سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

کوه مانشت در استان ایلام

استان ایلام یکی از استان‌های مرزی در ناحیه‌ی غربی ایران است که دارای پدیده‌های طبیعی فراوانی برای جذب گردشگر می‌باشد. این استان با داشتن آب و هوایی نیمه کوهستانی و نیمه جنگلی و نیز برخورداری از آبشارهای متعدد، ارتفاعات عظیم و دشت‌های گسترده یکی از جاذبه‌های گردشگری در غرب ایران به شمار می‌آید که متاسفانه به دلیل سوءمدیریت‌های صورت گرفته، محرومیت این استان و نبود امکانات رفاهی و خدماتی مناسب، آنچنان که باید و شاید مورد توجه و استقبال گردشگران و طبیعتگردان قرار نگرفته است.

نیمه‌ی شمالی استان ایلام پوشیده شده از ارتفاعات متعدد بوده و دارای طبیعتی کوهستانی است. یکی از ارتفاعات این استان که از جاذبه‌های طبیعی گردشگری در ایلام به شمار می‌آید، کوه «مانِشت» نام دارد.

کوه زیبا و پرشکوه مانِشت یکی از کوه‌های استان ایلاممی‌باشد که در ۶ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام، در میان بخش کارزان، شهرستان ایلام و شهرستان ایوانواقع شده است. ارتفاع این کوه چیزی در حدود ۲۶۲۹ متر است و یکی از بلندترین کوه‌های این استان به شمار می‌آید. در شمال غربی کوه مانشت، کوه بانکول و در جنوب غربی آن کوه گاوه قرار گرفته است. تراکم پوشش گیاهی در کوه مانشت بسیار زیاد بوده و سر تا سر آن پوشیده از جنگل است. رودخانه‌های کنگیر، مورت و آسا زنگان رودخانه‌هایی هستند از این کوه سرچشمه می‌گیرند.

کوه مانشت

غارهای متعددی در دل کوه مانشت قرار دارند که هر یک به نوبه‌ی خود از دلایل جذب گردشگران و طبیعتگردان برای بازدید از این کوه شگفت انگیز هستند. غار «طلسم» یکی از این غارهای هیجان انگیز است که درون کوه مانشت واقع شده و با وجود اینکه محل زیست جانوران درّنده و خفاش‌ها است، همچنان یکی از مکان‌های مورد علاقه‌ی کوهنوردان به شمار می‌آید.

غار «خور مگزان» یکی دیگر از غارهایی است که در دل کوه مانشت قرار دارد و یکی از نقاط جذب گردشگر در این منطقه محسوب می‌شود. خور مگزان به معنای مکانی است که هرگز آفتاب به روی آن نمی‌تابد. به همین دلیل است که این غار همواره در سایه بوده و حتی در تابستان نیز از آب و هوای خنک و مطبوعی برخوردار است.

غار دیگری که در کوه مانشت قابل بازدید است درست بر روی قله‌ی آن و با داشتن پنج متر ارتفاع از پایه قرار دارد. نام این غار «شاه افدالان» بوده و در مورد آن گفته می‌شود که در گذشته مردم طلا و جواهر خود را در آن مخفی کرده‌اند. اما امروزه صخره‌نوردان و کوهنوردان زیادی از این غار بازدید می‌کنند و در صورت صحت این ماجرا، دیگر اثری از این گنج‌های پنهان وجود ندارد.

کوه مانشت یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس در غرب ایران است که می‌توان آن را به عنوان یکی از زیباترین نقاط دیدنی استان ایلام برشمرد. زیبایی این کوه در فصل بهار صد چندان شده و مورد توجه گردشگران و کوهنوردان فراوانی به ویژه مردم بومی استان ایلام قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.