سایت خبری، اطلاع رسانی و تجاری پرشیا

ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق دیدنی ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ماسال ( گیلان – ماسال در فاصله حدود 25 کیلومتری شمال غرب این شهرستان)

استان گیلان با داشتن طبیعتی بکر و سرسبز همواره مورد توجه گردشگران و علاقمندان به طبیعت بوده است. بهشت طبیعی استان گیلان در کنار ییلاقات زیبا و رویایی‌اش فرصتی طلایی برای آدمی و برای رسیدن به آرامشی است که شاید در فضای پر از دود و استرس شهری به یغما برده شده است. این استان پدیده‌های طبیعی و مناطق سحرانگیزی را در خود جای داده و ییلاق اولسبلنگاه یکی از این زیبایی‌های طبیعی است.

اولسبلنگاه و یا اولسبلانگاه یکی از ییلاقات جادویی شهرستان ماسال است که در فاصله‌ی ٢۵ کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در ارتفاعات ماسال قرار دارد. اولسبلنگاه روستایی است که بر فراز شهر ماسال در غرب استان گیلان واقع شده است و مکانی است که مردم ماسال آن را برای ییلاق خود در فصل بهار و تابستان انتخاب کرده‌اند. ییلاق اولسبلنگاه در ارتفاع ١۴٨٩ متری از سطح دریا قرار داشته و شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ نموده است، به گونه‌ای که در زمانه‌ی که خانه‌ها همگی از جنس آجر و سیمان ساخته می‌شوند، خانه‌های روستای اولسبلنگاه همچنان بافت قدیمی خود را که متشکل از خانه‌های چوبی و سقوف رنگارنگ است، حفظ کرده‌اند.

این روستای سرسبز و رویایی که محبوب‌ترین ییلاق در میان ییلاقات ماسال به شمار می‌رود، نامش را از زبان تالشی گرفته است که خود از دو واژه‌ی «اولسا» و «بلنگاه» تشکیل شده و در این زبان به معنی جایگاه بلندی است که بر روی آن درخت ممرز می‌روید.

مسیر رسیدن به روستای اولسبلنگاه خود دارای زیبایی‌ها و دیدنی‌های بسیاری است. با کمی ماجراجویی در مسیرهای دیگر می‌توانید لذت سفر به بهشت اولسبلنگاه را دو چندان نمایید. منظره‌ی آبگیری کوچک در یکی از مسیرهای فرعی، درختان در هم تنیده و انبوه تونل‌های جنگلی سرسبز، صدای گوش‌نواز رودخانه‌ی خالکایی که از قله‌ی مرتفع شاه معلم سرچشمه می‌گیرد، آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی و نیز ییلاقات کوچک شلما، نساء و بورا و دیگر روستاهای کوچک و دیدنی از جمله زیبایی‌های دیدنی در مسیر رسیدن به روستای اولسبلنگاه هستند که راه رسیدن به این روستا را برای هر گردشگری جذاب و دلنشین می‌سازند.

ییلاق اولسبلنگاه
ییلاق اولسبلنگاه

دیدنی‌‌های زیادی در خودِ روستای اولسبلنگاه در انتظار طبیعتگردان است. یکی از تجارب مهمی که با رفتن به این ییلاق رویایی نصیب علاقمندان خواهد شد، تجربه‌ی ناب زندگی روستایی است. برای افرادی که در فضای سرد و پر سر و صدای شهری زندگی می‌کنند تجربه‌ی همزیستی با حیوانات، گوش سپردن به صدای پرهیاهوی پرندگان، خوردن غذاهای محلی در کنار لذت بردن از منظره‌ی فضای سرسبز این منطقه تجربه‌ای رویایی خواهد بود. ییلاق اولسبلنگاه فرصت غرق شدن در چنین فضایی را برای گردشگران فراهم ساخته و لذت گرمای هیزم و خنکای آب چشمه‌ها را برای آنان به ارمغان می‌آورد. گردشگران اگر شب را در ییلاق اولسبلنگاه به صبح برسانند و یا صبح زود خود را به این منطقه رسانیده و ساعات ابتدایی روز را در آن شاهد باشند، شانس تماشای فرشی از ابرها به زیر پاهای خود را خواهند داشت. روستای اولسبلنگاه به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای مرتفع در بسیاری از روزهای سال بالاتر از ابرها قرار می‌گیرد.

