سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

مکان‌های دیدنی باکو

کوچه‌های تاریک آذربایجان اکنون با کافه‌ها و رستوران‌های شلوغ و بین‌المللی روشن شده و برج‌های زیبایی سر به فلک کشیده‌اند که نشان دهنده پیشرفت معماری مدرن در این کشور است. آذربایجان ترکیبی از بناهای قدیمی و جدید، مدرنیته و سنتی  است؛ مکانی که در آن کاخ‌های قرن 15وم در کنار نمونه‌هایی از مدرنیسم قرن 21  قرار گرفته‌اند. باکو پایتخت کشور زیبای آذربایجان است. شما می‌توانید روزها در این شهر اقامت کرده و از بناها و مکان‌های دیدنی آن بازدید کنید. در این مطلب تصمیم گرفتیم به جاذبه‌های گردشگری باکو بپردازیم؛ ازآنجاکه کشور آذربایجان به ایران نزدیک است؛ این کشور مقصد گردشگری بسیاری از هم وطنان ایرانی می‌باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر از مکان‌های دیدنی باکو اطلاعاتی به دست آورده و با آگاهی کامل به این شهر سفر کنید.

مکان‌های دیدنی باکو

از مرکز فوق مدرن حیدر علی اف دیدن کنید

مرکز حیدر علی اف یکی از نمادین‌ترین معماری باکو است. این مرکز در واقع  نمونه‌ای از معماری مدرنیته در جهان بوده که واقعاً خلاقانه و چشمگیر می‌باشد؛ بنابراین در سفر به باکو حتماً به این مرکز سر بزنید. این بنا توسط معمار عراقی و انگلیسی زاها حدید طراحی شده است که اولین معمار زن موفق به دریافت جایزه معتبر طراحی موزه شده است. این بنا هشت طبقه دارد و شما می‌توانید چند ساعت را در آن بگذرانید و از زیبایی این بنا لذت ببرید. در این مرکز شما می‌توانید از موزه، آمفی تئاتر، صنایع دستی کشور آذربایجان، آثار جهانی، مجموعه‌ای جذاب از ماشین‌ها و قسمت‌های مرکز خرید آن دیدن کرده و  درنهایت در رستوران و کافه‌های این بنا غذاهای بین‌المللی و محلی بخورید. این بنا در مسیر بین مرکز شهر و فرودگاه قرار دارد؛ شما می‌توانید از تاکسی و اوبر برای رفتن به این مرکز هنری استفاده کنید که هزینه آن بسیار کم است.

 از برج دوشیزه در باکو بالا بروید

برج دوشیزه یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها و از مکان‌های دیدنی باکو است؛ تخمین دقیق زمان ساخت این برج دشوار است و ساختار فعلی آن به قرن 12 بازمی گردد. یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر بالا رفتن از برج دوشیزه است تا بتوانید از نمای بالا شهر را نگاه کنید.

در خیابان‌های شهر قدیم قدم بزنید

شهر قدیم باکو با اسامی Inner City ،Walled City و Icheri Sheher به زبان آذری شهرت دارد. در ابتدا شهر باکو محدود به این شهر قدیم بود که جمعیتی معادل با 7000 نفر داشت؛ اما به مرور و در دهه 1800، زیر نظر امپراتوری روسیه شهر باکو به قسمت‌های بیرونی شهر قدیم گسترش یافت و اکنون این کلان شهر چند میلیون نفری را به وجود آورده است. این شهر یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید که به مرور ترمیم و مرمت شده و اکنون جنبه توریستی پیدا کرده است. بی‌شک با قدم زدن در کوچه‌های شهر قدیم باکو و نظاره  مساجد، کاخ‌ها و فروشگاه‌هایی که سوغات‌های بومی می‌فروشند؛ از سفر خود لذت می‌برید.

از موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو دیدن کنید

موزه کتاب‌های مینیاتوری بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های مینیاتوری در جهان است که توسط گینس ثبت شده است. تاریخ کتاب‌های مینیاتوری در آذربایجان به سال‌های قبل باز می‌گردد و به عنوان بخشی از سنت نقاشی مینیاتوری فارسی است که سال‌ها رواج داشته است. این موزه برای عموم آزاد است و نیازمند تهیه بلیت نیست؛ در شهر قدیم باکو قرار دارد و شما می‌توانید در مدت زمان 15 دقیقه آن را به دقت نگاه کنید. در این موزه بیش از 6500 کتاب از 65 کشور مختلف جهان  قرار دارد؛ برخی کتاب‌ها دارای اندازه 2 در 2 میلی‌متری هستند و برای خواندن به میکروسکوپ نیاز دارند.

