و فعالیت دارد. شما می‌توانید با استفاده از تورهای مسافرتی به این مناطق بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. برای بازدید از تمام مکان‌های صومعه حداقل یک روز زمان نیاز دارید؛ بنابراین برنامه سفرتان را  انجام دهید؛ بهتر است قبل از سفر آب و هوا را بررسی کنید.

صومعه‌های موجود در متئورا

یکی از صومعه‌های این مجموعه که به عنوان بزرگ‌ترین صومعه آن فعالیت می‌کند؛ در اواسط قرن 14 ساخته شده و  در قرن 15 و 16 چندین بار بازسازی شده  است. این صومعه بزرگترین و مرتفع‌ترین صومعه به حساب می‌آید. صومعه دوم، Varlaám نام دارد. ورلام دومین صومعه بزرگ  متئورا است که در سال 1541 ساخته شده است و فرایند ساخت و حمل مواد اولیه برای این بنا سالیان سال طول کشیده است.

صومعه سنت بارابارا نیز در اواسط قرن 16 تأسیس شد.

صومعه زیبا سنت نیکلاس آناپاوساس (iosyios Nikólaos Anapafsás) در قرن شانزدهم ساخته شده است که در کنار آن یک کلیسای کوچک قرار دارد.

صومعه سنت استفان کوچک در قرن شانزدهم تأسیس و ساخته شده است و یکی از صومعه‌های نادر در Meteora است که به جای اینکه در  صخره بنا شود؛ بر روی یک دشت ساخته شده است و از طریق پله کان در دسترس است.

صومعه مقدس ترینیتی Holy Trinity) Ayía Triáda) در بالای صخره واقع شده است و در اواخر قرن 15 ساخته شده و در قرن 17 و 18 تحت بازسازی قرار گرفته است.

 چگونه به صومعه‌های متئورا برویم؟

شما می‌توانید با ماشین، اتوبوس و قطار به این منطقه سفر کنید؛ قطار ارزان‌ترین گزینه‌ای است که بدون توقف شما را به این منطقه می‌رساند؛ این قطار تا شهر Kalambaka حرکت می‌کند که نزدیک این صومعه‌ها است و شما می‌توانید بلیت‌های آن را به صورت آنلاین خریداری کنید.

بهترین زمان برای سفر به صومعه‌های متئورا چه فصلی است؟

بهترین زمان برای بازدید صومعه‌های متئورا در اواخر بهار (مارس تا می) و یا فصل زیبا پاییز (سپتامبر تا نوامبر) است که هم آب و هوا مناسب است و هم جمعیت زیادی از گردشگران در این مناطق حضور ندارند. با این حال اگر قصد سفر در تابستان را دارید؛ بهتر است از چند ماه قبل بلیت‌ها را تهیه کرده و شرایط سفر به متئورا را برنامه ریزی کنید و آماده سفر باشید؛ زیرا در این فصل از سال جمعیت زیادی از گردشگران به مناطق متئورا سفر می کنند.

متناسب با فصلی که به این مناطق می‌روید بهتر است؛ وسایلی مانند ضد آفتاب، عینک آفتابی، آب، میان وعده، دوربین مناسب به همراه داشته باشید، زیرا در این صومعه‌ها غروب خورشید واقعاً دیدنی است و می‌توانید عکس‌های زیبایی ثبت کنید.

هزینه ورود در هر صومعه چیزی معادل با 3 یورو است و ممکن است هزینه آن کمتر یا بیشتر شود. کفش پیاده‌روی مناسب برای بازدید از صومعه‌های متئورا بسیار ضروری است؛ برای ورود به این صومعه‌ها محدودیت‌های پوششی وجود دارد؛ زنان باید دامن یا لباس بلند بپوشند درصورتی‌که لباس مناسب به همراه ندارید؛ می‌توانید در ورودی‌های صومعه لباس‌ تهیه کنید. به یاد داشته باشید صومعه‌ها مکان‌های معنوی و ارزشمندی هستند؛ بنابراین اگر قصد ورود به آنجا را دارید؛ باید به عقاید آن‌ها احترام گذاشته و به‌درستی رفتار کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.