از تفریحاتی که گردشگران می‌توانند در ییلاق اولسبلنگاه از آن لذت ببرند می‌توان به عکاسی اشاره کرد. طبیعت بکر و مناظر زیبا و رویایی‌ای که در این منطقه وجود دارند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره ساخته و سوژه‌ی مناسب و بکری برای عکاسان خواهد بود. پیاده‌روی در طبیعت شگفت‌انگیز اولسبلنگاه و در میان رمه‌ی گوسفندان که به چرا می‌روند از دیگر تفریحاتی است که می‌تواند آرامش و لذت فراوانی را با خود به همراه داشته باشد. از دیگر تفریحاتی که در این روستا مرسوم بوده و تبدیل به منبع درآمدی برای مردم بومی منطقه شده است، اسب‌سواری است که تجربه‌ای نو را به علاقمندان عرضه خواهد کرد. همچنین گردشگرانی که با تور به اولسبلنگاه سفر می‌کنند می‌توانند تجربه‌ی متفاوت نیسان‌سواری را نیز داشته باشند و به توسط آن به سمت ارتفاعات آلاله حرکت کرده و تجربه‌ای ناب را از سر بگذرانند. زیبایی‌های طبیعی در اولسبلنگاه محدود نمی‌ماند و ارتفاعات آلاله و ییلاق سوئه چاله در ادامه‌ی مسیر قرار دارند که از ابرها بالاتر رفته و مناظر چشم‌گیری را در پیش چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارند.

برای اقامت شبانه در اولسبلنگاه جای هیچ نگرانی نیست. هتل، مهمانسرا، خانه‌های روستایی و کلبه‌های چوبی اجاره‌ای که در این منطقه قرار دارند می‌توانند محل اقامت مناسبی برای سلایق گوناگون باشند، اگر چه پیشنهاد می‌شود که تجربه‌ی اقامت در یک خانه‌ی روستایی را از دست ندهید.

ییلاق اولسبلنگاه
ییلاق اولسبلنگاه

در روستای اولسبلنگاه نگران تهیه‌ی مایحتاج خود نباشید. در این روستا دکه‌های کوچکی وجود دارند که در آن می‌توانید مواد مورد نیاز خود و نیز عسل و محصولات دامی را تهیه نمایید. آبی که مردم بومی اولسبلنگاه از آن استفاده می‌کنند از چشمه‌های خود روستا گرفته می‌شود و در تانکرهای آب برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌گردد. برای گرمایش نیز از هیزم و یا کپسول‌های گازی کوچک استفاده می‌شود. برق روستای اولسبلنگاه از طریق موتورهای برقی تأمین می‌شود که پس از ساعت ١٢ شب خاموش شده و روستا را غرق خاموشی کرده و تنها روشنایی این ساعات نور مهتاب شبانه خواهد بود. در داخل روستا سرویس‌های بهداشتی وجود دارد ولی این سرویس‌ها در خارج از کلبه‌های چوبی قرار داشته و برای استفاده از آن‌ها باید مسافتی را بین کلبه‌ها تا آنجا طی کنید. از دیگر امکانات روستای اولسبلنگاه وجود دکان قصابی است که گوشت تازه را به مشتریان عرضه می‌کند و گردشگران می‌توانند برای برپایی بساط کباب از آنجا گوشت تهیه کنند.

ییلاق اولسبلنگاه دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات صبح‌ها و شب‌های سردی دارد. بهترین زمان ممکن برای سفر به این منطقه‌ی زیبا و خوش آب و هوا فصل بهار و تابستان است. اولسبلنگاه پاییز سرد و زمستانی سختی دارد و در این فصول مردم محلی به سمت ماسال کوچ می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود که برای سفر به این ییلاق زیبا ابتدا آب و هوای منطقه را بررسی کنید و همینطور برای شب‌های سرد اولسبلنگاه لباس گرم و مناسب با خود به همراه داشته باشید.

برای رفتن به ییلاق اولسبلنگاه ابتدا باید به استان گیلان و شهرستان ماسال بروید. ماسال شهری در غرب استان گیلان و در پنجاه کیلومتری شمال غربی شهر رشت است. پس از رسیدن به شهر ماسال باید مسیر جاده‌ی گیلوان را که از داخل ماسال می‌گذرد در پیش بگیرید. در ادامه نشانه‌هایی که در مسیر قرار دارند شما را به سمت روستای اولسبلنگاه هدایت خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.