سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

آبشار گچان در استان ایلام

ایران کشوری است در منطقه‌ی خاورمیانه و در نزدیکی خط استوا، که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای طبیعتی چهار فصل بوده و در هر گوشه از آن، شگفتی‌های طبیعی فراوانی به چشم می‌خورد. شگفتی‌هایی که برخی از آن هنوز کشف نشده، و یا به میزان کافی به مردم شناسانده نشده است.

استان ایلام یکی از مناطقی است که با وجود محدودیت‌های فراوان و مشکلات بیشماری که با آن‌ها درگیر است، دارای طبیعت زیبا و بکری می‌باشد. این استان در غرب کشور واقع شده و دارای آب و هوایی نیمه مرطوب و کوهستانی است. استان ایلام با داشتن وسعتی در حدود بیست هزار کیلومتر مربع، بیست و دومین استان کشور از نظر وسعت به شمار می‌آید. این استان پدیده‌های طبیعی فراوانی همچون کوهستان، آبشار، دشت و رودخانه را در خود جای داده است و از این حیث مورد توجه علاقمندان به طبیعت است.

در استان ایلام تعدادی آبشار طبیعی وجود دارند که فضای دلنشین و آرامبخشی را فراهم ساخته‌اند. این آبشارها جلوه‌ای از زیبایی‌های طبیعی این استان هستند که با وجود اینکه مسیر دسترسی به آن‌ها اندکی دشوار است، اما توانسته است طرفداران زیادی را به خود جذب کند. یکی از این آبشارهای زیبا و شگفت انگیز آبشار گچان نام دارد.

کوه گچان
کوه گچان

آبشار گچان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام واقع شده است. این آبشار زیبا و تماشایی در میان تنگ، که خود یکی از اماکن دیدنی و تفریحی ایلام به شمار می‌آید، قرار دارد. در این منطقه منظره‌ای که پیش چشمان گردشگران و طبیعتگردان قرار می‌گیرد به گونه‌ای است که گویا کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی مانشت و قلارنگ در کنار گچان به یکدیگر متصل شده‌اند و تصویری رویایی را در برابر ناظران رقم زده‌اند. درست در میانه‌ی این کوه‌ها است که چشمه‌ای پُر آب به وجود آمده و در نهایت آبشار گچان از آن زاده شده است. آبی که در این چشمه جاری است برای مصرف اهالی روستاهای مجاور این منطقه و نیز برای آبیاری باغات میوه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که محیط پیرامون آبشار گچان پوشیده از درختان زیبای بلوط و گردو بوده که توسط آبی که در این چشمه جاری است آبیاری می‌شود.

برای بازدید از آبشار گچان ابتدا باید به استان مرزی ایلام رفته و از آنجا به سمت ابتدای جاده‌ی ایلام به سرابله (شیروان و چرداول) بروید. پس از عبور از تونل بزرگ در این مسیر به آبشار گچان خواهید رسید. این آبشار زیبا در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری از شهرستان ایلام واقع شده است.

منطقه‌ای که آبشار گچان در آن واقع است، در تمامی فصول سال دارای طبیعت منحصر به فرد خود بوده و جلوه‌ای متفاوت از زیبایی‌های طبیعی خود را به نمایش می‌گذارد. دسترسی به این منطقه تقریبا آسان بوده و به همین علت در تمامی فصول سال، حتی در هوای زمستانی، مورد توجه گردشگران و علاقمندان به طبیعت قرار گرفته و سالانه جمعیت نسبتا زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین آبشار گچان و فضای پیرامون آن همواره محلی مناسب برای برگزاری اردوهای علمی و تفریحی بوده است. اگر قصد سفر به غرب ایران و استان ایلام داشتید، بازدید از این آبشار زیبا را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.