از دیدن مسجد بی‌بی هیبت Bibi Heybat لذت ببرید

مسجد بی‌بی هیبت یکی از مکان‌های دیدنی باکو است که حتی افراد غیر مسلمان نیز از آن دیدن می‌کنند و از معماری شگفت انگیز آن لذت خواهند برد. این مسجد بی نظیر در قرن 13 میلادی ساخته شده و بعدها بازسازی شده است. معماری آن منحصر به فرد است؛ با چندین پنجره زیبا که دارای بازتابی از دریای خزر است و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. در داخل مسجد یک اتاق بزرگ فرش شده برای نماز خواندن در نظر گرفته شده و در کنار آن مقبره دختر امام هفتم شیعیان قرار دارد که مکان مهمی برای زیارت افراد مسلمان این منطقه محسوب می‌شود.

از هنرهای باستانی بر روی سنگ‌ها در پارک ملی قبوستان دیدن کنید

قفقاز منطقه مهمی در پیشرفت تاریخ بشریت بوده است و پارک ملی قبوستان آذربایجان با آثار حک شده بر روی سنگ‌ها و به قدمت 20 هزار سال آن را نشان می‌دهد. این حکاکی‌ها به صورت واضحی قابل تشخیص است و شما می‌توانید اشکال زنان و مردان، شکار، حیواناتی مانند بز و وسایلی مانند قایق را مشاهده کنید. سنگ نگاره‌های این منطقه در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

از معبد آتشگاه آذربایجان دیدن کنید

جمهوری آذربایجان بر روی یک ذخیره به ظاهر بی پایان نفت قرار دارد؛ به حدی که در برخی مناطق در صورت آغاز آتش سوزی به پایان نمی‌رسد. این “شعله‌های ابدی” ده‌ها سال طول می‌کشند (و شاید حتی طولانی‌تر)، دائماً می‌سوزند؛ اما مخرب نیستند. یکی از این مکان‌ها معبد آتشگاه آذربایجان است؛ درحالی‌که قدمت معبد به قرن 17 میلادی باز می‌گردد، اما مکانی که در آن، معبد ساخته شده هزاران سال به عنوان مکانی مقدس برای زرتشتیان بوده و قبل از ورود اسلام به آذربایجان وجود داشته است.

از شعله‌های ابدی یانار داگ (یانار داغ) لذت ببرید

شعله‌های ابدی یانار داگ نمونه‌ای دیگر از مکان‌های دیدنی باکو است؛ البته این شعله‌ها در شب زیباتر است؛ اما در بیشتر موارد این مکان از ساعت 7 بعد ظهر به بعد بسته خواهد شد. بنابراین بهتر است در  زمستان به این مکان بروید تا در نور کم رقص شعله‌های زیبا را مشاهده کنید. این آتش به ناگهان و توسط یک چوپان آغاز شده و منبع آن گازهای زیرزمینی است که پایان ندارد.

سوار چرخ و فلک (چشم ) باکو شوید

باکو دارای یک چرخ  فلک مخصوص است که شما می‌توانید با قیمت بسیار کمی (کمتر از سه دلار)  از آن لذت ببرید. این چرخ فلک بزرگ ارتفاعی معادل با 60 متر دارد؛ درون آن سی کابین در نظر گرفته شده که ظرفیت هر کابین آن 8 نفر است و شما می‌توانید به همراه خانواده‌تان از آن استفاده کنید. یک دور کامل چرخ و فلک چیزی در حدود 40 دقیقه زمان می‌برد و بسیار هیجان انگیز است.

به تالار کریستال باکو بروید

تالار کریستال باکو یک مکان عجیب در معماری باکو است که به صورت مدرن و عجیب ساخته شده است. در نمای بیرون آن از هزاران لامپ آل ای دی استفاده شده که باعث می‌شود در شب بسیار زیباتر به نظر برسد. در این تالار رویدادهای هنری، ورزشی و فرهنگی همانند اجرای موسیقی نیز برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.